Після того, як тендери "Укравтодору" почали вигравати переважно представники Національної асоціації дорожників України, конкуренція на ринку зменшилась, а вартість будівництва доріг – зросла. І все це сталося в процесі реалізації програми так званого "Великого будівництва". Про це йдеться в проєкті журналістських розслідувань "Спостерігач".
"У всьому світі на дорогах підкрадають – десь 3%, а десь 50%. Але цим займаються різні фірми, вони там якось борються і так далі. А цього року в Україні вирішили зробити, що всі ці додаткові гроші, які можна заробити, буде заробляти 5–6 фірм", – міркує головний редактор сайту "Наші гроші" Олексій Шалайський.
У квітні – після урочистого оголошення "Великого будівництва" – президент НАДУ Тарас Сиротинський став радником прем’єр–міністра Дениса Шмигаля. А керівник "Укравтодору" Олександр Кубраков і його колишній радник Юрій Голик пролобіювали нові правила тендерів. Тож через нові правила взяти участь у найбільших закупівлях можуть – за незначними винятками – лише члени НАДУ. В результаті – держава переплачує мільярди.
"На початку піднялися вони там на 10%, потім на 15%, зараз ми бачимо якісь 30–40–процентні переплати, але навіть якщо взяти 15%, то зі 100 млрд, які за рік мають бути витрачені на дороги, це зайвих 15 млрд грн в рік буде втрачено на ці схеми. Ну, для кого втрачено, а для когось – здобуто, так?", – міркує Олексій Шалайський.
"Велике будівництво" – за піар–задумом авторів – мало довести, що дороги можна ремонтувати швидко, якісно і недорого. Але судячи з усього, що ми розповіли, усе вийшло навпаки. Але найгірше навіть не це. І навіть не розтендерені мільярди. А те, що Велике будівництво майже вбило конкуренцію на українському дорожньому ринку. Жертвами картелізації стали десятки невеликих компаній, які фізично не можуть відповідати дискримінаційним критеріям "Укравтодору". Ну і, звісно, наші податки, які в турборежимі відправили до кишень обраним фірмам.
Що ж – передвиборча картинка у Зе–команди була видовищна! Але не менш видовищним може стати фінал цієї афери. Враховуючи, що гроші у бюджеті фактично закінчилися, "Велике будівництво" ризикує перетворитися на "Великий довгобуд".