Ростислав Кісіль, президент Meest: "Наш бізнес працює з людьми і для людей"

. Meest
Про онлайн-шопінг, безкоштовну доставку та основні тренди поштової логістики 2021 року в ефірі програми "Час: Online" на "5 каналі" поговорили з президентом глобальної поштово-логістичної групи компаній Meest Ростиславом Кісілем.

– Ростиславе, 2020 рік був роком трансформацій, розкажіть про ситуацію на бізнес-царині саме у вашій сфері.

– Сфера поштово-логістичних послуг досить активно розвивалася і до початку пандемії, тобто вона почала переходити з офлайну в онлайн раніше ніж решта світу. Ще до 2020-го ecommerce, що тісно пов’язаний з нашою сферою, зростав приблизно на 20%. Пандемія тільки підштовхнула цей зріст, тому цілком логічно, що на відміну від інших галузей, поштова логістика зростала.

Під час пандемії об’єм ecommerce зріс приблизно на 50%. Такі гіганти як Amazon та AliExpress у рази збільшили свої об‘єми продажів, адже мали велику кількість замовлень. Звісно сприяв попит й величезному навантаженню на поштово-логістичні компанії. Тому у 2020 вони почали розбудовувати свої потужності та продовжують це робити і зараз. На даному етапі це просто необхідно.

– Тобто компанія потребує більших потужностей. Як плануєте залучати інвестиції, розвиватися? І це треба зробити швидко за короткий період, так?

– Meest на ринку логістично-поштових послуг не новачок, нам 32 роки. Ми маємо величезний міжнародний досвід роботи, адже почали свою діяльність із Канади та Америки.

За роки праці ми вибудували величезну інфраструктуру, працюємо з багатьма світовими компаніями, зокрема, з інвестиційними фондами. Серед наших партнерів – Європейський банк реконструкції та розвитку. У нас є можливість залучати відповідні кошти, що ми і робимо в даний період. У 2021 році ми плануємо значно розширити інвестиції – вони вимірюються в сотнях мільйонів гривень, якщо говорити про Україну, і в мільйонах доларів, якщо говорити про міжнародний напрямок.

– Зараз ви представлені у понад 30 країнах, а у 2021 році плануєте розширюватися?

– Зараз скористатися послугами Meest можна від Китаю до Англії та Канади. Проте, ми дійсно плануємо цього року ще більше розширити свою географію на міжнародному ринку до 61 країни світу. Зокрема, тісно співпрацювати з ecommerce та інтернет-майданчиками.

– В чому складність роботи в інших країнах у порівнянні з Україною?

– В інших країнах насправді значно простіше працювати, ніж в Україні. Наприклад, у Польщі ми без проблем реєструємо поштову компанію та отримуємо ліцензію на міжнародні відправлення. А на внутрішньому ринку ми можемо оперувати поштовими відправленнями нарівні з поштою Польщі. Тобто конкуруємо навіть з національним оператором. І таких компаній як ми у Польщі, напевно, кілька десятків.

Якщо ж казати про Україну, у нас все набагато складніше. Ринок постійно намагаються монополізувати, тому працювати на ньому дуже непросто. Однак ми українці, і пишаємося тим, що створили велику міжнародну компанію саме тут, тому пристосовуємося до обставин та чинного законодавства.

.
.Meest

– Одна з головних загроз українського поштового ринку – ймовірна монополізація. Розкажете?

– Уже багато років "Укрпошта" хоче монополізувати міжнародні поштові відправлення в Україну, тобто стати єдиним оператором, що буде обслуговувати відправлення та замовлення з-за кордону. Це призведе до того, що люди банально будуть обмежені у виборі. Ба більше, "Укрпошта" зможе встановити власні ціни та умови, а споживачі будуть вимушені з цим змиритися – бо альтернативи не має. Це повний абсурд. Подібний механізм існує лише в Росії, Білорусі та може ще в якихось азійських пострадянських країнах. Але ж вектор в України протилежний – в Європу.

Наприклад, у Німеччині ми маємо своє місце як член всесвітнього поштового союзу, ми приватний поштовий оператор Німеччини. На аналогічних умовах ми працюємо в Польщі й багатьох інших країнах. Це і є свобода, що надає клієнту можливість вибирати кращий сервіс.

– Мінус монополії – це те, що сервіс перестане якісно розвиватися. Якщо є монополіст, людина змушена звертатися тільки до нього. Коли є здорова конкуренція, з'являються новинки, послуги стають оптимально зручними. І ціна буде приємнішою для користувача за відсутності монополії.

