Випробування Парижем: як новачок Ан-132 французький авіасалон підкорював

Щодва роки маленьке французьке містечко під Парижем прокидається від звичного, розміреного, спокійного життя. Сюди з’їжджаються тисячі спеціалістів та глядачів з усіх куточків світу, щоб показати та побачити те, чого досягла та що напрацювала авіакосмічна галузь за останні роки

Він з'явиться несподівано та нестандартно – на військово-транспортному літаку французьких ВПС. До преси та глядачів Емануель Макрон прийде усміхнений та щасливий – найпрестижнішу авіакосмічну виставку світу - 52-ий салон "Ле Бурже" французький президент відкриє наступного дня після тріумфальної перемоги його політсили на парламентських виборах

Щодва роки маленьке французьке містечко під Парижем прокидається від звичного, розміреного, спокійного життя. Сюди з’їжджаються тисячі спеціалістів та глядачів з усіх куточків світу. Щоб показати та побачити те, чого досягла та що напрацювала авіакосмічна галузь за останні роки.

Неформальні змагання Європи та Америки за першість в авіабудівному світі продовжаться і на цьому салоні. Цьогоріч основна битва розгорнеться в сегменті вузькофюзеляжних літаків. Боїнг презентує модифікацію старого-доброго 737-го літака. У версії МАКС 100. Аеробус – А321 нео – один з найбільш комерційно успішних літаків  

Вражає, будемо говорити, небезпреривное вдосконалення, може бути не створення нових літаків, тому що це етап великої роботи. Якщо там говорити про лінійку Боїнгів це там наприклад новий літак - Боїнг три сімки, потім Боїнг 787, вони не народжуються щороку, але вражає одне - що і фірма Боїнг і фірма Ембраер, і фірма Ейрбас буквально через кожен 2 роки на якихось салонах представляють модифікацію вже наявного літака з поліпшеними економічними характеристиками

Михайло Харченко, директор авіатранспортного підрозділу ДП "Антонов"

У ці змагання гігантів несподівано вклиниться бразильський Ембраєр. Його новий літак – Е-195-Е-2 – лише у березні піднявся в повітря. І вже вирішив показати себе в демонстраційних польотах на "Ле Бурже". Щоб привернути до машини більше уваги, її розфарбували в агресивні кольори.

Абсолютних новинок на виставці не так вже й багато. Хіба Японія здивує пробою пера в авіпромі. І Аеробус вкотре вразить глядачів найбільшим у світі пасажирським літаком. Двопалубний А380 плюс – теж модифікація. Більш економічна і більш містка. Цей літак може брати на борт понад 900 пасажирів.    

Новенький український Ан-132 – теж абсолютний новачок на "Ле Бурже". Для держпідприємства "Антонов" цей салон – уже звичний майданчик для демонстрації нових розробок. Свого часу тут презентували гігантів "Антей", "Руслан", "Мрію". Останні роки - попри непрості для української авіації часи, - "Антонов" продовжує дивувати світ новими машинами.

Цей турбогвинтовий красень – найкраща відповідь тим, хто твердить про неспроможність української авіації. Уже друге "Ле Бурже" поспіль ДП "Антонов" презентує нові літаки. У 2015-му це був Ан-178-й. Щоправда у небо під Парижем він тоді не піднявся – надто юний і недосвідчений був.

Ан-132 у небі менше трьох місяців. І вже готується підкорювати французьких глядачів у перший день роботи салону. Ближче до обіду і польоту температура за бортом - більше 35-ти в тіні. За такої спеки літак піднімається у небо вперше. 

За злетом нової машини уважно слідкують партнери із Саудівської Аравії – Ан-132 в небі вони бачили лише раз – в Україні. Слідкують із задоволенням. І фільмують – на пам'ять. Наостанок – при приземленні – пілоти тішать глядачів незвичною посадкою – наче махаючи глядачам правим крилом. Керівництво "Антонова" – задоволене.

Незважаючи на досить жарку погоду, а літак у нас якраз пропонується у таких погодних умовах від -45 до +45, перший екзамен він уже здав. Сьогодні ми провели ще один раунд переговорів, щодо початку серійного виробництва цього літака, щоб всі розуміли, це досить тривалий процес. І впевнений, що скоро ми дійдемо до того, що літак буде вироблятися в Україні серійно

Олександр Коцюба, президент ДП "Антонов"

Ми побачили можливості цього літака, який довів, що має досить високий рівень для ефективної експлуатації. Цей літак виконує те, для чого він був створений. І ми бачимо, що ця розробка - вдала та успішна.

Доктор Халєд, директор Аерокосмічного інституту Королівства Саудівська Аравія 

Пілоти втомлені – через надмірну спеку. Але задоволені – вдалося все і навіть більше. Попри серйозну підготовку – і в Києві і під Парижем – хвилювання перед польотом, зізнаються, таки  було.

