Як вивезти зерно з України? Після виходу рф із Чорноморської ініціативи наші судна зі збіжжям опинилися під загрозою обстрілів. Як і будь-які російські, що прямують до морських портів окупантів. Такою була відповідь українського Міністерства оборони. Жодне судно після виходу рф з угоди поки що не затопили, а ось порти й сховища збіжжя в Одесі та області росіяни обстрілюють мало не щодня. Про цинічні обстріли та застосування нової бойової тактики, про російський шантаж не лише України, а й усього світу та наслідки цього для кремля – кореспондент "5 каналу" Юрій Пугач продовжить.
Війна росії проти України дедалі більше розширюється у море. Вихід рф із Чорноморської зернової ініціативи фактично означає, що віднині українські цивільні судна в акваторії Чорного моря під постійним прицілом окупантів. У відповідь на такий шантаж рф в українському Міноборони заявили зустрічний ультиматум: з 21 липня всі судна, що прямують у напрямку російських портів та окупованих українських, можуть розглядатися Україною як такі, що перевозять вантажі військового призначення. А отже, загрожують нашій безпеці.
У кремлі у відповідь на заяву українського Міноборони ще дужче насупили брови і вичавили із себе таке: ситуація потребує глибокого аналізу, висновки робити зарано. Та ось небезпеку від наслідків своїх "ультиматумів" уже, схоже, починають усвідомлювати.
"Абсолютно непередбачуваний так званий Київський режим. Він не зупиниться ні перед чим, тому, звісно, такі заяви, вони безпосередньо становлять загрозу", – сказав прессекретар президента рф Дмитро Пєсков.
Читайте також: "Загроза голоду для мільйонів стає дедалі реальнішою": як світові лідери в Радбезі ООН планують подолати зернову кризу.
І передусім для поки ще надводних товаришів крейсера "москва". Нових потопельників від рук ЗСУ ще поки що не було. Для цього в сил оборони є, приміром, дрони. Але потрібно ще більше ракет великої дальності.
"У нас є наразі на озброєнні "Нептун". Інша зброя, яка в нас є – той самий "Гарпун", але є момент: базування запуску з землі, не з корабля. Дальність, ну, відносно невелика. Якщо мова йде про порти Севастополя, порти там, скажімо, Новоросійська, ну, тобто те, що перебуває дуже далеко поза зоною нашої досяжності. У нас уже є ракети, які запускаються з літаків. Той самий Storm Shadow, ті самі AGM-88 HARM, які запускаються з літаків. Так само суто теоретично у нас можуть з'явитися "Гарпуни", які запускаються з літаків", – пояснив військовий експерт Павло Нарожний.
росіяни вже декілька днів підступно гатять по портах і зернових терміналах в Одеській області. Нова тактика – бити протикорабельними ракетами "Онікс". Їх збити українській ППО дуже складно. Над посиленням захисту портів уже працює український військово-промисловий комплекс.
"Маємо розуміння, що не вистачає засобів ППО саме по деяких видах того озброєння, яке використовує російська федерація. Ми і самостійно розробляємо, зараз вже є розуміння в системах захисту. Наш військово-промисловий комплекс виробляє вже такий захист і найближчим часом, думаю, це буде посилено", – заявив секретар РНБО Олексій Данілов.
Дивіться також відео: "Такого ще не бачили": обміління Дніпра на Запоріжжі через підрив Каховської ГЕС. БЕЗ ПАНІКИ!
Якщо росіяни таки наважаться на обстріл цивільного судна в Чорному морі, то можуть поцілити не лише в український, а й в корабель під прапором іншої держави.
"Якщо корабель буде потоплений у цих водах – це означає напад, щонайменше, на цей корабель. Тут питання слизьке, чи є напад на цю конкретну країну, але на корабель – це точно буде напад. Якщо це буде країна НАТО, там формату Франції, формату США, то ескалація буде і вона буде дуже серйозна. Там буде серйозна відповідь, санкції, передача більш летальної зброї Україні і так далі", – запевнив Нарожний.
Ризикує росія через свої ультиматуми зіпсувати стосунки і з сусідньою Туреччиною.
"Зерновий коридор – це 99% Ердогана і 1% ООН. Чому? Тому що росія дуже сильно залежить від Туреччини. Якщо путін знову буде висувати такі умови, які не можна виконати, як він завжди це робить, то Туреччина може спрямовувати судна турецьких судновласників, розраховуючи на те, що росії не вистачить сміливості для того, щоб атакувати або іншим чином перешкоджати суднам турецьким", – зауважив голова групи моніторингу Інституту Чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко.
Свої залізницю та порти в Адріатичному морі для експорту українського зерна вже запропонувала Хорватія. Шукають способи доставити наше збіжжя на світовий ринок і Сполучені Штати. Але без розблокування Чорного моря вивезти все зерно неможливо. Частково поставки можна спрямувати через порти Дунаю. А от залізниця та автошляхи – це поки довго і дорого.
Юрій Пугач та Орест Пона, "5 канал"
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.