Шестирічний син Зеновії Стадник добряче травмувався, коли його в пішохідній зоні Львова збив самокат. Дитина отримала черепно-мозкову травму та гематому.
"Вийшло зустрічне лобове зіткнення і дитина на максимальній швидкості влетіла головою об самокат і був сильний удар. Це дитина, якій 6 років і він важить 20 кілограмів. Він підлетів у повітря, його перевернуло і він ще вдарився головою об плиту", – розповідає львів'янка.
"За останній період зросла кількість ДТП з учасниками руху на електросамокатах. Найбільшу тривогу викликає використання тих засобів неповнолітніми, які не завжди знають правила дорожнього руху", – пояснює інспекторка патрульної поліції Львова Віра Проців.
Крім того, водії електросамокатів їздять усюди: по дорозі, тротуарах та в пішохідних зонах. Швидкість набирають чималу, утім правил дорожнього руху при цьому дотримуються абияк.
"Це дуже величезний невиправданий ризик. Немає правил. Страхування. Керувати ним не вміють", – наголошує Зеновія Стадник.
У Львові електросамокати на кожному кроці. Орендувати його може кожен. Як дитина, так і дорослий у будь-якому стані. Спеціальних навичок, щоби їздити на самокаті, також не потрібно.
Для того, щоби стати водієм електросамоката, достатньо мати банківську картку та додаток у смартфоні, через який просканувати QR-код сервісу. Оренда такого транспорту більш ніж доступна – хвилина поїздки коштує від 2 гривень.
Львів'янин Олег щодня стає за кермо самоката, каже: це зручний, мобільний та економний транспорт, який дуже виручає в міських заторах.
"Я володію правилами дорожнього руху. Стараюся їздити по велосипедних доріжках, якщо бачу попереду дітей я зразу гальмую, максимально намагаюся зменшити швидкість або злажу із самоката і проходжу, бо я розумію, що це дитина і вона може вибігти перед самокатом", – каже чоловік.
Тим часом правозахисники констатують: містяни на самокатах їздять як і де завгодно, а покарати порушників досить складно, бо вони не є учасниками дорожнього руху.
"Електросамокат, гіроскутер і іншого такого плану транспорт не має належного правового регулювання. Вони будуть нести відповідальність виключно як пішоходи, а як пішоходи вони мають право рухатися, в тому числі, і пішою зоною", – зазначає правозахисник Дмитро Швець.
Вплинути на користувачів електросамокатів міські чиновники поки що не можуть. Єдине, що планують: обмежити допустиму швидкість у місті – до 20 км за год. Та дозволити кермувати лише повнолітнім.
"Швидкісний режим, віковий – уніфікований. Ми можемо створювати зональність. Обмежена зональність і обмеження швидкості. Уже один прокат обмежив швидкість у центрі міста", – зауважує керівник транспортного управління Львівської міськради Орест Олеськів.
Допоки у Львові чиновники лише планують – в Одесі нечемних водіїв альтернативного транспорту вже почали штрафувати.
"Ми керуємось знаком 4.141, який дозволяє рух тільки пішоходам та велосипедам або транспорту, який приводиться в рух мускульною силою. Це штраф 340 гривень", – каже начальник управління патрульної поліції в Одеській області Олександр Гостіщев.
Вдатися до штрафів одеських правоохоронців змусила велика кількість травмувань як пішоходів, так і самих самокатників. Унаслідок зіткнення 21-річний хлопець отримав травму голови на одеській трасі здоров'я.
За останній місяць в Одесі сталося з десяток пригод з електросамокатами. Найчастіше вони травмують пішоходів, врізаються в автомобілі та абсолютно непередбачувано маневрують на дорогах.
"Проти, щоб їздили, тому що це небезпечно, а деякі люди не розуміють, що, крім них, є ще інші учасники руху", – наголошує одесит Владислав Дубосарський.
Нині у Верховній Раді зареєстрований законопроєкт, який має легалізувати легкий електротранспорт. Торік парламентарі ухвалили його у першому читанні. До повного ж ухвалення закону затятим водіям самокатів та моноколіс правоохоронці радять вивчити правила дорожнього руху для велосипедистів. І задля безпеки пересуватися лише велодоріжками, не їздити напідпитку та одягати речі зі світловідбивачами.
Марта Шикула, Ольга Дунська, Євген Радіон, Сергій Іщенко, "5 канал"