Нормандскі переговори
Нормандскі переговори president.gov.ua

Ефект від Нормандського саміту не співставний із поступками України заради його проведення – Єлісєєв

    Читайте по-русски
    Зеленський скористався російськими штампами і обмежив відповідальність Кремля за ситуацію на Донбасі, наголошує автор

    Після Нормандського саміту в Парижі час тверезо оцінити сказане і записане у спільному комюніке, а також те, що читається між рядками. Об'єктивне усвідомлення подій 9 грудня розкриється з часом, коли почнеться виконання досягнутих домовленостей – тих, які були озвучені публічно, і тих, які поки не були, зазначає ексзаступник голови МЗС Костянтин Єлісєєв.

    Нормандський саміт не став проривним, пише автор. Зеленський не привіз із Парижа ні ключів від миру, які досі в Кремлі, ні нового мирного плану, яким залишаються Мінські угоди. Обіцяного швидкого миру не буде, поки не реалізується анонсована перед самітом амбіція виведення російських військ та техніки.

    Проте гарант привіз перший досвід високої міжнародної політики та персональне політичне знайомство з президентом держави-агресора.

    Добре, що Зеленський чітко зафіксував червоні лінії України. Та Путін їх парирував, нагадавши свій п'ятирічний наратив про прямий діалог і зміни до Конституції України (тобто федералізацію), нагадує Єлісєєв.

    Хочеться вірити, що за результатами саміту Зеленський відчув підступність і непоступливість агресора та позбувся ілюзій про "швидкий мир", тим паче за один саміт, пише ексспівробітник МЗС.

    Репліка Путіна про необхідність "синхронізувати процес досягнення перемир'я з проведенням в Україні політичних реформ, передбачених Мінськими домовленостями" мала би стати стимулом для усвідомлення реальності. Адже вона і є суттю підходів Росії до виконання своїх зобов'язань. Це не лише перекреслює успішність 21-ї спроби встановити стале припинення вогню до кінця 2019 року, про що домовилися в Парижі. Москва фактично підтвердила, що шантаж контрольованою ескалацією, який спостерігався минулі роки, триватиме, поки Кремль не отримає весь політичний пакет.

    Тобто Росія знов торпедуватиме режим припинення вогню, аби штовхати Україну на нові поступки, наголошує автор.

    Зазначається, що наповнення заключного комюніке – з невиразною безпековою частиною і конкретними політичними вимогами до України – підтвердили побоювання, що через передчасну згоду Києва на кремлівський варіант "формули Штайнмаєра" основна увага переміститься з виконання Москвою безпекових положень Мінських угод на створення Києвом умов для місцевих виборів на Донбасі.

    Повзуче нав'язування російського сценарію імплементації Мінських угод – спершу політика, далі безпека – є ціною квитка на саміт. З легалізацією в Парижі "формули Штайнмайєра" Київ допустив, що майбутні місцеві вибори на Донбасі відбудуться не в повній відповідності до високих демократичних стандартів БДІПЛ/ОБСЄ. Адже українська сторона дала згоду на слово "в цілому" перед виразом "відповідність демократичним" стандартам.

    При узгодженні паризьких домовленостей сторони відштовхувалися від найменшого спільного знаменника. Звідси – звільнення заручників, підтвердження готовності (вкотре!) рухатися до сталого перемир'я, визначення нових ділянок розведення військ (добре, що Україна не погодилися на розведення вздовж всієї лінії), "формула Штайнмаєра", закон про т. зв. особливий статус.

    Принаймні, Зеленський публічно намагається відіграти назад і розширити простір для маневрування, наголошуючи, що ключове значення для місцевих виборів має безпека і кордон. Хочеться вірити, що це не лише результат суспільного тиску, пише автор.

    Можливо, після переосмислення Паризького саміту Банкова реанімує ідею про миротворців ООН, які могли би стати ключем у розв'язанні питання щодо відновлення контролю над кордоном, припускає колишній заступник міністра.

    Дивним був обмін репліками між Зеленським і Путіним. Схоже, для Зеленського важливіше було звинуватити Порошенка, який нібито взяв зобов'язання "спершу вибори – потім кордон", аніж відповісти російському президенту у стилі стадіонного "вам не соромно?" і послатися на п. 4 Мінського протоколу від 5 вересня 2014 р., де йдеться про встановлення з боку СММ ОБСЄ постійного моніторингу українсько-російського кордону і створення зони безпеки в прикордонних районах України і Росії. Тим паче, коли Кремль, за результатами саміту, погодився розглядати Мінські угоди в комплексі. Варто було б нагадати і про документ ОБСЄ щодо концепції контролю над кордоном, презентований кілька років тому у Відні, зазначає Єлісєєв.

