Десята ранку 5 жовтня криголам James Clark Ross оминає Воронцовський маяк. До Одеси він ішов із Данії два з половиною тижні. За пів години швартується на причалі морвокзалу, де на нього вже чекають науковці. Кажуть: нарешті зможуть проводити дослідження у Світовому океані.
"Нам стає доступним для дослідження десь до 90% світового океану. Також для нас стають доступними полярні регіони, адже судно льодового класу, кригу до 1 метра воно долає в штатному режимі, а за необхідності до 3-4 метрів, воно бере на борт, крім екіпажа, одночасно до 50 науковців, тобто це такий невеличкий плавучий морський інститут. Після 20-річної перерви ми повертаємося у Світовий океан", – директор національного Антарктичного наукового центру Євген Дикий.
Криголам побудували у Великій Британії 30 років тому. Окрім пошуково-рятувальних шлюпок та моторних човнів, на облавку – спеціальні конструкції для досліджень. Науковці переконують: судно використовуватимуть для експедицій іще щонайменше 20 років.
"Оце літерою "П" – спеціальний кран-балка для занурення приладів та інші пробовідбірники для донних осадів і звичайно зонт-батометри, які дозволяють з будь-якої визначеної глибини принести води. Глибина до 8 тисяч метрів. А велика буква "П" – тралова лебідка, яка пристосована насамперед до різних видів тралів, сіток, біоресурсних досліджень", – демонструє Євген Дикий.
Доставили криголам 22 моряків. Здебільшого британці. Лише двоє – капітан та механік – українці. Іноземні колеги їх вчили, як керувати таким судном. У капітана Олега Новосильного багаторічний досвід роботи в морі, навіть із кригами. Утім, каже, корабель зовсім інший.
"Сама система комп'ютерна, але є багато сенсорів і вхідних даних, які треба осмислити. Багатолітні криги. Буває дуже складно відрізнити тверду кригу від м'якої, адже багатолітня вона тверда, як камінь, якщо судно зустрінеться з нею і вдарить, може бути пошкодження корпусу і пробоїна", – пояснює капітан Олег Новосильний.
Коштував криголам 5 мільйонів доларів США. Придбали його за державні гроші, які цьогоріч виділили на науку. А от вартість досліджень за участю цього судна буде більшою.
"8 місяців у морі і 4 місяці обслуговування, то це 172 млн грн, а власне вартість придбання, за рахунок, що курс був нижче, 141 млн грн. Воно буде і для геологів, і для вивчення течі, дослідження клімату, ну і морська біологія, ресурси, риба і тощо", – директор Національного антарктичного наукового центру.
Нині на кораблі необхідно провести інвентаризацію та оформити всі необхідні документи. Якщо впораються швидко та підготують екіпаж, у першу експедицію – на полярну станцію криголам вирушить уже наприкінці листопада. Якщо ні – на початку січня.
Раніше українську антарктичну станцію "Академік Вернадський" обслуговували іноземні дослідницькі судна. Тепер наші науковці не залежать від логістики інших країн. Вони зможуть працювати майже в будь-який час. Крім того, частину витрат на роботу криголама полярники компенсуватимуть, обслуговуючи станції інших країн, в яких немає свого флоту.
В Україні цей криголам уже не буде називатися James Clark Ross. Науковці антарктичного центру на своїй сторінці провели опитування щодо нової української назви корабля. Було запропоновано 20 назв. Вибрати одну з них доручили президенту України. Він має це зробити до кінця жовтня. Тоді ж зустрічатимуть іще одне дослідницьке судно, подароване Бельгією.
Ольга Дунська, Одеса, "5 канал"
"Об'єднані зусилля-2021": як проходила морська компонента масштабних навчань – фоторепортаж