Астронавтка Гайдемарі Стефанишин-Пайпер
Астронавтка Гайдемарі Стефанишин-Пайпер 5 канал

Що про свої пригоди в космосі розповіла астронавтка США українського походження харківським студентам – сюжет

До студентів харківського політеху завітала американка українського походження Гайдемарі Стефанишин-Пайпер – 8-ма жінка, яка побувала в космосі і друга серед астронавтів, яка розгорнула український стяг на орбіті Землі. Про майбутні плани астронавтки та її зв'язок з Україною розповість Оксана Нечепоренко.

У холі одного з корпусів харківського політеху збираються студенти. Тут запланована зустріч із американською астронавткою Гайдемарі Стефанишин-Пайпер. На зіркову гостю з нетерпінням чекає і Олександра Бандровська. Підготувала для американки і кілька запитань.

"Я думаю запитати про те, чи страшно їй було виходити у відкритий космос, як це – відчувати себе не на Землі, відчувати, що ти вилетів за межі Землі і наскільки це незвично і екзотично", – цікавиться студентка.

Студенти зустрічають астронавтку оплесками. Свою національність Гайді визначає так: українка, американка, німкеня. Її батько народився в селі на Львівщині. Емігрував у 1960-х рр. до США, де одружився з німкенею. На Батьківщині батька вперше дочка побувала 12 років тому.

"Я трошечки говорю по-українськи. Про Україну багато знаю, тому що я ходила до української школи, коли була маленька, тож мене навчили географії, історії", – каже астронавтка.

Гайді – 8-ма жінка, яка потрапила на орбіту Землі. Брала участь у двох космічних місіях 2006 та 2008 років. Встановлювала сонячні батареї на МКС та готувала станцію до продовження роботи на орбіті. Розповідає, найнезабутніший випадок із нею стався у другій місії. Тоді астронавтка під час роботи назовні випадково випустила сумку з інструментами. Відтоді та вважається найбільшим втраченим людиною предметом у космосі.

"Ось чим це закінчується, коли ти просто відпускаєш речі у відкритому космосі. Це не найкраща картинка, яку може побачити астронавт, коли від нього відлітає сумка з інструментами. Якоїсь миті я подумала, може, стрибнути вслід і я зможу її спіймати? Потім зрозуміла, що це погана ідея і може навіть погіршити ситуацію", – розповідає Гайдемарі Стефанишин-Пайпер.

Загалом у Космосі Гайді пробула 26 діб. І стала другою космонавткою у світі, яка розгорнула на орбіті український прапор. Чому вона вирішила це зробити, жінку запитали студенти.

"Чому для вас було важливо продемонструвати український прапор у космосі? – Тому що я відчуваю зв'язок з Україною завдяки своєму батькові. У мене в блокноті завжди лежить маленький прапорець. Я не брала його із собою у відкритий космос, а просто виставила в ілюмінатор у кабіні", – пояснила американська астронавтка українського походження.

Після зустрічей у Харкові Гайді планує відвідати й інші міста України. І обов'язково заїхати до Львова, зустрітися з рідними.

Оксана Нечепоренко, В'ячеслав Кузьменко, Харків, "5 канал"