Адвокат та експерт з авіаційного права Андрій Гук навів деякі коментарі щодо катастрофи літака МАУ у Ірані. Відповідний допис він опублікував на своїй сторінці у Facebook.
Фахівець зазначив, що Іран є членом ІКАО і, відповідно до додатку 13 до Чикагської конвенції як країна, на території якої сталась катастрофа, зобов’язаний організувати розслідування авіаційного інциденту.
"Розслідування проводиться комісією, утвореною Організацією цивільної авіації Ісламської республіки Іран, до складу якої повинні входити представники виробника літака (Boeing), експлуатанта (МАУ), країни експлуатанта (представники Державіаслужби України, Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами) та інші необхідні експерти та учасники", – написав адвокат.
Також, на думку Андрія Гука, розслідування авіаційної події в Ірані відбуватиметься за стандартними процедурами ІКАО і має бути незалежним.
"Вкрай малоймовірними є маніпуляції. Незабезпечення незалежного та належного розслідування було б серйозним порушенням зі сторони Ісламської республіки Іран, яке може мати негативні наслідки для міжнародного повітряного сполучення цієї держави. На світлині – результати останнього аудиту ІКАО Ірану у 2018 році – рівень відповідності розслідування інцидентів – вище середнього у світі та становить 84,44%. Це вище, ніж показник України", – зазначив експерт.

Андрій Гук повідомив, що в Іран буде відправлена група для допомоги в пошуковій операції. У складі групи – фахівці, які розслідуватимуть причини катастрофи, зокрема 5 осіб Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами, 2 представники Державіаслужби і 3 представники авіакомпанії МАУ.
"У перші місяці роботи комісії з розслідування публікується попередній звіт, якого варто дочекатись і утриматись від будь-яких домислів", – повідомив Гук.
За його словами, метою розслідування авіаційних подій та інцидентів, відповідно до додатку 13 до Чиказької конвенції, є не встановлення винних, а встановлення причини катастрофи та вироблення рекомендацій для уникнення таких інцидентів у майбутньому. Кримінальні розслідування можуть проводитись як в Ірані, так і в Україні, і матимуть на меті пошук винних та наявності чи відсутності складу кримінального правопорушення.
"У випадку авіаційної події, що спричинила загибель пасажирів, перевізник, якщо це передбачено національним законодавством, негайно проводить попередні виплати фізичній особі чи особам, які мають право вимагати компенсацію, для задоволення невідкладних економічних потреб таких осіб. Такі попередні виплати не означають визнання відповідальності й можуть бути зараховані до наступних виплат перевізником компенсації за заподіяну шкоду. На даний момент це – 525760 грн. Як правило, такі виплати покриваються страховою", – написав адвокат.
Андрій Гук також повідомив, що до з’ясування причин катастрофи, як перевізник, так і Державіаслужба України чи інші країни можуть встановити для своїх авіакомпаній обмеження щодо польотів до Ірану.
З його слів, технічна несправність, якщо була, могла виникнути і в повітрі. До результатів розслідування будь-які припущення щодо цього чи будь-якої вини авіакомпанії є непрофесійними і неправильними. Те саме стосується наявності чи відсутності підстав для обмеження рейсів до Ірану. У складі екіпажу був пілот-інструктор та інші досвідчені пілоти. Літак пройшов перевірку 6 січня.
"Чорні ящики не обов'язково повинні передаватись виробнику. Їх можуть досліджувати інші фахівці. У випадку з MH17 Рада безпеки Нідерландів також не передавала ящики Boeing. Дослідження проводилось в Великобританії в лабораторії AAIB з участю купи експертів, в т.ч. з України, Малайзії та США. Тому поки що у ймовірній заяві Ірану про те, що ящики не будуть передані ні США, ні Україні, нема чогось екстраординарного. Якщо ж Іран нікого не допустить до дослідження ящиків, це уже ставитиме під сумнів їхнє розслідування", – повідомив експерт.
Як повідомляв 5.UA, влада Ірану відмовляється передавати бортові самописці лайнера авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" Boeing 737-800, який розбився під Тегераном, виробнику для експертизи.