російська, а згодом білоруська продукція для кожного українця пішла вслід за кораблем категорично й остаточно! Але тепер постає нове завдання – донести європейським та американським компаніям, що репутація, заплямована кров'ю – це те, що їх чекає у разі продовження співпраці з російським мордором.
Фрикадельки в "Ікея" для росіян – скінчилися, "Букінг ком" не резервує житла, а "МакДональдз" більше не годує і ще десятки відомих компаній, які вийшли з рф, дуже засмутили московитів. Великим корпораціям, які багато інвестували в ринок росії, було непросто його покинути. Проте небажання вести бізнес із країною-терористкою перемогло.
"У "Сіменс" було дуже потужне виробництво, вся росія було в електропотягах "Сіменс". Після початку повномасштабного вторгнення вони припинили їх обслуговування, а потім почали процес виходу. Повністю вони ще не вийшли, але це очевидно, що процес на 100% буде завершено, і для них це дуже болюча тема, адже їм доведеться переносити своє виробництво в Європу, а це додаткові витрати", – розповів маркетолог Андрій Шараєвський.
Компаній, які продовжують працювати в росії, теж удосталь. "Метро", "Ашан", "Юнілевер", "Проктер енд гембл" та багато інших – і надалі сплачують податки в країні-агресорці. А дехто навіть відкрито підтримує цю агресію. Так, очільниця російського підрозділу "Бондюель" презентувала 10 тисяч продуктових кошиків солдатам рф із побажанням перемоги.
"Якщо ми подивимося на капіталізацію "Боедюель", 5 останніх років вони постійно падають. Їхня ставка була виключно на росію. На білгородщині та краснодарському краї, вони можуть дешево скуповувати сировину, тобто кукурудзу, горох і інші бобові. І був дуже близький доступ до портів. Це була паличка-виручалочка, зараз ринок росії – це те єдине, що дає можливість вижити, і тому ця їхня пані, директорка російського представництва, вона навчалася в академії фсб, вона знає, що "Бондюєль" на 100% залежний від росії", – пояснює фахівець.
Залежною від росії виявилась і американська корпорація "Проктер енд гембл". Маркетолог Андрій Шараєвський каже, що на території рф вони мають найпотужніший в Європі завод, який забезпечував продукцією близько 30 країн світу.
"5 канал" зателефонував і представникам цих компаній. Однак на офіційній сторінці Procter&Gamble Україна за вказаним телефоном ніхто не відповідає. А на офіційному сайті "Бондюель" Україна бачимо скупе спростування цієї інформації щодо подарункових наборів, та номери пресслужби офісу у Франції. Телефонуємо і знову "набрали невірний номер".
Економісти стверджують: ці компанії мали вдосталь часу, аби зрозуміти токсичність бізнесу в росії.
"Це їхня проблема, ви побудували бізнес-модель, прив'язавшись пуповиною до цих кривавих грошей. Ви прекрасно розуміли в 14 році, коли росія захопила Крим, вже всім зрозуміло, що з росією не можна вести тісні справи. Якщо після 14 року ви продовжили свою політику, це ваша проблема", – наголошує економіст, фінансовий аналітик Ерік Найман.
Після розголосу скандалу з французькою компанією "Бондюель" деякі українські супермаркети вилучили їхню продукцію з продажу. Та асортимент товарів американської корпорації "Проктер енд гембл" дуже великий. Серед них такі бренди як "Пантін", "Хед енд Шолдерс", "Фейрі", "Памперс", "Джилет" тощо. Тому експерти пропонують позначати такі товари на полицях магазинів спеціальним маркуванням.
"Кожна людина, яка приходить в магазин і купує товар, вона повинна знати, чи продається цей товар іще в росії. Треба маркування товарів. Це надважливо. Щоб у споживачів був вибір. Ми зареєстрували петицію, вона навіть набрала кількість підписів", – каже член ради громадського контролю НАБУ Антон Микитюк.
Таке маркування має бути і на компаніях, які досі працюють у країні-агресорці, кажуть у Національному агентстві з питань запобігання корупції. Для цього там створили спеціальний список компаній – спонсорок війни.
"За оцінкою ризиків можуть звертатися банки, страхові, інвестори, серед ризиків зазначається, що ці компанії містяться в списку компаній-спонсорів війни. І далі вже цей інститут репутації, він працює для цих банків, вони оцінюючи, що компанія не просто залишилися в росії, вона дійсно робить величезний внесок у війну настільки, що вона в списку НАЗК міжнародних спонсорів війни – то вони вже приймають рішення, чи відповідає це їх цінностям", – зазначила очільниця напрямку мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська.
Проте, на думку Еріка Наймана, можна вдаватися і до радикальніших кроків. Адже ракети, які росія виготовляє на податки цих компаній – летять в Україну просто зараз.
"А давайте введемо податок, на товари, які досі працюють у росії. Це питання президент може підняти з ЄС, американцями, японцями, канадцями, для того, щоб внести додаткові податки на товари компаній, які сплачують податки в росії. У такий спосіб підштовхуючи їх до вибору. І за ці гроші фінансуватиме обороноздатність України", – пропонує фінансовий аналітик.
В умовах війни, кажуть експерти, діяльність корпорацій, які платять податки в росії, прирівнюється до співпраці з країною-агресоркою.
Ірина Ратушна, Орест Пона, Михайло Чеботарьов, "5 канал"
Читайте також: обшуки в ІТ-компанії MacPaw – міністру соромно, у "Слузі народу" обурені.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Дивіться також відео за темою:
всі митні й податкові корупційні схеми породжуються в комітетах влади – політолог.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.