"Бензинова рулетка": журналіст перевірив пальне на АЗС по всій Україні – які результати отримав

Перевірка бензину, Сергій Суховський Сергій Суховський / YouTube
Автор розповів, що експертиза проводилася за такими параметрами: детонаційна стійкість, щільність, кількість сірки, бензолу, кисню, олефінових і ароматичних вуглеводнів, а також аналіз вмісту кисневмісних сполук

У розпал сезону відпусток автор проєкту "З пістолетом наголо", журналіст Сергій Суховський об'їхав 8 найгарячіших областей України та відібрав проби бензину сорту А-95 – найпопулярнішого в нашій країні пального. Він розповів, що віддав узяті проби до акредитованої лабораторії на експертизу, аби перевірити пальне на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 "Бензини автомобільні ЄВРО. Технічні умови",  йдеться у статті на сайті "НВ: Бізнес".

Кого перевіряли

Як пояснив автор, безрідні noname-заправки він ігнорував, а в поле зору проєкту "З пістолетом наголо" потрапили виключно "мережеві" АЗС (і "глобалісти", і "регіонали") всіх цінових діапазонів.

Чому саме влітку

Традиційно о цій порі спостерігається сплеск продажів – він пов’язаний із сезоном відпусток. В матеріалі уточнюють, що більшість вітчизняних ритейлерів акумулюють прибуток саме в літній період, і збільшується шанс наразитися на низькоякісне або контрафактне пальне. Воно виготовлене із заборонених в Україні компонентів і шкідливе як для людського здоров’я, так і для автомобіля, пояснює автор.

"Але нинішній рік – особливий. Ринок пального буквально закипає від інформаційних війн і негативних прогнозів. Банкрутство компанії "WOG Ретейл", блокування роботи мережі Glusco за підозрою в торгівлі неякісним пальним, шокуючі експертизи палива, зупинка імпорту російського пального та різке зменшення імпорту білоруського. Плюс як завжди незграбна спроба держрегулювання роздрібних цін на пальне. Але почалося все зі стрімкого зростання тіньового ринку в середині минулого – на початку нинішнього року, коли в країну буквально ринув потік безакцизних розчинників. За допомогою цих фактично лакофарбових речовин на міні-НПЗ і нафтобазах вариться сурогат, який потім потрапляє в роздрібну мережу. І в наші легені", – каже Сергій Суховський.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

"Консалтингова група А-95" Сергія Куюна з’ясувала, що зараз таких "самоварів" в Україні мінімум 25. І що один з найбільших ритейлерів країни – "БРСМ-Нафта" фактично перестала імпортувати А-95. На думку Сергія Куюна, БРСМ-Нафта "розганяє" низькооктанові бензини до рівня А-95. Яких у мережі тепер відразу три сорти та обсяги реалізації яких значно збільшилися. Але одна справа – аналітика, заснована на копирсанні у фіскальних документах, і зовсім інша – безпосередньо експертиза", – роз'яснює автор у статті.

Хто опинився в зоні ризику

За словами Суховського, попередні проби А-95, А-92 і ДП, взяті ним у 2019 році у найбільших "мережевиків", особливих нарікань не викликали. В свою чергу у дискаунтерів усе було на грані, але в межах норми. Торік він експертиз не робив.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

"А ось весняні забори бензину, які традиційно проводить "Інститут споживчих експертиз", виявили цілу низку трейдерів, які заливають в наші баки відверто неякісне пальне – "БРСМ-Нафта", Мotto, Sun Oil, "Фактор", "ТатНефть", "АС Ойл", - зазначає журналіст.

Він зауважив, що навесні водії почали скаржитися на різке погіршення якості бензину, особливо на А-95, який, за даними автора, найчастіше підробляють за допомогою заборонених амінів та інших присадок. І наразитися на таке неякісне пальне стало можливим навіть на брендових АЗС, наголошується у статті.

"У всіх у них серйозні відхилення з цілої низки параметрів – починаючи від низького октанового числа і закінчуючи перевищенням вмісту сірки, метанолу і бензолу. І наявністю ароматичних амінів, в буквальному сенсі небезпечних для життя (саме їх пов’язують з онкологією легенів) і тому заборонених в Україні. І це при тому, що експертизи традиційно проводяться в Києві і передмістях, а найбільше бодяги розливається "транзитними" АЗС, розташованими вздовж трас. Тому я і вирушив у неблизький (2,2 тис. км) шлях, щоб надати більш об'єктивну картину – як в розпал сезону відпусток йдуть справи з якістю пального на півдні і сході України", - повідомляє автор.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Що вивчали

За інформацією, викладеною в матеріалі, експертиза проводилася за сімома основними і сімома додатковими параметрами: детонаційна стійкість, щільність, кількість сірки, бензолу, кисню, олефінових і ароматичних вуглеводнів, а також аналіз вмісту кисневмісних сполук, що дозволяє визначити відсоток спиртових і ефірних добавок, а саме метанолу, біоетанолу, простих ефірів, ізопропілового, ізобутилового та третбутилового спиртів плюс інших кисневмісних сполук. Завищені показники цих компонентів – чіткий маркер некондиційного пального.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Як відбиралися проби

Суховький розповів, що наповнював мірні ємності безпосередньо з пістолета.

