Почесний караул, червона доріжка, два прапори біля трибуни для офіційних заяв. У військово-морському серці Сполучених штатів – Балтиморі – урочистості з нагоди подарунку. Відтепер на палубах цих двох катерів офіційною мовою буде солов'їна.
Роман Ставров, офіцер штабу командування ВМС ЗСУ:
Для подання команд буде використовуватися статус Збройних сил України та положення про корабельну службу, де будуть використовуватися команди винятково українською мовою.
Патруль українських прикордонників. Азовське море, середина вересня. Майже впритул до нього кілька разів підпливає човен прикордонників російських. Мовою військових – це провокація.

Якщо раніше в Азовському морі найбільші проблеми створювали переважно браконьєри, то після анексії Криму – про них уже ніхто не згадує. На перший план вийшло питання безпеки.
Микола Сунгуровський, директор військових програм Центру Разумкова:
Забезпечення вільного судноплавства наших кораблів там. Може бути навіть супровід, конвой наших кораблів. По-друге, це виконання завдань берегової охорони і оборони. Розмінування. В разі, якщо там ставляться якісь мінні загородження.
Два тижні тому, здавалося б, звичайний перехід двох суден українських Військово-морських сил з Одеси до Маріуполя через Керченську протоку був схожий на напружену спецоперацію. Українські пошуково-рятувальне судно і буксир супроводжували не лише дельфіни.

Щільним кільцем навколо невеликого українського конвою кружляли розвідувальні судна та військові катери агресора.
Просто над головами українських моряків баражували російські літаки. Утім, судна з синьо-жовтими прапорами безперешкодно пройшли під мостом, який збудував агресор.

Андрій Тарасов, начальник Штабу ВМС України:
Спочатку здійснювалося супроводження на цьому переході. Залучалося до трьох кораблів Російської Федерації. Здійснювався регулярний обліт авіації. В Керченській протоці більш як 10 кораблів та катерів Чорноморського флоту РФ та берегової охорони ФСБ РФ здійснювали супроводження. І безпосередньо в Азовському морі здійснювали два кораблі.
Зрештою, конвой зустріли два українські артилерійські катери, які лише цього місяця спустилися на воду.

Ось ці малі броньовані арткатери плюс рештки флоту, який залишився після того, як Росія прибрала до рук український півострів разом із левовою частиною наших бойових суден – усе, що має нині Україна для оборони морських кордонів.
Тарас Чмут, координатор Українського мілітарного центру:
ВМС після 2014 року втратив усе корабельне ядро, всі крупні кораблі. А те, що ми отримали від Росії в якості повернутих – це було або найстаріше, або найменш боєздатне. І на сьогодні ВМС – це сукупність декількох десятків кораблів і суден, які комплексно не здатні у морі виконувати жодні завдання.
Майкл Маккалістер, віце-адмірал Берегової охорони США:
Ми передаємо ці катери для того, щоб Україна в непростий для неї час могла покращити свій флот. Ці "Айленди" свого часу дуже добре захищали морські кордони США.

За американськими мірками, два "Айленди", які вирушать до України – катери-ветерани. Без малого тридцять років вони патрулювали узбережжя Сполучених Штатів, а торік їх законсервували. Попри це, за своїми характеристиками, вживані "айленди" на голову вищі за нові арткатери, які нині виходять з вітчизняних заводів.
Віталій Спірідонов, флагманський мінер Штабу дивізіону надводних кораблів ВМС ЗСУ:
З цієї штуки ми не зможемо потопити крейсер. Але ті завдання, що їх поставлять перед моряками, які ходитимуть на цьому катері – вона спроможна виконувати.
"Айленди" нам віддають безкоштовно. Однак, приблизно 10 мільйонів доларів з українського бюджету все ж доведеться витратити, щоб транспортувати, модернізувати та озброїти їх. Кошти вже є.
Роберт Карем, помічник Міністерства оборони США з питань міжнародної безпеки:
Ми поважаємо право українських військових кораблів пропливати крізь Керченську протоку та в Азовському морі без зовнішнього втручання. США залишатимуться відданими ідеї допомоги Військово-морським силам України. Ми маємо намір зосередити більше американських ресурсів на морських територіях України, забезпечивши належне обладнання для найкритичніших потреб.
Василь Радчук, начальник Управління кораблебудування ВМС ЗСУ:
Ці кораблі за своїми характеристиками дають змогу здійснювати патрулювання в Чорному морі протягом 14 днів без обмежень по мореплавності – це перше. Друге – вони дуже економічні. При тому, що дають змогу рухатися зі швидкістю 29 вузлів.
Звістка про передачу Україні "Айлендів" долетіла до Києва ще чотири роки тому. Чому ж так довго кораблі, які США готові були віддати нам безоплатно, не вирушали в бік українських портів? Вітчизняні військові посадовці кивають на бюрократичні проблеми.

Василь Радчук, начальник Управління кораблебудування ВМС ЗСУ:
Дуже складно було працювати протягом чотирьох років, тому що необхідно було перемогти бюрократичну машину, яка існувала в Україні стосовно отримання цих катерів. Міністерство оборони не мало повноважень щодо укладання контрактів. Міноборони не мало повноважень щодо прямих фінансових розрахунків. І командування ВМС також таких процедур не мало. Тому необхідно було випустити постанови Кабінету Міністрів України та внести зміни до законодавства.
Майкл Маккалістер, віце-адмірал Берегової охорони США:
За останні 20 років берегова охорона надала 520 суден 75-ти партнерам у рамках програми допомоги. Цей проект є виграшним для всіх учасників.
Зокрема американські "Айленди" вже ходять під прапорами Пакистану, Грузії та Коста-Рикі.
Тарас Чмут, координатор Українського мілітарного центру:
Вони нічого не дають аби бігом, аби що-небудь. Вони дають маленьке і дивляться, як ми із цим справляємося. Вони дали безпілотники RQ11 B RAVON, побачили, що Україна не може із ними справитися і перестали їх давати. Це були не найкращі літаки, але вони були нові і вони були військові. Вони дають нам два катери і дивляться, через скільки місяців або років вони вийдуть на службу в Одесі. Якщо цей процес затягнеться і Україна похоронить їх своєю бюрократичною тяганиною, то безглуздо просити чогось ще.
За підрахунками експерта, для того, щоб надійно прикрити морський кордон Україні, потрібно в рази більше катерів, ніж є нині.
Тарас Чмут, координатор Українського мілітарного центру:
На Азові було б доречно мати 6-8 десь патрульних катерів. Два МБАКи є. На Чорному морі, звичайно, потрібно більше, близько 16-20.
Планується, що до Одеси подаровані "Айленди" дістануться приблизно через рік. І вже там їх оснастять українськими кулеметами та гарматами.
Максим Волобоєв, Василь Дендін та Сергій Клименко, Час. Підсумки тижня