Тіньовий флот росії складається з тисячі застарілих танкерів, які транспортують російську нафту без дотримання встановлених цінових обмежень і без страхування від західних компаній. Їхня вартість для москви становила приблизно $10 млрд.
Про це виданню "РБК-Україна" повідомили в ГУР Міноборони України.
"На теперішній час російський тіньовий флот налічує до 1000 одиниць переважно застарілих суден (загальним дедвейтом понад 100 млн тонн), які здійснюють експорт нафти та нафтопродуктів. У 2023 році їх було близько 600 одиниць", – заявили в ГУР.
Згідно з інформацією ГУР, з моменту введення обмеження цін на російську нафту в грудні 2022 року, москва витратила понад $10 млрд на закупівлю танкерів для тіньового флоту.
"Ці судна забезпечують експорт близько 70% російської сирої нафти та нафтопродуктів, що перевозяться морським шляхом", – кажуть у воєнній розвідці.
Країни реєстрації
Згідно з інформацією ГУР, найбільша кількість танкерів тіньового флоту зареєстрована під прапорами Панами, Габону, Островів Кука, Ліберії, Маршаллових островів та інших країн.
Власники цих суден мають реєстрацію в Китаї, Індії, Маршаллових островах, Сейшельських островах, Об'єднаних Арабських Еміратах, Греції та ряді інших держав. Керуючі компанії розташовані, зокрема, в ОАЕ, Греції, Китаї, Туреччині та на Сейшельських островах.
Ці судна часто змінюють свою реєстрацію та назви, щоб ускладнити їх ідентифікацію. Вони перезавантажують нафту на інші танкери в офшорних зонах, намагаються приховати свої маршрути та вимикають автоматизовану ідентифікаційну систему (AIS) на певних ділянках свого шляху. Щоб ускладнити визначення російського походження нафти, у танкерах також змішують її з іншими сортами.
Попит на російську нафту
На цю нафту існує не лише пропозиція, а й попит. Як повідомили в ГУР, деякі країни зацікавлені в імпорті російської нафти для її подальшої переробки та експорту готових нафтопродуктів на міжнародні ринки. Серед таких країн – Китай, Індія та Туреччина. При цьому продаж нафтопродуктів, виготовлених з російської нафти, не підпадає під заборону.
На початку січня, ще за президентства Джо Байдена, США запровадили нові санкції проти тіньового флоту росії, зокрема проти 183 танкерів, які транспортують російську нафту, а також проти "Газпромнефти" і ряду страхових компаній, що їх обслуговують. Оскільки ці санкції не були скасовані після приходу Дональда Трампа в Білий дім, припускають, що цей пакет заходів був узгоджений між командами обох президентів.
За оцінками CSIS та Bloomberg, з 3,5 млн барелів, які росія транспортувала щодня у 2024 році, 1,5 млн припадали на танкери, що підпадають під санкції. Основні покупці – Індія та Китай – перестали приймати судна, які потрапили під обмеження, остерігаючись вторинних санкцій.
Санкції проти москви
Унаслідок введених санкцій, експорт російської нафти, за прогнозами ГУР, може знизитися на 15% у короткостроковій перспективі. Крім того, москві доведеться підвищити дисконт на свою нафту для покупців та переглянути заплановані показники видобутку в бік зменшення.
Проте в цьому напрямку ще є багато роботи, оскільки американські санкції охопили лише частину тіньового флоту росії. Для того, щоб ускладнити кремлю цю схему, у ГУР вважають, що необхідно знайти механізм для відстеження реальних маршрутів тіньових суден, запровадити секторальні санкції та блокування активів для компаній, які експлуатують ці танкери, а також заборонити їм заходити в порти, територіальні води та міжнародні протоки.
Нагадаємо, танкер тіньового флоту рф буксирують до Німеччини. Під прапором Панами танкер "Евентін" плив із російського порту Усть-Луга до єгипетського Порт-Саїду.
Дивіться відео:
Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій. Також стежте за нами у мережі WhatsApp. Для англомовної аудиторії маємо WhatsApp англійською.