"Інакше ніяк – галузевий алгоритм знущається зі здорового глузду. Так, він зобов’язує за три доби попереджати адміністрацію АЗС про намір взяти пробу. Певна річ, що нечистим на руку трейдерам цього часу вистачить викачати все пальне, промити цистерни, демонтувати заправне обладнання і полетіти в Панаму", – іронізує автор.

Далі необхідно запломбувати по дві проби з кожної АЗС, першу з яких передати лаборантам, а другу зберігати на випадок "арбітражу", те ж саме – з касовими чеками і копіями необхідних документів.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Супутній сервіс

На всіх восьми АЗС, як з'ясувалося, можна розплатитися готівкою, кредитними картками або за допомогою смартфона. 

"Всі касири при нашому наближенні одягали маски, чого не скажеш про заправників мереж OKKO, amic і U.GO", - стверджує Суховський.

"З документами виявилося трохи складніше. Так, на АЗК ОВІС і parallel необхідні паспорти якості та свідоцтва відповідності були відсутні в "куточку споживача" і тривалий час їх не було, а в останньому випадку (бензин Perfekt А-95 Євро-5-Е-5) виявилися ще й частково заповненими від руки", - розповів автор експерименту.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Детонаційна стійкість

Октанове число – найголовніший критерій бензину, що показує його стійкість до передчасного займання. Пальне з недостатнім октановим числом запалюється в камері згоряння передчасно, відповідно через нижчий ККД підвищується витрата пального. Своєю чергою, робота двигуна з підвищеними навантаженнями призведе до передчасного його зносу і раннього капітального ремонту.

"За мінімально дозволених 95 одиниць найкращий результат по дослідницькому методу показав зразок Мозирського пального з мережі ОККО – 96,2 од. Це навіть трохи вище (+0,4) за показник, зазначений в супровідних документах. Тривожний дзвіночок – відразу дві проби не дотягли до мінімально дозволеного показника. У бензині в мережі Мotto тільки 94,6 од., а в ОВІС – і зовсім 93,1 од. І це при тому, що, за документами, обидві мережі реалізують те саме кременчуцьке пальне, що й amic, і Shell, чиї проби "мозиря" продемонстрували синхронний (96 од.) результат", - розповідає журналіст про перші результати свого дослідження.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Густина

Питома вага бензину дозволяє оцінити його фізичні та експлуатаційні властивості. Як нагадується в матеріалі, згідно з ДСТУ щільність А-95 за температури +15 °С має бути в межах 720−755 кг/м3.

"Цього разу всі вісім проб з запасом вклалися в "ГОСТівські" вимоги. Найкращий результат – знову у зразка ОККО (750,9 кг/м3), а найближче до нижньої межі підійшли проби ОВІС (738,3 кг/м3) і БРСМ-Нафта (739,2 кг/м3)", - каже Суховський.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Вміст сірки

Якщо вдасться зовсім позбутися сірки, що дуже важко, це значно підвищить собівартість бензину – адже для гідроочищення потрібні складні й дорогі технології, сказано в статті. В невеликих кількостях сірка позитивно впливає на змащувальні й антикорозійні властивості. Але при підвищеній концентрації – вона вступає в реакцію з благородними металами в каталітичних нейтралізаторах і швидко виводить конвертери з ладу. До того ж закоксовуються паливні форсунки, впускні клапани і камери згоряння, перешкоджаючи проходженню повітря, що погіршує тягово-потужносні характеристики, йдеться в матеріалі.

"ДСТУ допускає вміст не більше 10 мг/кг сірки. І знову всі спроби вклалися в нормативні вимоги. Найкращими виявилися проби ОККО і U.GO (по 5,4 мг/кг). Цікаво, що проба мережі Рarallel, яка торгує тим же мозирським бензином, що й ОККО, помітно "брудніша". Але найвищий вміст сірки – в пробах ОВІС (7,9 мг/кг) і Мotto (7,4 мг/кг)", – розповідає автор про результати лабораторних проб.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Олефінові й ароматичні вуглеводні

Вони відповідають за нагар на стінках циліндрів і паливної апаратури, що важко усувається, і за смог та канцерогенні речовини, пояснюється в статті.