– Правильно. Але сумно те, що ця епопея вже багато років повертається. На сьогодні в комітетах Верховної Ради знов просувають відповідний закон, який не в інтересах людей.

– Закон "Про поштовий зв'язок". Що зараз відбувається з цим законопроєктом?

– Україна повинна прийняти закон про поштовий зв'язок, тому що ми йдемо в Євросоюз, і ЄС встановлює відповідні вимоги для українського законодавства. Закон має бути прийнятий, але прийнятий на основі європейського законодавства, європейського права.

І тут не треба нічого вигадувати. Варто подивитися, що є в сусідніх чи в будь-якій іншій країні Європи і просто це імплементувати. Наша влада повинна допомагати розвитку бізнесу, а не створювати перепони для нього.

– Хочу запитати про конкуренцію. Які у вашої компанії переваги, новинки, чим ви приваблюєте споживачів? Розкажіть також про поштомати.

– Конкуренція – це стимул прогресу. Як я вже казав, майже у всіх країнах Європи ми конкуруємо з місцевими поштово-логістичними компаніями. Це непросто, бо там десятиліттями складалися відповідні правила гри, великі компанії працюють роками і мають свою аудиторію.

Які у нас є конкурентні переваги? Краща мобільність у прийнятті рішень і вищий рівень диджиталізації, бо майбутнє – саме за інтернет-послугами. Чим краще компанія адаптується до клієнта, тим клієнту простіше і легше з нею працювати, тому багато хто обирає Meest. Україна відстає від європейського сегмента, але поступово також долучається до новітніх технологій. Особисто в наших планах реалізувати в Україні технології кращих європейських компаній, які працюють в електронній комерції. Ми ретельно вивчили їхній досвід і можемо застосувати його тут.

Одним з унікальних прикладів успішної європейські роботи є АПТ – автоматичні поштові термінали, або поштомати. Зараз ми дуже активно розвиваємо цей проєкт в Україні, сьогодні Meest має найбільшу мережу 1500 пристроїв, з яких можна не тільки отримувати, але й надсилати посилки. Проте, це лише початок.

Наприклад, у Польщі зараз працює близько 10 тис. поштоматів, і їхня кількість продовжує збільшуватися. Вони мають величезний попит серед поляків, адже поштомат – це безконтактний спосіб отримання або відправлення посилок. Ви не зіштовхуєтеся з людьми, не ходите у відділення, не стоїте у чергах, що під час пандемії особливо важливо. Ми вважаємо, що це буде трендом найближчі роки.

Ростислав Кісіль
Ростислав КісільMeest

Інший спосіб відправлення та доставлення посилок, над яким ми активно працюємо зараз – відкриття аутсорс-відділень. Наприклад, у Польщі ми маємо близько 30 000 таких пунктів. Як це працює: пошта Польщі, Німеччини, Канади чи будь-яка інша виступає нашим контрагентом, що приймають і видають посилки нашим клієнтам. Також, ми відкриваємо такі пункти прийому та відправки посилок у популярних торговельних мережах.

– А щодо ціни, вартість отримання чи відправлення посилки поштоматом або через міні-відділення вища чи нижча за стандартний варіант із кур'єром або у відділенні?

– Зараз досвід клієнта стає чи не найважливішим напрямком для розвитку бізнесу, і це повноцінний тренд 2021 року. Наприклад, інтернет-додатки дозволяють швидко оформляти та отримувати посилки. А у випадку з Meest вам взагалі вистачить чатботу в Viber або Telegram – у них також можна сплатити відправлення, відстежити посилку на карті та отримати допомогу від оператора, якщо знадобиться.

У кожної компанії, зрозуміло, має бути якісний сервіс та справедлива ціна. В Україні компанії потроху починають виходити на гідний рівень сервісу, Meest, зокрема, може посперечатися у цьому напрямку з нашими європейськими колегами.

Залишається ціна. Стосовно поштоматів або аутсорс-відділень, вартість послуг тут дійсно менша. І водночас швидкість доставки – вища. Наприклад, через поштомати в Києві, які ми зараз встановлюємо, відправлення прибуває до клієнта за 5 годин. Тобто, якщо ви зранку, до 11 години, покладете посилку в поштомат, то вже по обіді ви можете в іншому місці Києва її забрати. До речі, у грудні, січні та лютому доставлення посилок через поштомати Meest було безкоштовним, адже головним для нас було надати можливість протестувати пристрої всім, хто цього бажає.

– Поговоримо про габаритні вантажі. Як найпростіше отримати чи надіслати їх за допомогою вашої компанії?

