Як обов'язкова "автоцивілка" підвищить прозорість страхового ринку

Про важливість нового законопроекту "Про обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності", та навіщо він пересічним автовласникам – говоримо з членом Президії Моторного (траспортного) страхового бюро України (МТСБУ), головою правління страхової компанії "Арсенал Страхування" Сергієм Авдєєвим у програмі "Час: Online" на "5 каналі"

– Автори нового закону особливо акцентують увагу на тому, що його ухвалення вирішить низку важливих для українських автовласників питань. Про що йдеться?

– Ми до сесійної зали ВР вносимо новий законопроект "Про обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності". Він дуже важливий для пересічного громадянина, тому що збиток може бути завданий будь-якому власникові транспортного засобу.

Підвищення страхових лімітів відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров'ю та майну в результаті ДТП. Підвищення лімітів відбуватиметься поетапно з 2020до 2025 рік і становитиме – 20 млн. грн за шкоду життю і здоров'ю потерпілого, і 8 млн. грн за шкоду майну в результаті ДТП. Такі страхові суми наближають нас до європейських лімітів відповідальності і дозволять гарантувати високу якість страхової послуги. Перше підвищення заплановано з 1 січня 2020 року.

– Новий закон посилюватиме зобов'язання страховиків перед страхувальниками "автоцивілки" і накладатиме санкції за їх невиконання. Чи зміниться щось для автовласників у частині їхніх обов'язків?

– Згідно з новим законом відповідальність автовласників поступово буде збільшена до 20 млн грн за збиток, що буде завданий потерпілим унаслідок ДТП, а також вісім мільйонів гривень – за майно потерпілих. Також поступово відбуватиметься перехід до страхових виплат без врахування зносу. Автовласники зараз мають дуже старий автопарк – середній вік автомобіля в Україні становить 18 років. Внаслідок ДТП страхова компанія сплачуватиме за нові запчастини і деталі. Крім того, буде скорочуватися термін виплати страхового відшкодування. Нині багато недобросовісних компаній можуть сплачувати збитки протягом року, а з новим законом ці виплати відбуватимуться за 10 днів після отримання всіх документів і узгодження виплати страхового відшкодування. Для страхувальників також накладатиметься збільшений у розмірі штраф за відсутність полісу автоцивілки – від 40 до 100 неоподаткованих мінімумів.

– Які санкції цей закон накладатиме на страхові компанії, якщо вони не виконуватимуть своїх обов'язків?

– Якщо так станеться, тоді страхова компанія виплачуватиме штраф у розмірі 20% від суми збитку.

– Чи вирішує новий закон наболілу проблему виплат за страховиків, які пішли з ринку або збанкрутіли? Як людині отримати свої кошти?

– Майбутній закон вирішує це питання. Зараз потерпілі від ДТП отримують кошти від збанкрутілої компанії лише тоді, коли буде доведено, що вона банкрут, а це, згідно з нашим законодавством, може доводитися роками. Люди отримають виплати, які акумульовані у фондах МТСБУ, але, звичайно, цих коштів не вистачає, щоб виплатити всім постраждалим. Згідно з новим законом, ніхто не чекатиме, поки компанія буде визнана банкрутом.

– Які ще нововведення цей закон передбачає?

– Буде ведена система прямого врегулювання, тобто особа матиме право отримати виплати в своїй страховій компанії, а не в компанії винуватця ДТП. Це буде дуже зручно.

З початку роботи системи і до теперішнього часу пряме врегулювання працює на добровільній основі. У нього входить 18 компаній. За перші півтора року роботи системи ПВ (грудень 2016-квітень 2018) в її межах було врегульовано майже 12 000 страхових випадків і виплачено 185 млн грн страхового відшкодування.

– Чи готовий ринок до прямого регулювання?

– Звичайно, ринок готовий.

– Розкажіть, яка доля чекає "електронний поліс" після ухвалення нової редакції закону?

– Ми звикли до того, що можемо купити квитки в кіно чи на літак через Інтернет. В Україні є також і "електронний поліс". Кожен автовласник зможе зайти на сайт своєї страхової компанії, заповнити всі необхідні дані й отримати цей поліс. Не потрібно буде возити з собою паперовий варіант у машині. Коли поліцейський перевірятиме поліс, він заходитиме на сайт МТСБУ і за номером автомобіля дивитиметься укладений поліс чи ні.

Сергій Авдєєв

– Коли ж буде ухвалений новий закон про ОСАГО?

– Я думаю, що його скоро ухвалять. Це не політичний закон партії, яка зараз при владі чи в опозиції. Цей закон потрібен для всіх автовласників. На жаль, кожен може стати потерпілим внаслідок ДТП. Тому цей закон соціально обґрунтований і важливий для пересічного громадянина.

– Яким чином на сьогодні МТСБУ гарантує виконання зобов'язань страховиків у разі їхнього банкрутства?

– Спочатку кошти, які акумульовані у фонді МТСБУ, сплачуються потерпілим, але цих коштів не вистачає для того, щоб повністю відшкодувати збиток. І після цього, особа, яка постраждала, повинна чекати, коли компанія буде визнана банкрутом. Тобто, на жаль, це не діє, як фонд гарантування банківських вкладів. Але цей закон підводить нас до того, що цей механізм утворюється.

– Що покриває "автоцивілка"?

– Внаслідок ДТП, якщо ти не винен, то збиток завданий потерпілій особі буде сплачений страховою компанією, відповідальність особи якої застрахована. Страхова компанія повністю сплачує за збитки, які були завдані. Це зараз лише 100 тис. грн на одну особу. Але якщо декілька транспортних засобів, то в п’ятикратному розмірі може здійснюватися виплата. Збиток, який був завданий життю і здоров'ю, зараз ліміт відповідальності – 200 тис. грн на кожну особу. Це дуже мало. Як це так, що життя людини оцінено в 200 тис грн, звичайно, це не досить для того, щоб повністю отримати відшкодування за всі збитки за лікування. Зараз йдемо до Європи, а згідно з євродирективи ми повинні збільшувати ліміт відповідальності до мільйона євро. Це буде поступово. Я вже казав, що за майно буде підвищено до 8 млн грн, а за життя і здоров'я – до 20 млн грн.

Сергій Авдєєв

– Якщо сума заподіяних збитків перевищує максимальну суму страхової виплати: як відбувається відшкодування?

– Тоді особа, яка потерпіла внаслідок ДТП, може звернутися до суду і отримати відшкодування від особи-винуватця.

– Де діє "автоцивілка"? При виїзді за кордон, зона ТОТ/Крим?

– "Автоцивілка" діє лише на території України, яка контрольована українською владою. За кордоном є "зелена картка", яку можна придбати у страхових компаній, які є членами МТСБУ. Ми не можемо отримати якісь документи з тимчасово-окупованих територій.

– Як отримати "зелену картку" і скільки вона коштує?

– В Україні є до десяти компаній, які продають "зелену карту". Процедура така сама, як і при оформленні "автоцивілки", тобто даються всі дані на який термін виїжджає автовласник (найменший термін – 15 діб).

Сергій Авдєєв

– Порадьте, як обрати страхову компанію, щоб не натрапити на шахраїв?

– Насамперед потрібно дивитися на те, щоб компанія мала ліцензію і була членом МТСБУ. Це можна перевірити на сайті моторного бюро.

Також можна переглянути фотогалерею за темою:

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/

Попередній матеріал
Чим та коли замінять ямковий ремонт доріг у столиці – ексклюзивне інтерв'ю з головою "Київавтордору"
Наступний матеріал
Як збили літак рейсу MH17 2014 року: докази, факти і свідчення