Український конструктор-експериментатор фінського походження Олександр Можайський чи не першим у сучасному світі зважився підняти в небо пристрій, важчий за повітря. Рівно 150 років тому в селі Вороновиця на Вінниччині він почав відчайдушний експеримент ‒ створення літального апарату. На борту вимірювач швидкості, висотомір і приціл для скидання бомб ‒ чим іще винахідник вражав свою епоху
"Жар-птиця" винахідника Можайського
- До перших дослідів Можайський узявся на 45-му році життя ‒ солідний вік, як на ті часи.
- Намагаючись з'ясувати залежність розміру крила від ваги птаха, Можайський зібрав чималу колекцію опудал птахів різного розміру (від горобця до лелеки), з них близько сотні ‒ з розпластаними крилами.
- Експерименти з літальними апаратами він проводив цілих 7 років ‒ із 1869 до 1876 р. Спочатку це були досліди з повітряними зміями. Лише на вимірювання і підрахунки пішло близько трьох років.
- На першому повітряному змієві можна було літати за допомогою буксира за возом, запряженим трійкою коней. Пізніше він став прототипом найпростішого планера.

- Кошти для літального апарату Можайському допомагав шукати хімік Дмитро Менделєєв. За них було побудовано модель аероплана, нині відомого як "літак Можайського".
- На спорудження літака у натуральну величину потрібно були 18 895 рублів. Звернення в усі можливі інстанції не дали результату, лише військовий міністр Лесовський надав 2500 рублів. Їх вистачило на замовлення в Англії двох парових двигунів в 20 і 10 кінських сил.
- 1881 р. Можайський запатентував перший у світі "повітролітальний снаряд".

- Щоб зібрати аероплан і випробувати його в повітрі, винахідник заклав усе своє майно, навіть наручний годинник, обручки, столові ложки і формений сюртук. І 1882 р. "Жар-птиця" Можайського пройшла перші випробування.
- Літальний апарат вагою близько 930 кг летів зі швидкістю 11 м/с на двох нерухомих крилах, закріплених щоглами. Двигунами слугували дві парові машини загальною потужністю 30 кінських сил. Напрям польоту задавався обертанням хвоста, а розгін забезпечувався прикріпленим до човна візком.

- За задумом винахідника, літак міг сідати і на воду, для чого фюзеляжу була надана форма човна. На заході фюзеляжний тип літака буде винайдено тільки 30 років потому.
- Літак Можайського мав аеронавігаційне устаткування: компас, вимірювач швидкості, барометр-висотомір, два термометри і навіть приціл для скидання бомб.
- Перший політ закінчився не надто вдало: при посадці пошкодилося крило літака, а механік отримав травму.
- Літак стояв багато років під відкритим небом, потім був розібраний. Після смерті Можайського його син Олександр намагався продати залишки літака уряду, але отримав відмову.
Примхи долі експериментатора

- Майже все життя винахідника літака було пов'язане з морем, він навіть брав участь у навколосвітньому плаванні. До того ж він був спадковим моряком.
- на Вінниччину Можайського привела випадковість, яка ж і зробила його власником розкішного маєтку: власник будинку ‒ брат Можайського ‒ помер, ледь переїхавши у Вороновицю.
- Через незвичне заняття винахідника місцеві селяни дивилися на нього як на дивака і вважали, що він знається із самим чортом.

- 2016 р. на Вінничині з'явилася петиція про перейменування аеропорту "Гавришівка" іменем Олександра Можайського.
- На честь винахідника названо астероїд 2850 Mozhaiskij, який знаходиться у головному поясі астероїдів між орбітами Марса і Юпітера. Відкритий 2 жовтня 1978 року.
Нагадаємо, раніше ми писали про сім арештів і "смерть" Мустафи Джемілєва.
Наступний матеріал
Затишний листопад: неймовірні рецепти з журавлини
Loading...