– З габаритним вантажем ситуація інша – тут треба приїхати до клієнта та його забрати, ми надаємо такий сервіс. І доставляти його найкраще до отримувача, до рук адресата. Габаритний вантаж у відділенні займе дуже багато місця, а в поштомат не вміститься.

– А вага яка має бути?

– Вага не має принципового значення, мають значення габарити. Поштомати призначені для відправлень посилок, розмір яких приблизно не перевищує мікрохвильову піч. Насправді це переважна більшість відправлень – одяг, книги, документи, техніка легко передаються поштоматами. Але випадки бувають різні, тому габаритні відправленння ми також доставляємо до рук адресата. Наша компанія досить добре це робить в Україні.

– Ваша компанія запустила власну авіадоставку. Що це означає для користувачів?

– Наш більш ніж 30-річний досвід підказує, що сьогодні треба мати максимальну кількість сервісів, які доповнюють послуги компанії. Ми користуємося послугами багатьох авіакомпаній як перевізників із Китаю, Америки, Канади й інших багатьох країн. Цього року ми дійсно здійснили перші свої авіаперельоти зі Сполучених Штатів в Україну і з Китаю в Україну. Ми винаймаємо величезні чартерні міжконтинентальні літаки, що доставляють посилки наших клієнтів з віддалених країн. Це дозволяє нам доставляти посилки значно швидше та у більшому обсязі.

– Чи впливає розповсюдження вакцини від коронавірусу на логістику? Як це питання зараз вирішується?

– Якщо ми говоримо про вакцину, яка має зберігатися при -70 градусах, то це серйозний виклик, до якого не була готова жодна компанія – європейська, американська чи українська. Лише за останні місяці кілька логістичних компаній почали приходити до інструментів, що дійсно можуть забезпечити такий температурний режим. Але кількість таких компаній обмежена.

Варто розуміти, що до цього подібних вимог до перевезення ніколи не було. Лише одиниці готові та мають потужності, щоб переобладнати власні процеси під доставку доз. Я думаю, що ця вакцина, якщо вона має такі температурні режими, буде доставлятися спеціалізованими логістичними компаніями, які дотримуються відповідних умов.

– Тобто більшість компаній не готові та за цей короткий час не встигнуть підготуватися?

– Я не думаю, що українські чи навіть більшість європейських та американських компаній встигнуть перебудувати свої потужності під спеціалізовану доставку. За такий короткий період, який ми чекаємо вакцину – найближчі місяці – я не думаю, що це реально.

Meest
MeestMeest

– Давайте поговоримо про розвиток бізнесу в світі. Одним із перших рішень нового президента США Байдена було повернути Штати до Паризької кліматичної угоди і паралельно – заборонити будівництво Кейстона, мережі нафтогонів, що мали йти по території Сполучених Штатів. Це засмутило Канаду, але екологи казали, що це дуже погано вплине на екологічну ситуацію. Як логістичні компанії, зокрема ваша, підтримують світовий тренд 2021 року – екологічність?

– Про зміни політики та прихід Байдена до влади, – на мою думку, це великий позитив. І я з позитивом дивлюся на економічний ріст у 2021 році й подальший, тому що переконаний, що буде змінена відповідна політика.

Вітаю те, що Джо Байден скасував положення Трампа про вихід із Паризькі угоди про збереження навколишнього середовища. Ми не повинні думати тільки про сьогоднішній день. Ми повинні залишити своїм дітям умови не гірші – а, бажано й кращі – ніж ті, в яких ми живемо.

Наша компанія з ЄБРР підписала угоду і отримала грант на екологічну доставку. Ми отримали кошти і зобов'язалися зменшити викиди в атмосферу. Наприклад, раніше використовували плівку, якою обмотують палети – на це уходило багато матеріалу, який ми потім викидали та утилізували. А плівка дуже важко утилізується. Картонні коробки для відправлень теж доводилось викидати. Кошти ЄБРР допоможуть зробити багаторазові клітки для перевезення вантажів.

Інша наша ініціатива – "4Д: Доставка дружня до довкілля". Завдяки партнерам ми підрахували, що під час доставки ми в середньому викидаємо близько 2 кг СО2. І щоб компенсувати цю шкоду, на кожну посилку треба витрачати лише одну гривню. Тому тепер ми надаємо можливість кожному клієнту доплатити одну гривню, щоб зробити відправлення зеленим. Гроші йдуть на спеціальний рахунок, звідки спрямовуються на відновлення та захист лісів в Україні та світі.

