У Львові влаштували незвичну акцію. Протягом дня у тридцяти кав'ярнях і ресторанах міста відвідувачі могли платити стільки, скільки вважали за потрібне. Яка мета такої акції і що переважає прибутки чи збитки – з'ясовувала Ірина Саєвич.
Ранок п'ятниці в одному з львівських кафе починається незвично. Поряд із сумою в рахунку відвідувачі пишуть ще одну цифру – скільки вони самі хочуть заплатити. Обмежень немає. Вегетаріанський сніданок для компанії з п'яти людей мав би коштувати Василеві 480 гривень. Заплатив 600. Таким чином дякує за рівень обслуговування.
"Якось навіть не приходить на думку дати менше. Не завжди насправді вегетаріанство чи веганство є здоровим. Можна намішати так продукти, що це не буде корисно. Хоч ви не будете вживати якісь не якісні продукти. А тут гарні поєднання продуктів, справді є з чого вибрати", – пояснює відвідувач кафе Василь Дуб.
Кафе є учасником акції "Відкритий чек" у межах "Бієнале довіри". Взяти участь у ній погодилися 32 заклади міста – це ресторани, кав'ярні і паби.
"Кажемо, наприклад, то вам страва, ви можете самі придумати, яка ціна. І такі всі: що то робити, я не знаю, мені якось незручно. А потім беруть і пишуть, якщо страва коштує 110 гривень, то 120, 130 і це так приємно", – каже бариста Олександра Олександровська.
Та були й такі, хто влаштував собі цього дня гастротур із мінімальними витратами. В одному французькому ресторані компанія з'їла на 800 гривень, а заплатила 80.
"Скільки вони вважають за потрібне, стільки вони залишили, я не можу їм сказати, що вони щось не так зробили, щоб вони дали більше. Вони мають свою думку. Ну звісно, вони не обґрунтували свою думку, просто залишили і пішли", – каже кельнер ресторану Михайло.
Попри жарти, для туристів із Польщі відкритий чек – не новинка. На такий експеримент вони раніше натрапили в Барселоні.
"Це дуже крута ідея насамперед для ресторанів. Бо так вони можуть популяризувати свій заклад. З іншого боку, відвідувачі таким чином можуть обрати свій улюблений заклад", – міркує турист із Польщі Барт.
За умовами акції, відкриті чеки мають винятки – повну суму таки доведеться заплатити за алкоголь, бенкети чи зарезервовані столики. Ресторатори кажуть, якщо за кордоном довіра між клієнтом і закладом – це норма, то в Україні до цього лише прагнуть.
"Коли люди приходять у будь-який заклад, вони залишають будь-які свої речі, вони йдуть і ніхто ці речі не чіпає і вони лежатимуть на тому самому місці. В нас трішки ще страшно. Але я бачу за останні півроку наші люди стають правильнішими і добрішими", – каже співвласник ресторану Богдан Леонович.
"Бієнале довіри" – це спільна ініціатива підприємців, активістів, науковців і митців, щоб люди більше довіряли одне одному. Впродовж трьох днів вчитимуть цього під час лекцій та культурних проектів. Більшість із них безплатні.
Ірина Саєвич, Євген Радіон, "5 канал"