Наступного дня – презентація турбогвинтової машини журналістам. Партнери із Саудівської Аравії, хто співфінансує створення Ан-132 – на рівні з керівництвом "Антонова" пояснюють пресі переваги нового літака. Про новий транспортник вони знають усе.  

Канадські двигуни, американська авіоніка, британські гвинти – все випробуване, надійне, високої якості. З такими потужними партнерами "Антонов" працює вперше. До 132-го більшість комплектуючих на "Анах" була російської прописки. Часто – не надто якісних і без сертифікації. Черговий новий російський агрегат тестували та доводили до розуму українські пілоти.

Завдяки такому партнерству інтернаціональному, в якому бере участь компанія Дженерал Електрик, компанія Ханівел, компанія Лібхер, і Прат енд Уітні і багато-багато інших, завдяки такому партнерству ми отримали продукт, який розуміють в першу чергу технічні фахівці в усьому світі

Роман Романов, генеральний директор ДК "Укроборонпром"

З такими комплектуючими можна і треба замахнутися на європейський сертифікат типу, наголошує президент "Антонова". А з ним – спробувати новий літак на ринках Європи. Хоча цю машину створювали передусім для Близького Сходу. З її спекотним кліматом та районами високогір'я

Оскільки до сих пір літаки антонова мали сертифікат типу МАК, що розташований в РФ, то це дуже звужувало ринок збуту літаків. Зараз поєднання європейських та американських систем у нашому літаку дає можливість виходу на європейську сертифікація або американську. Тобто це значно розширює ринок збуту

Олександр Коцюба, президент ДП "Антонов"

Ці сидіння – для солдатів. Їх у вантажному відсіку Ан-132 може поміститися 75 - за потреби посередині додають ще ряд крісел. Десантників вміщається менше – 46. Поранених -27 – на спеціальних ношах.

Він сучасніший, економічніший і може брати на борт більше, ніж його попередник – надпопулярний свого часу у світі Ан-32. Але трішки менше, ніж його прямий конкурент – італійсько-американський Сі-27, який уже більше 10 років працює на ринку. Ан-132 ж ще доведеться завойовувати своє місце під авіаційним сонцем. І доводити своє право на успіх   

Ще треба трохи доводити, тому що той літак вже літає кілька років, наш тільки з'явився, тому все треба ще доводити

Віктор Гончаров, пілот-випробувач ДП "Антонов"

Ми плануємо також свої переваги висловити конкурентною ціною

Олександр Коцюба, президент ДП "Антонов"

У нього скляна кабіна, потужніші двигуни і відмінна система кондиціонування німецької компанії Лібхер. А в таких країнах, як Саудівська Аравія та її сусіди це дуже цінний нюанс. А ще в Ан-132 на відміну від його попередника можна розмовляти і чути, що тобі каже сусід

По шумовим характеристикам по моєму сприйняттю,  я літаю на 32 літаках і на 132, то тут значно тихіше. В скільки разів децибели менше? Тут можна розмовляти, навіть у зоні гвинтів. - А в 32? - А в Ан-32 навіть неможливо сидіти.

Володимир Нестеренко, інженер з льотних випробувань ДП "Антонов"

Головна перевага і гордість українських Анів – короткий зліт-посадка - притаманні і цьому літаку. Він сяде і підніметься в пустелі без будь-яких поганих для нього наслідків, запевняє Богдан Загорулько. Він уже проходив це на Ан-32.

Літали ми в Катар, це давно вже діло було, на 32-й, не на цій машині, попереднику і літали з пісков, спеціально демонстрували зліт і посадку на пісок

Богдан Загорулько, пілот-випробувач ДП "Антонов"

Літак, можливо, не такий стрімкий – крейсерська швидкість Ан-132 – 500 кілометрів на годину – зате надійний і невибагливий до умов та аеродромів. І суттєво економніший, ніж попередник

Раніше був чотиричленний екіпаж – був і штурман і бортінженер, зараз два пілота, він став трошки довший, він став брати на дві тонни більше грузу, він став економічніший,  він шість годин літає, жодних проблем, але це навіть не максимум, всього навсього 900 кг в час ми беремо пального, так що літак змінився  на краще. Раніше, приблизно, перший час півтори тонни, потім день по 1300, 1200 брав

Богдан Загорулько, пілот-випробувач ДП "Антонов"

Він може ефективно працювати як транспортник – в регіонах, де потрібно доставити невеликий вантаж – понад 9 тонн – у важкодоступні місця. І стати в нагоді армії. Висадка десанту, перевезення поранених, оперативне перекидання підрозділів – на все це здатен Ан-132. Його лише треба навчити, посміхаються пілоти 