Робимо багато маленьких, але важливих кроків. Замінили LED-лампи енергоощадними для економії енергії, розглядаємо питання заміни автівок електромашинами. Ще один важливий крок: підписали угоду з компаніями, які випускають екологічні пристрої для офісів, бізнесу, складів. Зараз доставляємо їхню продукцію до українських підприємств за собівартістю. І багато інших речей ми сьогодні робимо для збереження екології.

– Щодо захисту працівників під час пандемії: наскільки вони захищені, як ви це організували? Як це впроваджено в інших країнах і як ви цей досвід імплементували в Україні?

– Коли почалася пандемія, такого досвіду не було ні в кого. Стандартні рішення для того, щоб зберегти людей, щоб не поширювався в компанії вірус, це передусім маски та антисептики, які ми видавали співробітником. Ми вперше пішли на те, щоб впровадити формат дистанційної роботи. На сьогодні багато людей у нас працюють віддалено.

Крім того, ми багато коштів вклали у 2020-му році в медицину, це був наш внесок у боротьбу з коронавірусом в Україні. Виділили 20 млн гривень на постачання експрес-тестів, ПРЛ-тестів по всій країні, привезли сотні кисневих концентраторів. І загалом постачали медичне обладнання і багато препаратів, які допомагають боротися з вірусом. Люди для нас – усе, бо наш бізнес працює з людьми і для людей.

– Скільки в компанії Meest людей зараз працює віддалено і чи впливає це на ефективність?

– У нас багато людей – водії, кур'єри – які не можуть працювати віддалено. Але працівники кол-центру, ІT та фінансові фахівці можуть працювати дистанційно. Приблизно 25–27% співробітників компанії сьогодні на віддаленому форматі. Але на якість роботи це не впливає.

– Чи може стати трендом надалі відкриття вакансій саме на віддалену роботу?

– Люди до цього звикають. Якщо, наприклад, вони працюють у комфортних умовах і це не впливає на якість сервісу обслуговування, то навіщо повертатися назад? Люди не хочуть цього робити та й, як бачимо, потреби в цьому немає.

– Розкажіть про плани компанії на 2021 рік.

– У нас великі амбіції, як на українському ринку, так і на світовому. Я переконаний, що найближчі п’ять років електронна комерція та поштово-логістична діяльність будуть зростати швидше, ніж багато інших галузей. Тому ми повинні встигати за викликами ринку. 2021 – це рік активного розвитку.

В Україні ми плануємо виготовити і встановити декілька тисяч поштоматів, відкрити 10 000 мінівідділень на аутсорсі. Цього року плануємо розширити власну географію до 60 країн світу – маємо чіткі плани, знаємо, як це зробити.

– Щодо ІТ-сфери. Торгівля переходить в онлайн, діджитал активно розвивається. Ваші сайт і додатки мобільні – хто є розробником? Ви шукаєте фахівців на аутсорсі чи ваша компанія сама цим займається? User-friendly interface дуже важливий зараз.

– У чому наша сила і як ми можемо бути лідерами на ринку? ІТ-рішенням. Саме завдяки технологіям та швидкому прийняттю рішень ми конкуруємо з найбільшими компаніями на міжнародних ринках. Тому ІТ-сфера надзвичайно важлива в електронній комерції та поштовій логістиці.

Ми часто кажемо, що ми – ІТ-компанія в логістиці. Переважно розробляємо ІТ-рішення самостійно для себе, користуючись досвідом кращих світових сервісів. Водночас намагаємося бути на крок попереду і впроваджувати інновації. Наприклад, як я вже казав, Meest створила унікальне рішення з відкриття скриньок у поштоматах – це можна робити за допомогою чатботів у популярних месенджерах. Такого ще немає у світі.

– Багатьох працівників ви виростили самі?

– У нас працює близько сотні ІТ-працівників, і це тільки в Україні. У багатьох IT-компаній немає такого штату. Додайте до цього наших фахівців в Америці, Канаді, Європі та Китаї.

В Україні розробники та всі, хто причетний до створення інноваційних сервісів, мають високий рівень кваліфікації. ІТ-галузь у нас одна з передових: сьогодні американські, ізраїльські та інші компанії використовують наших фахівців як якісну силу для розробки цифрових рішень.

Попередній матеріал
Вдосконалена природа: як LiQberry поєднали корисне і смачне в ягідних пастах
Наступний матеріал
Чому "гадання" – це не про магію: русизми, які замаскувалися, змусивши низку українських слів стати "немодними"
Теги:
Loading...