За 40 років до братів Райтів: залізні крила винахідника Можайського Читайте по-русски

Модель літака Можайського в музеї селища Вороновиця відкриті джерела
Український конструктор-експериментатор фінського походження Олександр Можайський чи не першим у сучасному світі зважився підняти в небо пристрій, важчий за повітря. Рівно 150 років тому в селі Вороновиця на Вінниччині він почав відчайдушний експеримент ‒ створення літального апарату. На борту вимірювач швидкості, висотомір і приціл для скидання бомб ‒ чим іще винахідник вражав свою епоху

"Жар-птиця" винахідника Можайського

  • До перших дослідів Можайський узявся на 45-му році життя ‒ солідний вік, як на ті часи.
  • Намагаючись з'ясувати залежність розміру крила від ваги птаха, Можайський зібрав чималу колекцію опудал птахів різного розміру (від горобця до лелеки), з них близько сотні ‒ з розпластаними крилами.
  • Експерименти з літальними апаратами він проводив цілих 7 років ‒ із 1869 до 1876 р. Спочатку це були досліди з повітряними зміями. Лише на вимірювання і підрахунки пішло близько трьох років.
  • На першому повітряному змієві можна було літати за допомогою буксира за возом, запряженим трійкою коней. Пізніше він став прототипом найпростішого планера.

.
.відкриті джерела

  • Кошти для літального апарату Можайському допомагав шукати хімік Дмитро Менделєєв. За них було побудовано модель аероплана, нині відомого як "літак Можайського".
  • На спорудження літака у натуральну величину потрібно були 18 895 рублів. Звернення в усі можливі інстанції не дали результату, лише військовий міністр Лесовський надав 2500 рублів. Їх вистачило на замовлення в Англії двох парових двигунів в 20 і 10 кінських сил.
  • 1881 р. Можайський запатентував перший у світі "повітролітальний снаряд".

.
.відкриті джерела

  • Щоб зібрати аероплан і випробувати його в повітрі, винахідник заклав усе своє майно, навіть наручний годинник, обручки, столові ложки і формений сюртук. І 1882 р. "Жар-птиця" Можайського пройшла перші випробування.
  • Літальний апарат вагою близько 930 кг летів зі швидкістю 11 м/с на двох нерухомих крилах, закріплених щоглами. Двигунами слугували дві парові машини загальною потужністю 30 кінських сил. Напрям польоту задавався обертанням хвоста, а розгін забезпечувався прикріпленим до човна візком.

.
.відкриті джерела

  • За задумом винахідника, літак міг сідати і на воду, для чого фюзеляжу була надана форма човна. На заході фюзеляжний тип літака буде винайдено тільки 30 років потому.
  • Літак Можайського мав аеронавігаційне устаткування: компас, вимірювач швидкості, барометр-висотомір, два термометри і навіть приціл для скидання бомб.
  • Перший політ закінчився не надто вдало: при посадці пошкодилося крило літака, а механік отримав травму.
  • Літак стояв багато років під відкритим небом, потім був розібраний. Після смерті Можайського його син Олександр намагався продати залишки літака уряду, але отримав відмову.

Примхи долі експериментатора

Олександр Можайський
Олександр Можайськийвідкриті джерела

  • Майже все життя винахідника літака було пов'язане з морем, він навіть брав участь у навколосвітньому плаванні. До того ж він був спадковим моряком.
  • на Вінниччину Можайського привела випадковість, яка ж і зробила його власником розкішного маєтку: власник будинку ‒ брат Можайського ‒ помер, ледь переїхавши у Вороновицю.
  • Через незвичне заняття винахідника місцеві селяни дивилися на нього як на дивака і вважали, що він знається із самим чортом.

.
.відкриті джерела

  • 2016 р. на Вінничині з'явилася петиція про перейменування аеропорту "Гавришівка" іменем Олександра Можайського. 
  • На честь винахідника названо астероїд 2850 Mozhaiskij, який знаходиться у головному поясі астероїдів між орбітами Марса і Юпітера. Відкритий 2 жовтня 1978 року.

Нагадаємо, раніше ми писали про сім арештів і "смерть" Мустафи Джемілєва.

Попередній матеріал
Кінець епохи бідності чи бюджет невиконаних обіцянок: як Рада ухвалювала головний кошторис країни на 2020 рік
Наступний матеріал
Затишний листопад: неймовірні рецепти з журавлини