Парить над водою та здатний розганятися до 54 кілометрів за годину. У Стокгольмі презентували новітній електропором. Він здатен іти над водою, адже має спеціальне крило. У майбутньому такий пором стане громадським транспортом для мешканців Стокгольма. Більше про сучасні технології розповість Роман Середюк.
Новітній пасажирський пором Р-12 презентували у Стокгольмі. Це перший електричний пором, який пройшов випробовування з пасажирами. Розробка здатна набирати швидкість до 54 км/год завдяки електричному двигуну потужністю 340 кВт. А ще завдяки конструкції. Човен має підводні крила, які фактично піднімають його над водою. На борту Р-12 вміщується до 30 пасажирів.
"Одна з проблем, яка є у традиційних суден, – це те, що вони дуже неефективні на високих швидкостях. І це тому, що судно в основному має відводити воду, а це дуже складно зробити через її щільність. Отже, ми фактично помістили під човен крила, які піднімають його над поверхнею, і це зменшує споживання енергії на 80%. Таким чином ми маємо різке зниження опору, що робить цей тип судна дуже стійким на високих швидкостях", – розповів голова систем управління Candela Крістіан Слот Лаусзус.
Електропором тримається на трьох крилах із вуглецевого волокна. Електроні датчики керують кутом нахилу крил для плавного ходу. Таким чином рух судна не створює хвиль. Це дозволяє йому проходити ту саму відстань, що й звичайні пороми, використовуючи лише 1/5 заряду батареї. P-12 доступний у трьох версіях: Shuttle, Voyager та Business. Остання версія відрізняється поліпшеним салоном та меншою місткістю: від 12 до 20 пасажирів. Також у ній доступний додатковий багажний простір. На звичайних версіях також є місця для інвалідних, дитячих візків та велосипедів.
"Пором Р-12 є радше автобусом, ніж звичайним поромом. Він вміщує 30 пасажирів, як звичайний автобус. Це також надзвичайно ефективний транспортний засіб. Він споживає менше енергії, а отже зменшується вартість проїзду. Це буде дешевший водний транспорт, який ходитиме частіше через менший розмір. І для перевізників це буде набагато дешевше", – зауважив засновник та головний директор Candela Ґустав Хассклског.
"Оскільки ми на підводних крилах, ми не створюємо сліду. І це надало нам можливість скасувати обмеження швидкості у Стокгольмі. Таким чином, ми можемо скоротити час у дорозі вдвічі. Як бонус – частіші відправлення. І це також значно знизить вартість для операторів, оскільки човен працює на електриці та ефективніший порівняно з традиційним судном", – переконує голова систем управління Candela Крістіан Слот Лаусзус.
Стокгольм планує зробити електропором частиною громадського транспорту 2024 року. Уже триває серійне виробництво. Він має поєднати столицю з островом Екере. Таким чином час перевезення скоротиться з 55 до 25 хвилин.
Проте, Стокгольм – не перша столиця, яка використовує пороми. Ще з 70-х років минулого століття пороми на крилах плавали Дніпром. Крилаті "Комети" та "Ракети" швидко перевозили пасажирів із Києва до Кінбурнської коси чи Канева. Проте, у 90-х роках популярність цих поромів впала через великі витрати пального. Вони поступилися автомобільному транспорту.
Роман Середюк, "5 канал"
Читайте також: Кабмін обмежив використання музики у громадському транспорті – подробиці
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Дивіться також відео за темою: трамваї і тролейбуси Києва повертаються на маршрути.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.