"Гумове мистецтво" йде з київських дворів. За дорученням столичного голови всі шини, що городяни часто використовують як антипаркувальні засоби чи клумби, мають зібрати й утилізувати. Комунальники демонтують їх, але не завжди вивозять із дворів. Тож у Києві з'являються стихійні звалища покришок. Чому ж їх викопують та що з ними роблять – у сюжеті журналістки "5-го" Катерини Ментус.
Саме так комунальники Шевченківського району столиці борються з автомобільними покришками.
Ще на початку квітня київський міський голова Віталій Кличко доручив комунальникам зібрати та передати на утилізацію всі шини у столиці. Комунальники їх зібрали, а от вивезти забули. Столиця почала обростати стихійними звалищами відпрацьованої гуми.
"Є такі ділянки і не тільки по території Деснянського району, де накопичуються ці шини. Коли їх зібрали, треба було оперативно на закритих ділянках, на територіях комунальних підприємств їх складувати, а не залишати отак", – каже киянин Сергій Волков.
Обурені кияни публікували в соціальних мережах фотографії з купами шин біля будинків і коментарі.
"Комунальники приїхали, шини викопали, які були використані як огорожа від автомобілів перед дитячим майданчиком, і гарненько склали їх до купки. Мабуть, у такому вигляді вони не є токсичними?"
"У дворі вже 2-й тиждень не вивозиться гора покришок, знесених із декількох сусідніх дворів. Дітвора увесь день дихає усім цим", – пишуть кияни.
Після обурення киян звалища почали зникати.
"Ми нині прибираємо шини з прибудинкових територій та вивозимо їх на місця тимчасового складання", – повідомив директор комунального підприємства Шевченківського району Києва Дмитро Савченко.
Такі місця кожен район обирає самостійно, головна вимога – щоби колеса не залежувалися і не заважали людям.
Усі зібрані покришки комунальники звозять сюди. Тут вони одна на одній лежать на землі. Це так звані тимчасові майданчики для зберігання шин. Звідси їх забирають на утилізацію.
Одне з комунальних підприємств столиці підписало договір із приватною компанією. Шини з Києва везуть до Білоцерківського району, там є необхідне обладнання для їхньої переробки.
"Переробка проходить методом перолізу – це фактично розкладання шин на вторинний нафтопродукт, технічний вуглець, сажу та металобрухт. Потім метал використовується як вторинна металева сировина, а технічний вуглець як вторинне паливо або технічний барвник може використовуватися в промисловості", – розповів Максим Бобруєнко, керівник компанії з переробки відходів.
Найбільша проблема покришок – токсичність. У їхньому складі – понад сотня шкідливих речовин. У середовищі вони можуть розкладатися майже століття, виділяючи токсичні речовини у ґрунт.
"Вони лежать під палючим сонцем, під морозом, під час їхнього розкладу утворюють шкідливі речовини, вивільняються, які проникають у землю, у воду та отруюють місцевість навколо, також вони викришуються, ці мікрочастинки гуми також попадають у повітря, і ми цим дихаємо", – зауважив екоактивіст Єлісей Ходоловський.
Нині у столиці працюють кілька пунктів прийому автопокришок. На утилізацію їх приймають безоплатно.
Катерина Ментус, Віктор Сніжко, Євген Сакун, "5 канал"