Відкривається рамба, десант в повітрі, десант людей грузи можемо викидати, ми ще не робили цього, не було випробування, але це в літаку заложено, це будемо ми робити

Богдан Загорулько, пілот-випробувач ДП "Антонов"

По сертифікації там необхідно декілька етапів пройти - перш за все кліматику - холод, спеку, високогір'я. Ось ці основні етапи ну і звісно злітно-посадкові характеристики треба підтвердити, льотно-технічні. І все це приблизно займе, ну я думаю, не менше року. Плюс високі, скоріш за все, це буде у Саудівскій Аравії, там, мабуть, ми знайдемо аеродром, там є з перевищенням, які дозволять нам закрити всі питання  по сертифікації в умовах високогір'я. А низькі температури, незнаю, десь у Європі будемо шукати холодні місця, на півночі

Віктор Гончаров, пілот-випробувач ДП "Антонов"

Чи стане Ан-132 в нагоді українській армії – покаже час. Поки збройні сили не придбали навіть найнеобхіднішого – Ан-148-х, з яких планують зробити медичні госпіталі. Домовленість є, твердого контракту та грошей – не видно. Але на Ле Бурже, куди Степан Полторак прилетів, щоб пригледіти щось для армії, міністр зайшов подивитися і на новий літак

Головним здобутком того що той літак є чисто українським, він дуже надійний, достатньо легкий в управлінні і є перспективним. Я думаю що в тому літаку є перспектива як і тут на цій виставці, так і по Україні для внутрішнього використання. І в тому числі для використання в Збройних Силах України

Степан Полторак, міністр оборони України

Демонстраційні польоти на цьогорічному Ле Бурже вражають різноманітністю та красою. В частині представлених машин лідирують господарі свята – французи. Аеробус 400М – літак, невипадково схожий на українську семидесятку, всі три дні як величний корабель розсікає небо під Парижем.

Пілоти літають, комерсанти домовляються. За три дні роботи салону контрактів уклали на мільярди доларів. "Антонівці" теж підсумували бізнес-дні твердою угодою.  Одна з найбільших логістичних компаній Франції Болор на рік фрахтує Руслани "Авіаліній Антонова" для надгабаритних перевезень. Вантаж планується тендітний. 

Основний контракт - це перевезення супутників, додатково - перевезення інших вантажів

Олег Орлов, віце-президент ДП "Антонов"

 Ці перевезення будуть в усі можливі місця і країни. Світ – наш, завдяки компанії "Антонов" і їхнім "Русланам" 

Карін Дантьєр, директор з чартерних перевезень компанії Bollore

Сума контракту – не розголошується. Але зазвичай цифри в таких угодах стартують з мільйонів доларів. Ця домовленість особливо цінна тепер. Коли "Авіалінії Антонова" на ринку працюють самостійно – без російської "Волга-Днепр". З початку року росіяни зі своїми "Русланами" - прямі конкуренти українським перевізникам.  

Незважаючи на те, що з'явилася дуже жорстка конкуренція в зв'язку з тим, що ми тепер працюємо окремо, ми зі Своїм флотом у сім літаків не поступаємося Волзі-Дніпру, яка має 12 літаків

Михайло Харченко, директор авіатранспортного підрозділу ДП "Антонов"

Для "Авіаліній Антонова" цьогорічне Ле Бурже – особливе. 30 років тому на цій же виставці тодішній ген конструктор "Антонова" Петро Балабуев домовився з британською компанією Іар Фоіл про співпрацю на ринку надгабаритних перевезень. І хоча тоді в "Антонова" не було ані авіакомпанії, ані дозволу від вищого керівництва СРСР, ані своїх "Русланів" ця угода стала початком народження у складі КБ вантажної авіакомпанії, яка з часом врятувала українську авіацію від знищення. І рятує її і досі

Починали ми всього із трьох Русланів, по-перше, ми починали з Русланів не цивільної модифікації, ми провели великий об'єм робіт по сертифікації та створенню варіанту цивільного Ан 124-100, наростили свій флот до семи літаків АН-124, відновили Мрію та сертифікували її. Також ми на крилі тримаємо такий наш старий літак ветеран заслужений як літак АН-22, який на превелике здивування користується великим попитом у перевезенні грузів на непідготовлені аеродроми. Ми здійснили серію рейсів для підтримки НАТО, для підтримки їх контингенту в Малі, на аеродром в Гаа, на який ніхто не може сісти, крім Ан 22

Михайло Харченко, директор авіатранспортного підрозділу ДП "Антонов"

Але по справжньому самостійними «Авіалінії Антонова» стали лише цьогоріч. Коли розірвали співпрацю з росіянами. І переуклали низку угод, серед яких – і угода з НАТО по програмі САЛІС - вже як самостійний гравець. Тепер усе по інакшому – з багаторічного монополіста на ринку надгабаритних перевезень вони перетворилися на одного з гравців. Якому треба постійно доводити, що він кращий і надійніший за конкурента.