"Олефіново-ароматична експертиза не стала каменем спотикання – ці проби уклалися в нормативи, що допускають максимум 18 і 35% об. відповідно. Але і тут розкид був вражаючим. Найвищий вміст олефінів (7,4%) показав зразок ОККО, а найнижчий (0,3%) – проба з мережі U.GO, яка реалізує власний бензин марки Shebel", – сказано в матеріалі.

Автор додає: "У випадку з ароматикою так само все догори ногами: найнижчі показники у зразків Мotto (11,436%) і ОВІС (20,664%), а найвищі – у найбільш "дорогих", узятих в мережах parallel (34,871%) і Shell (34,753%)".

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Об'ємна частка бензолу

Феніловий водень згубно впливає на ресурс силових агрегатів, змиваючи захисну масляну плівку з поверхонь, що піддаються тертю, тим самим прискорюючи зношення внутрішніх стінок циліндрів, поршнів і кілець.

Підвищений вміст фенілового водню, пояснює автор, – одна з ознак неякісного пального, отриманого шляхом змішування низькооктанового бензину і розчинників.

"Стандарти допускають не більше 1% об. бензолу. І знову антирейтинг очолюють проби Мotto (2,1%) і ОВІС (1,6%), тоді як найкращий показник – у БРСМ-нафта (0,253%)", - пише Суховський.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Кисень

ДСТУ регулює і вміст кисню – не більше 2,7% м. ч.

"І знову з’являються результати у Мotto (9,3%) і ОВІС (3,52%), тоді як у найкращого зразка (Shell) це значення – менше відсотка", - повідомляє автор результати дослідження.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Об'ємна частина кисневмісних сполук

Надто розлога експертиза потрібна в разі, якщо би всі проби показали приблизно однаковий позитивний результат, пояснює журналіст, але цього разу вони виявилися більш ніж полярними.

"Тут однозначно найкращий показник у бензину Shebel (мережа U.GO) – шість нулів у семи позиціях. Стабільно найгірші результати у проби Мotto, що з першої ж експертизи посіла провідну позицію серед відсталих. Наприклад, концентрація метанолу просто жахає – 11,2% при максимальних 3%, а етерів – 20,6% при 15%. Не відстає і ОВІС, у якого останній показник дорівнює 18,4%. Тож заправлятися на цих заправках – все одно що пригощатися паленою горілкою", - робить висновок автор.

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Де гроші, бензине?

"Чому ж "бензин" у Мotto і ОВІС такий поганий, тоді як проби amic і Shell в повному порядку? Адже всі вони торгують одним і тим же кременчуцьким А-95… Або обидва дискаунтери підробляють документи і під виглядом фірмового пального розливають неякісне пальне, або ж використовують "розганяючі" присадки, або купують пальне не безпосередньо у виробника, а в жадібних посередників", - розмірковує Суховський

"Цікаво дізнатися думку з цього приводу у самої "Укртатнафти", адже це її прямі репутаційні ризики. Світло на ситуацію могла б пролити "арбітражна" проба бензину, взята на фірмовій АЗС цієї мережі. Але хто ж знав, що результати пального одного і того самого виробника будуть настільки полярними? З іншого боку, експертиза Shebel, іншого вітчизняного бензину, підтверджує, що за прямих поставок (і фірмова мережа U.GO, і завод розташовані в Харківській обл.) проблем з якістю немає", - додає він.

Автор матеріалу робить висновок, що "заправка знову стала рулеткою": "Ні супровідні документи, ні імениті постачальники, ні висока ціна не видають жодних гарантій. Якщо ще рік тому наразитися на аміновмісний "самовар" можна було тільки на noname-заправці, то сьогодні – навіть на брендових АЗС".

Перевірка бензину, Сергій Суховський
Перевірка бензину, Сергій СуховськийСергій Суховський / YouTube

Підсумок

Сергій Суховський рекомендує остерігатися підозріло низьких цін і мереж-дискаунтерів, "особливо тих, хто постійно жонглює постачальниками пального, не гребуючи маловідомими НПЗ".

Крім того, автор додає: "Експертиза показала, що завищена ціна – так само не панацея. Бензин Perfekt мережі Рarallel досі найдорожчий А-95 в Україні – 32,49 грн, але жодних суперталантів він не має, багато в чому поступаючись А-95 Євро від ОККО, який так само торгує мозирським бензином. Тому ліпше заправлятися або на фірмових АЗС, які торгують власним пальним, або у мережевиків, які постійно працюють із єдиним постачальником".

Попередній матеріал
Фортеця в обмін на життя: приголомшливі факти і легенди Свірзького замку на Львівщині
Наступний матеріал
Берестяні "смс-ки" і 700-річні дитячі малюнки: що прості люди писали одне одному майже 1000 літ тому
Теги:
Loading...