Міністр юстиції України Денис Малюська називає три шляхи врегулювання конституційної кризи, спричиненої рішенням КСУ щодо скасування кримінальної відповідальності за недостовірне декларування. Про це він розповів у програмі "Свобода слова Савіка Шустера".
Чільник Мін'юсту наголосив, що саме рішення КСУ створило конституційну кризу, з якої треба виходити. "Цей вихід має три етапи", – додав Малюська.
- Перший етап, на думку міністра юстиції, вже реалізовано - уряд прийняв розпорядження, яким "нівелював найважчі удари, що були завдані по антикорупційному механізму". Зокрема, йдеться про відновлення відкритості реєстру е-декларацій, поновлення проведення спецперевірок і доступ НАЗК до усіх ключових реєстрів в автоматичному порядку.
- На другому етапі потрібно відновити повноваження НАЗК щодо перевірки е-декларацій, зокрема і суддів. Для цього варто ухвалити відповідний закон, каже голова Мін'юсту. Він також додав, що наразі до Верховної Ради вже подали кілька версій законопроєктів.
- "Але є третє – найважливіша проблема, яка власне зараз найгарячіше дискутується. Це проблема втрати довіри до суддів Конституційного суду України", – наголосив Денис Малюська.
Крім того, він зауважив, що з виходів до преси очевидно "ніхто особливо не хоче і не приховує", що рішення щодо скасування кримінальної відповідальності за недостовірне декларування виносилося з особистих мотивів і через конфлікт між суддями та НАЗК. Відтак, каже чільник міністерства, судді КСУ "почали зловживати владою", перебрали на себе повноваження Верховної Ради, "сказавши, що кримінальна відповідальність за недостовірне декларування є надмірною...".
На думку Малюськи, це парламент має вирішувати, чи повинна особа нести кримінальну відповідальність за таке порушення.
Читайте також: У НАЗК назвали 5 наслідків скандальних рішень КСУ
Міністр додав: судді КС під час розгляду подання депутатів перебрали на себе повноваження заявників і винесли рішення про неконституційність положень закону, які не оскаржувались.
"Усе це створило атмосферу недовіри, з цим треба щось робити. І тут ключове, що ніхто з розробників Конституції не передбачав, що в якийсь момент Конституційний суд може почати поводитись непристойно", – зауважив Малюська.
Таким чином, законом досі не передбачено механізму дисциплінарного контролю КСУ і санкцій щодо суддів КС.
"Президент поставив амбітну мету – він хоче мати відкритий, прозорий і чесний Конституційний суд, інструментом для досягнення чого може бути перезавантаження суду", – резюмував міністр.
Нагадаємо, 28 жовтня 2020 року КСУ офіційно скасував відповідальність за недостовірне декларування. У НАЗК вже заявили, що судді КСУ ухвалили рішення у "справі про незаконне збагачення" у власних інтересах. Бо два судді, які голосували за скасування кримінальної відповідальності за неправдиві відомості про майновий стан, самі не задекларували мільйони.
28 жовтня о 18:00 Національне агентство з питань запобігання корупції закрило реєстр електронних декларацій на виконання рішення Конституційного Суду. Посли країн "Великої сімки" висловили стривоженість щодо такого рішення.