Конституційний Суд України визнав неконституційним рішення про встановлення мінімально необхідного віку для нарахування пенсії за вислугу років.
Таке рішення суд ухвалив за поданнями 45 народних депутатів щодо відповідності Конституції окремих положень Закону "Про пенсійне забезпечення" та 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції окремих положень законів про пенсійне забезпечення для певних категорій осіб, повідомляє прес-служба КСУ.
Зазначається, що закон №911, зокрема, передбачає додаткову умову для призначення пенсії за вислугу років, а саме - досягнення віку 50 років для працівників льотного та льотно-випробного складу, та 55 років для працівників освіти, охорони здоров’я та соціального забезпечення, а також артистів театрально-концертних та інших видовищних закладів, підприємств і колективів.
Відповідно ж до статті 51 Закону №1788 пенсії за вислугу років встановлюються окремим категоріям громадян, зайнятих на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності або придатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком.
В суді пояснили, що йдеться про професії, які впливають на здоров'я працівника і можуть призвести до втрати профпрацездатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком, через що неможливо ефективно виконувати роботу без шкоди для власного здоров’я і безпеки оточуючих.
"З наведеного випливає, що втрата професійної працездатності або придатності не пов’язана з досягненням працівником певного віку, тому не може бути умовою для призначення пенсії за вислугу років", – констатували в КСУ.
Конституційний Суд виходить з того, що встановлення як додаткової умови для призначення пенсії за вислугу років до досягнення віку 50 років і 55 років нівелює сутність права на соціальний захист.
Крім того, на думку КСУ, підвищення на 5 років віку виходу на пенсію для жінок, а також збільшення на 5 років загального та спеціального стажу роботи, необхідного для призначення пенсії за вислугу років для окремих категорій працівників, є такими, що позбавляють таких осіб права на соціальний захист і не відповідають конституційним принципам прав і свобод людини, соціальної держави.