У міру того, як війна затягується, національний телемарафон в Україні має змінюватися, щоб не уподібнюватися тому, чому він спочатку був покликаний протистояти – російській пропаганді, такий висновок робить The New York Times у статті під заголовком "Це державна пропаганда: українці уникають теленовин через затягування війни". Про це повідомляє "Детектор медіа".
"З перших днів повномасштабного вторгнення росії у 2022 році народ України мав доступ до єдиного джерела телевізійних новин – цілоденної трансляції, наповненої кадрами українських танків, що підривають російські позиції, медиків, які працюють поблизу лінії фронту, та політичних лідерів, які збирають підтримку за кордоном", – написало американське видання.
За визначенням авторів матеріалу, національний телемарафон "Єдині новини" став на початку широкомасштабного вторгнення рф головним інструментом інформаційної війни в Україні, протидії російській дезінформації та підтримки бойового духу.
Однак майже через два роки українці, зауважує видання, втомилися від телемарафону: те, що спочатку відігравало важливу роль в об'єднанні країни, тепер дедалі частіше сприймається як "рупор влади".
NYT наголошує, що глядацька аудиторія та довіра до телемарафону різко впали. Експерти, з якими поговорило видання, вважають це "ознакою ширшого розчарування населення в уряді, оскільки перемога на полі бою стає недосяжною". Натомість багато глядачів проводять свій час за переглядом популярних реаліті-шоу та розважальних програм, стверджує The New York Times.
Заступниця головного редактора інтернет-видання "Детектор медіа" Світлана Остапа в коментарі NYT сказала, що в березні 2022 року аудиторія телемарафону становила 40% від загальної кількості глядачів в Україні. Однак до кінця 2022 року його глядацька аудиторія скоротилася до 14%, а сьогодні вона становить 10%.
За словами авторів статті, глядачі нарікають, що програма часто малює надто райдужну картину війни, приховуючи тривожні події на фронті та ослаблення підтримки України з боку Заходу, і в кінцевому підсумку не готує громадян до тривалої війни. Про небезпечний бік телемарафону в коментарі NYT сказав голова комітету ВРУ з питань свободи слова Ярослав Юрчишин: "Він створює оптимістичний погляд на ситуацію, що потім призводить до розчарування".
Інша проблема полягає в тому, що телемарафон, на думку журналістів, з якими спілкувалися автори матеріалу, перетворився на засіб для зв'язків з громадськістю для президента України Володимира Зеленського. За даними медіаексперта Ігоря Куляса, протягом 2023 року члени президентської партії "Слуга народу" становили понад 68% гостей студії телемарафону. І ця цифра постійно зростала впродовж усього року.
"Ми не хочемо бути схожими на росію. Ми повинні думати про захист демократії під час війни", – процитувало NYT директорку Інституту масової інформації Оксану Романюк. І перелічило її пропозиції щодо виправлення ситуації:
- збільшити різноманітність політичних гостей етеру "Єдиних новин", включивши до їхнього числа представників опозиції;
- більш об'єктивно висвітлювати події на фронті, включно з втратами і труднощами;
- пропонувати більш збалансований погляд на війну, включно з її наслідками для економіки та суспільства.
Як повідомляв 5.UA, рівень довіри до телемарафону "Єдині новини" продовжує падати – опитування КМІС.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.