Управління діяльністю ПАТ "Укрзалізниця" (УЗ) сповнене суперечностей та помилок і спрямоване на покриття неефективної діяльності монополіста. Про це йдеться у листі прем'єр-міністру України Володимиру Гройсману від керівників промислових асоціацій України, зокрема – Української зернової асоціації, Союзу хіміків України, "Укрцементу", Федерації металургів України та інших, передає "Обозреватель".
Керівники провідних галузевих об'єднань агропромислового комплексу, учасники яких забезпечують понад 75% вантажообігу УЗ і близько двох третин валютної виручки України, критикують рішення Мінінфраструктури кулуарним способом підвищити тарифи вантажних перевезень на 25%.
Цей крок, на думку керівників згаданих асоціацій, може призвести до втрати десятків тисяч робочих місць і вдарить по кожному українцеві. "Розкрутиться маховик інфляційних процесів, валютний курс гривні відчує додатковий тиск через зменшення валютної виручки від підприємств, які повністю припинять роботу або скоротять обсяги виробництва через непідйомні залізничні тарифи. Під загрозою звільнення опиниться близько 30 тис. чоловік", – йдеться в листі.
Автори листа наголошують, що залізничний транспорт забезпечує близько 60% загального обсягу перевезень вантажів в Україні, але останні п'ять років обсяг перевезень постійно знижується. Це відбувається значною мірою через вкрай низький рівень сервісу "Укрзалізниці", яка при цьому достатньо заробляє на вантажних перевезеннях.
"За даними з фінансових звітів УЗ, існуючий рівень тарифів забезпечує рентабельність вантажоперевезень на рівні 40-50%, що дозволяє за їх рахунок здійснювати крос-субсидування пасажирських перевезень у обсязі до 10 млрд грн на рік та покривати багатомільярдну заборгованість облдержадміністрацій за залізничні перевезення пільгових категорій пасажирів. Таким чином, поточний рівень вантажних тарифів навіть вище економічно виправданого, особливо якщо йдеться про монополіста", – мовиться в листі.
Крім того, автори підкреслюють, що наявні умови реалізації послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом уже призвели до значного зниження конкурентоспроможності промислових і агропромислових підприємств України на ринках збуту і, як наслідок, до спотворення конкуренції, а також легітимізації встановлення на внутрішньому ринку вантажних перевезень таких цін (тарифів), які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. Всі ці фактори демотивують керівництво "Укрзалізниці" займатися вирішенням проблем компанії, а усі недоліки виробництва вирішуються черговим підвищенням тарифів.
Особливо цинічним, на думку представників асоціацій, є факт неробочої зворотної форми зв'язку для обговорення проекту наказу Мінінфраструктури про зростання тарифів на офіційному сайті міністерства.
У підсумку, автори листа просять ввести мораторій на будь-які зміни в тарифній політиці УЗ до створення передбаченого законодавством незалежного органу – Національної комісії регулювання тарифів на транспорт, яка зможе професійно, виважено і об'єктивно оцінити обґрунтованість і доцільність перегляду тарифів.
Нагадаємо, за інформацією ЗМІ, на корупції в закупівлях дизпалива "Укрзалізниця" втратила півмільярда гривень.