В Україні діє зимовий карантин, а з ним – і нові правила. Від трьох із половиною до понад п'яти тисяч гривень. Такий штраф може чекати на власника кафе чи магазину, який обслуговує відвідувача без захисної маски. Від 14 січня набув чинності закон, що його Верховна Рада ухвалила в середині грудня. Підприємці мають усно попереджувати клієнтів про потребу засобів захисту. У разі відмови – припинити обслуговування. Чи дотримуються правил заклади та їхні клієнти – досліджували кореспонденти "5 каналу".
Покупець без маски, а штраф платить заклад, який його обслуговує. З 14 січня в Україні – нові правила для підприємців. Їх можуть карати за те, що обслуговують клієнтів, які не вдягнули респіратора.
"Кожного дня нові закони", – обурюється продавець у кав'ярні Микола.
За законом, на час карантину тепер штрафуватимуть той бізнес, чиї клієнти не вдягають маски взагалі, зачепили їх на підборідді або не закривають ніс. Йдеться про допуск у всі споруди, де обслуговують населення та громадський транспорт. Штраф – від 3400 до 5100 тисяч гривень.
"Ми робимо попередження і в нас є маски, які ми можемо дати", – каже продавчиня.
Як же працюватиме цей закон на практиці? Нам пояснили у Держпродспоживслужбі. Там кажуть, що власник кафе чи продавець зобов'язаний припинити обслуговування, якщо клієнт відмовляється одягати маску.
У законі прописано, що відтепер продавець – зобов'язаний зробити усне попередження своєму клієнту. Це стосується і роботи закладів харчування, які нині працюють на виніс.
"Якщо той, хто забирає – без маски, а йому видали оцю продукцію, той хто видав – тобто суб'єкт господарювання – несе відповідальність відповідно до цього закону", – каже начальниця управління організаційного та інформаційного забезпечення Держпродспоживслужби Києва Валентина Щербакова.
Ось, наприклад, на вулиці панянки купують шаурму без масок. За законом, який іще 17 грудня ухвалили нардепи, штраф отримають не вони, а власник кіоску, який продав товар.
"Я завжди заходжу в масці. Але позаяк я далеко стою, я її зняла", – каже покупчиня Надія.
На штрафи можуть "влетіти" і приватні маршрутки.
"Заходить громадянин без маски, він йому робить усне зауваження. Якщо громадянин наполягає, він повинен в будь-який інший спосіб, так як прописано в законі, і навіть до виклику поліції, він нікуди не їде, викликає поліцію", – каже начальниця управління організаційного та інформаційного забезпечення Держпродспоживслужби Києва Валентина Щербакова.
Опитані нами підприємці та продавці в різних містах зізнаються – про новий закон та штрафи чують уперше. І нарікають – прохання одягнути маску люди часто ігнорують.
Однак штраф за обслуговування клієнтів, які не носять маски, світить підприємцю лише якщо на гарячому заклад спіймає Держпродспоживслужба. А її перевірки на час карантину заборонені. Тож перевіряльники чекатимуть, доки про порушення повідомлять свідомі громадяни.
Ганна Рибалка, Ольга Дунська, Дмитро Розенков, Сергій Іщенко, Євген Сакун. "5 канал"