Хочеш їхати? Плати більше. В Україні вже розпочалася хвиля підвищення вартості проїзду у міському громадському транспорті. Першими це відчують у місті Лева. Про здорожчання вже кілька тижнів говорять у столиці. Нових тарифів у Києві очікують на початку червня. Від комунального транспорту не відстають і приватні перевізники, теж не забарилися із підвищенням цін. Чому українцям доведеться викладати більше кревних за проїзд, дізнавалася журналістка "5 каналу".
Готуйте більше за проїзд. Транспорт в Україні запрацював на повну і перевізники сказали – працюємо збитково, треба підвищувати вартість проїзду. Причина – коронавірусний карантин та, відповідно, зменшення пасажиропотоку. Ще на початку травня у столичному метрополітені та Київпастрансі заявили: працюють у збиток, а собівартість проїзду у підземці та міському транспорті становить понад 20 гривень. Та для багатьох пасажирів такі суми непідйомні. Нині столична влада мізкує над тим, як допомогти перевізнику і не налякати киян захмарними тарифами.
"По регіонах підвищення відбувається, по Києву політичний меседж закинутий, всі обговорюють не те, чи буде підвищений, а до якої суми. Це питання владнається до поміркованих сум і тарифи будуть збільшені", – зазначив фахівець із питань транспорту проєкту Alltrans.ua Іван Черниш.
Голова "Асоціації перевізників Києва та Київської області" Ігор Мойсеєнко повідомив: "Транспорт дотаційний, і якщо не поміняти тариф, то величезні дотації мільярдні з боку місцевої влади. Щоб частково навантаження на бюджет київський зняти, то треба підняти вартість".
Через карантинні обмеження пасажиропотік упав, а з ним зменшилися і кошти на рахунках перевізників. Порахувати фінансові втрати за допомогою електронного обліку пасажирів легко. Натомість, у приватних надавачів послуг, зокрема маршрутних таксі, що не мають ані валідаторів, ані застосунків – це нереально.
"Перевізники люблять бідкатися, але в пандемії скоротилися пасажиропотоки, були обмеження в містах і пасажирів дійсно стало менше. Без прозорих обліків пасажиропотоку важко зрозуміти, наскільки це правда. Приватний тільки на цих грошах, комунальний на дотаціях", – додав Іван Черниш.
Поки частина перевізників намагається домовитися з місцевою владою, решта вже підвищують ціни. Пасажири обурені. Утім не всі перевізники поспішають брати втридорога, бо тримаються за клієнтів.
"Дизельне топливо подорожало, воно окупається все. Принципово не піднімаємо, бо люди підуть у метро, на муніципальний транспорт, і ми лишимося без роботи. Будемо рвати ціни – лишимося вдома", – каже водій маршрутного таксі Олег.
Здорожчання очікують у місті Лева. Там квитки в автобусах, трамваях і тролейбусах коштуватимуть 10 гривень. Вигідніше буде купувати їх заздалегідь або електронний варіант. Полтава платитиме на три гривні більше у тролейбусах та автобусах – 6 та 8 гривень відповідно.
"Львів поставив 8-10, а Маріуполь – вони тримали 7-8 грн, там люди не такі заможні, то тримали тариф. Навіть у Києві є маршрути і по 8-12, і по 7 грн. Тариф 10-12 грн нам варто очікувати, але все інше елемент тиску", – підсумовує Іван Черниш.
А от у Кривому Розі від 1 травня проїзд у комунальному транспорті для мешканців міста зробили безплатним. За наявності "картки криворіжця". На цю розкіш із міського бюджету виділять близько 1 мільярда гривень, при загальному бюджеті майже 8 мільярдів. Транспортні експерти прогнозують: значне зростання тарифів підштовхне пасажирів до альтернативних видів пересування.
Олена Рибінська, Олександр Степанов, Сергій Новіков "5 канал"