Ми працюємо вже 27 років в цьому бізнесі, ми перші починали перевезення на Русланах, на 124, на 225, наше ім'я відоме всьому світу і ажіотаж, який на цій виставці приурочений до нашого візиту, до нашого участі, він дуже великий. І завдання дійсно переконати що ми кращі

Віталій Шоць

Нині завдання максимум комерсантів авіакомпанії – пробитися на космічний ринок і забезпечити себе замовленнями на місяці вперед. А це насамперед значить – обійти росіян

Чим хороший цей бізнес? Цей бізнес планований, на постійній основі і довготривалий, мжна підписати контракт, який гарантовано дає роботу. Тому що підписання контракту чи пошук разових перевезень - це тяжка та велика праця, де потрібно перемити породу, тонни породи чи тонни контрактів, а вимити крупинку золота. Це приблизно я порівнюю з роботою золотодобувачів, щоб так описати. А ось підписання контракту - це знайти кілограмовий самородок. Тяжкий бізнес, але ми успішно працюємо і розвиваємось. І будемо казати, я з оптимізмом дивлюсь на те, що ми впораємось

Михайло Харченко, директор авіатранспортного підрозділу ДП "Антонов"

Мені здається, що з усіх авіасалонів, які бувають щорічно: Фарбура, Ле Бурже, в Китаї... Ця виставка найбільш продуктивна і найбільше користі принесе для майбутнього українського літакобудування. Річ у тім, що на цій виставці активно представлені нові технічні процеси, нові матеріали, нове оснащення, без якого практично неможливе створення нових літаків з новими, так би мовити, економічними показниками

Сергій Бичков, головний інженер-технічний директор ДП "Антонов"

Нові матеріали, прогресивні технології, економічніші показники – сучасній авіації є що вдосконалювати і куди розвиватися. І вона розвивається шаленими темпами. Хто не встигає – залишається осторонь.

Дуже динамічно розвивається авіаційна промисловість світу. Україна, якщо говорити чесно, намагається не відставати, але в силу різних причин, я думаю, я вірю в те, що ми можемо. Ми навіть у тих складних економічних умовах, в яких загалом знаходиться наша країна та економіка нашої країни, ми, тим не менше, намагаємося не відставати, зберегти ядро нашої конструкторської думки, наш інтелект, який у нас є, який ми не розгубили за 25 років Незалежності. Але потрібна велика державна підтримка, просування всього. Без цього фірмі Антонова трудно. Ми, будемо казати, не хотів би казати слово існуємо, але живемо та розвиваємося за рахунок своїх внутрішніх резервів

Михайло Харченко, директор авіатранспортного підрозділу ДП "Антонов"

Віяння часу, особливо електроніка, ви ж бачите, вона розвивається дуже швидко, тому хочеться змінювати, відслідковувати у часі, але все це гроші і не тільки гроші, але й час. Все що потрапляє на літак повинно бути випробуване. А випробування - це час, тому крім грошей це ще й час. А час це такий фактор, який постійно тяжіє над нами. Тому треба швидко, щоб все встигнути вчасно, щоб бути конкурентноспроможними ми не повинні гаяти часу

Віктор Гончаров, пілот-випробувач ДП "Антонов"

Поява Ан-132 у над короткі терміни – півтора роки – це і є та спроба встигнути за тим шаленим темпом, який диктують світові авіагіганти. Далі у літака - тривалий етап польотів та сертифікація. І закладання машини в серію. 

Літак АН 132 проходить сертифікаційні випробування, але паралельно ми проводимо підготовку виробництва для серійного виробництва, тому це тільки злі язики кажуть, що нічого не робиться для серійного виробництва. Іде повним ходом підготовка, тому що технічна підготовка це дуже-дуже трудомісткий та тривалий процес. Від рівня технічної підготовки залежить безпосередньо і якість літака в майбутньому

Сергій Бичков, головний інженер-технічний директор ДП "Антонов"

Президент американської компанії Ханівел, чиєю авіонікою може похизуватися новий Ан-132,  вірить у перспективи проекту.

І цю віру не в останню чергу поселили в нього пілоти. Які на третій день виставки – чи то через вітер, що піднявся, чи через бажання показати машину в усій красі – за трішки більше ніж 4 хвилини таки показали, на що здатний Ан-132. Показали так, що захопило подих.

Дивіться фото за темлю:

Попередній матеріал
Дональд "Козирний": ТОП-10 цікавих фактів про президента США у його День народження
Наступний матеріал
Відростити відірвану п'яту: волонтери рятують від ампутації десантника, що наступив на міну