    Президент України не нагадав про необхідність відновлення контактної лінії від 19 вересня 2014 р., передбаченої Мінським меморандумом. Це питання має окреме значення в контексті розведення військ і підготовки місцевих виборів. Наприклад, Дебальцеве мало би бути під контролем України, і місцеві вибори, передбачені Мінськом, там би не мали проводитися. Тобто у Парижі українська сторона добровільно віддала цей стратегічний район російським окупантам, наголошує автор.

    Крім того, на часі було би реанімувати ідею підготовки "дорожньої карти" на виконання рішень Берлінського саміту 2016 р. Це дозволило б уникнути розбіжностей у трактуванні окремих положень Мінська і бачити комплексну картину процесу відновлення територіальної цілісності України. А робота над картою була б найкращим маркером готовності Росії рухатися шляхом відновлення миру на Донбасі.

    Давши згоду на паризьке комюніке, Київ фактично анулював Берлінські домовленості разом із принципом "спершу безпека", пише ексчиновник.

    Зеленський скористався російськими штампами і обмежив відповідальність Кремля за ситуацію на Донбасі лише "впливом Росії на сепаратистів". Росіяни можуть використати такі обмовки не лише для розмивання санкційної політики і позицій України в судах, а й подальшого нав'язування тези про "внутрішньоукраїнський" конфлікт чи "громадянську війну" в Україні, наголошує автор.

    Щодо ідеї про залучення до роботи ТКГ представників внутрішньо переміщених осіб, варто подумати над реалізацією такої ініціативи, аби не відбулося легітимізації російських гауляйтерів руками України.

    Як стало відомо, на змістовне обговорення питання Криму забракло часу, а для газової теми був і час, і інтерес. Виходить, схвалена цього дня резолюція Генасамблеї ООН про мілітаризацію Росією Криму і частин Чорного і Азовського морів була більше збігом, ніж очікуваним кроком. Чим ще пояснити упущену можливість привернути більше уваги темі Криму на паризькому рівні? - запитує автор.

    Втрачено можливість нагадати про неприпустимість політики РФ щодо паспортизації громадян окупованих територій і поставити питання про відновлення свободи судноплавства в акваторії Азовського і Чорного морів.

    Залишилася неозвученою в Парижі позиція України з питання амністії для бойовиків. Не підтверджена рішучість Києва продовжити використання інструментів міжнародних судових інстанцій та арбітражів для притягнення Росії до міжнародно-правової відповідальності.

    Ефект від Паризького саміту не співставний із поступками, на які пішла Україна заради його проведення. Новій команді забракло майстерності для результативної гри на виїзді – м'яч так і залишився на українському полі, робить висновок видання.

    З Парижа Зеленський повернувся без гарантій безпеки, з повним кошиком домашніх завдань, які Київ має виконати за наступні 4 місяці. Вони, ймовірно, стануть тими передумовами, які Росія висуватиме для проведення наступної нормандської зустрічі, а також головними причинами для обвинувачень України у непослідовності та зриві домовленостей у разі їх невиконання.

    Натомість Путін отримав додатковий час "конструктивної атмосфери" і відсутності критики з боку Києва, робить підсумки автор.

    Попередній матеріал
    У поліції назвали п'ять підозрюваних у виконанні вбивства Шеремета
    Наступний матеріал
    "Це не футбольний матч, а доля моєї країни" – Порошенко про підсумки Нормандських переговорів
    Loading...

    Рада продовжила дію закону про особливий статус Донбасу

    До наступної Нормандської зустрічі офіційний Київ підготує зміни до Мінських угод – Резніков

    Путіну вдалося поставити Мінський процес на російські рейки – Гончаренко

    Росія порушує Нормандські домовленості щодо тиші на Донбасі: один військовий поранений – штаб ООС

    ЗМІ з'ясували, чому візит Зеленського до Парижа продовжився на добу

    Особливий статус Донбасу на постійній основі перетворить ОРДЛО на російський анклав – "ЄС"