Формування Місяця
Формування Місяця NASA

Учені розкрили таємницю створення Місяця

Читайте по-русски
На початку формування Сонячної системи Земля зіткнулася з іншою планетою

Учені із німецького Університету Мюнстера дослідили формування Місяця і виявили, що він був утворений пізніше, ніж вважалося раніше. Результати дослідження опубліковано в журналі Science Advances.

Згідно з новими даними, Місяць сформувався 4,425 мільярда років тому, хоча раніше вважалося, що він виник одночасно із Землею – 4,54 мільярда років тому, коли утворилася Сонячна система.

Результати моделювання німецьких учених показали, що через приблизно 140 мільйонів років після народження Сонячної системи Земля зіткнулася з протопланетою Тейя, яка була розміром із Марс і рухалася по земній орбіті.

Планета Тейя
Планета ТейяAmerican Museum of Natural History

Зіткнення двох тіл із його величезною енергією також випарувало велику кількість каменів із ранньої мантії Землі. Уся ця речовина була викинута і зібрана в кільце пилу навколо Землі, перш ніж воно знову зібралося, щоб сформуватися в камінь. Отже, Місяць утворився за короткий час, можливо, навіть всього за кілька тисяч років.

Якщо ви втомилися від серйозних новин і хочеться трохи розслабитися, підписуйтеся на наш канал у Telegram. Дивогляд 5.UA – канал, де живуть тільки лайтові новини. Релаксуймо разом!

Крім того, на Землі і на Місяці утворилися гігантські магматичні океани глибиною в тисячі кілометрів. На супутнику океан почав швидко тверднути, утворивши кірку, яка загальмувала подальше охолодження магми. Учені розповідають, що якби зіткнення було б прямим, від Землі залишився б лише пояс астероїдів. Однак Тейя влетіла в нашу планету по дотичній.

До цього часу важкі металеві елементи опустилися до центру Землі і сформували ядро ​​із заліза і нікелю, оточене товстою мантією силікатних порід. Ці породи ставали гарячими через розпад радіоактивних елементів, що сприяло остаточному поділу металів і силікатів протягом декількох десятків мільйонів років.

Дослідники розрахували, скільки часу знадобилося для повного затвердіння розплавлених порід, що дозволило їм обчислити точний вік Місяця. Відповідно до комп'ютерних моделей, на це пішло 200 мільйонів років, а не 35 мільйонів років, як вважалося раніше. Крім того, дослідники визначили, як з охолодженням магми змінювався склад мінералів, багатих магнієм і залізом. Учені порівняли фактичний склад місячних порід із передбаченим складом магматичних порід із моделі і простежили за еволюцією розплавленого океану до моменту його виникнення.

Це відкриття є значним, оскільки воно дозволило авторам зв'язати виникнення різних типів гірських порід на Місяці з певною стадією еволюції його магматичного океану. Порівнюючи виміряний склад місячних порід із передбаченим складом магматичного океану з моделі, дослідники змогли простежити еволюцію океану до його початкової точки, часу, коли утворився Місяць.

Нагадаємо, китайський місяцехід знайшов на земному супутнику дивну невідому речовину, пояснення якій знайти не змогли.

В Україні відзначають 30-ту річницю ухвалення Декларації про суверенітет