Кількість онлайн-покупок за час епідемії в Україні в рази зросла. Однак зручність такого шопінгу має зворотний бік – можна натрапити на підробку. Як уникнути ризиків під час закупів в інтернеті та що робити, якщо все ж таки придбали фальсифікат – з'ясовувала журналістка "5 каналу" Аліна Бурцева.
Мар'яна Петрівська колекціонує фірмові сумки. Зазвичай купує їх за кордоном, в офіційних магазинах в Україні або у "баєрів" – тобто посередників, які можуть вам знайти річ, що сподобалася. Одного разу Мар'яна вирішила зекономити та замовила сумку одного з американських брендів у знайомої – посередниці. Утім, аксесуар мав специфічний запах і був грубо пошитий. Тож у його оригінальності засумнівалася. Хоча продавчиня стверджувала, що замовляла товар з офіційних сайтів.
"Я дивлюсь на бирку і порівнюю зі своїми сумками, бачу – у мене таких бирок ніколи не було. Почала сумніватися, почала шукати в інтернеті. Вирішила йти в магазин. У магазині мені напевно сказали, що це не оригінал", – каже колекціонерка сумок Мар'яна Петрівська.
На підробку фірмової сумки натрапила і журналістка "5 каналу". Довірилася відгукам – замовила в одному з онлайн-магазинів в Інстаграмі. Утім, замість обновки – зіпсований настрій. Адже сумка прийшла не з оригінальною лейбою, яка є на всіх товарах цього бренду. Продавець стверджував, що це оригінал, а вона просто не розбиралася. Зрештою, гроші повернули.
За час пандемії онлайн-продажі зросли. Разом із ними збільшилася й кількість підробок. Купувати в інтернеті – справді зручно. Всього в один клік можна придбати фірмові речі, не виходячи з дому чи офісу. Проте як обирати, щоби не натрапити на шахраїв? А ще спробувати зекономити.
Перший варіант – купувати самому на офіційному сайті за кордоном. Товар точно буде справжній. Але зважте – додаткові 30-40% до ціни потягне доставка.
Другий варіант – купувати в українських інтернет-магазинах або у баєрів. Та перед цим можна піти до офіційного брендового магазину, де, як правило, високі ціни, але точно справжні товари. Роздивитися всі нюанси, приміром, омріяної сумки. Наприклад, на деяких бирках можуть бути штрих-коди чи серійні номери. А потім звертатися до інтернет-торговців.
"Якщо ви купуєте конкретний бренд, він щонайменше має бути написаний правильно. Уся інформація про товар повинна бути на етикетці: склад чи умови зберігання, чи умови догляду, де товар вироблений і т.д. Нічого зайвого, нічого дивного там не повинно бути", – пояснює генеральна директорка інтернет-магазину Оксана Цвигун.
До речі, перш ніж купити в інтернеті – можна просити сфотографувати бирки. За словами юристів, не треба забувати про право повернути новий товар протягом 14 днів. А якщо, наприклад, ви вважаєте, що товар – підробка, а продавець стверджує, що це оригінал і не хоче вам повертати гроші, можна звернутися до Держпродспоживслужби чи суду, розповідає адвокат Юрій Білоус. Для цього треба надати всі чеки, а також вказати магазин, в якому купували, і чому вважаєте, що це фальсифікат.
"Коли ви купуєте товар і він є фальсифікованим, тобто не таким, який ви хотіли купити, це, по-перше, дає вам можливість повернути кошти. По-друге, відшкодування моральної шкоди. І навіть може свідчити про склад злочину. А саме – за статтею "Шахрайство", – каже адвокат Юрій Білоус.
І наостанок – адвокат радить: жодних передоплат в інтернеті. Лише коли товар надіслали, платіть за нього разом із доставкою.
Аліна Бурцева, Ольга Сошенко, Олександр Степанов, "5 канал"
Читайте також: Купувати онлайн потрібно з розумом – як правильно шопитися в умовах карантину