Обличчя і бренди, іноді малознайомі, які поки що нічого не обіцяють, але які вже говорять про перемогу. На українських вулицях з'явився привид майбутніх місцевих виборів – задовго до офіційного старту передвиборної кампанії. Попереду – запеклий бій за електоральні вподобання українців.
Передвиборну активізацію фахівці почали фіксувати ще від початку весни.
"Наростання динаміки почали фіксувати приблизно з березня. Це видно по витратах на соцмережі. З січня по червень політики і політично ангажовані медіа витратили на соцмережі, пряму рекламу, – мільйон доларів", – каже провідний аналітик руху "Чесно" Ігор Фещенко.
Наприкінці весни почала з'являтися зовнішня реклама з політичним підтекстом, утім без прямих закликів за когось голосувати. Чи вдасться потім з'ясувати, скільки і які саме гроші на це витратили – невідомо, адже політсили і кандидати можуть просто не внести їх до звіту.
"Умовний Петро Петренко, який зараз повісить рекламу, він не повинен звітувати, ні де він взяв гроші, ні скільки витратив на цю рекламу. І не має повідомляти, чиї потенційно інтереси він буде відстоювати в міській раді чи як міський голова", – пояснює Ігор Фещенко.
Однією з ознак майбутніх виборів стане боротьба за людський ресурс. Окремі великі партії досі не мають розгалуженої мережі місцевих осередків. А згідно з нещодавно ухваленими змінами до виборчого кодексу, у громадах із населенням більш як 10 тисяч балотуватися в депутати можна винятково за партійним списком.
"Вони монополізували право на висування кандидатів і зараз матимуть не так проблеми, як колосальний виклик щодо рекрутингу якісних кадрів до власних списків. Ба більше, лідери громадської думки, місцеві лідери, упізнавані люди, з неурядового, урядового чи бізнес-сектора – між партіями буде за них конкуренція", – каже голова правління громадянської мережі "Опора" Ольга Айвазовська.

Передусім ця проблема може торкнутися партії влади, яка за рік після тріумфу на парламентських виборах прагне повторити успіх на місцевих виборах. Соціологи кажуть – їхній торішній рейтинг із трохи більш як 43-ма відсотками, з якими "слуги" тріумфально пройшли до ради, сьогодні тримається в межах 28-ми. У "Слузі народу" переконані: восени виставлять кандидатів у всіх громадах, де відбудуться вибори.
Крім того, належність до партії має позбавити кандидата мороки від сплати внеску, який є обов'язковим для партії. Іноді – чималого, як це буде на виборах міського голови в Києві: охочим покерувати у столиці треба зібрати 445 тисяч гривень застави.
Розмір застави залежить від кількості виборців, і саме тому охочі покерувати в Києві платять найбільший внесок. За ним йде Харків – 219 тисяч гривень та Дніпро – 157 тисяч.

Хто не має партійних тилів – шукає кошти самотужки.
Офіційно передвиборна кампанія стартує в Україні 5 вересня. Тоді кандидати та партії почнуть наповнювати свій виборчий фонд, із якого ітимуть гроші на агітацію. Дата голосування – 25 жовтня.
Петро Троць, Андрій Толяренко, "5 канал"