Журналісти Михайло Ткач і Наталія Седлецька
Журналісти Михайло Ткач і Наталія Седлецька radiosvoboda.org

Що насправді шукають?: суд надав ДБР доступ до редакційної комунікації та інших даних журналістів "Схем"

    Читайте по-русски
    Журналісти пишуть, що ДБР нібито розслідує перевищення повноважень п'ятим президентом Петром Порошенком, але "незрозуміло, як в офіційному встановленні цих фактів можуть допомогти обліки робочого часу журналістів, операторів та водіїв програми розслідувань і їхні зарплати"

    Печерський райсуд Києва надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації журналістів Михайла Ткача і Наталки Седлецької програми "Схеми: корупція в деталях", спільного проєкту "Радіо Свобода" і каналу "UA:Перший", які готували розслідування "Mr. Petro Incognito" про відпустку Петра Порошенка на Мальдівах у січні 2018 року. Про таке йдеться у публікації "Радіо Свободи".

    За інформацією видання, слідчі також отримали дозвіл на доступ до цілої низки інших внутрішньоредакційних даних – графіку роботи журналістів, операторів і водіїв, даних щодо оплати їхньої праці.

    ЗМІ наголошує: в ухвалі Печерського районного суду Києва зазначається також, що вона не підлягає оскарженню.

    Таке рішення суд ухвалив 17 жовтня в рамках досудового розслідування кримінального провадження ДБР щодо ймовірного "незаконного переправлення осіб", зокрема, експрезидента, через державний кордон "із використанням завідомо підроблених документів".

    Крім того, редакція програми "Схеми" вже опублікувала офіційну заяву. В ній наголошують: вбачають низку ризиків через винесену судом ухвалу. 

    Далі до вашої уваги повний текст цієї заяви:

    "1. Надмірний обсяг затребуваних даних.

    ДБР розслідує перевищення повноважень Петром Порошенком – перевіряє дані про те, чи він та його родина таємно літали на відпочинок на Мальдіви не під своїми іменами, оминаючи паспортний та митний контроль або надаючи документи з іншими паспортними даними.

    Втім, незрозуміло, як в офіційному встановленні цих фактів можуть допомогти обліки робочого часу журналістів, операторів та водіїв програми розслідувань, їхні зарплати, їхня внутрішня редакційна комунікація – аж до процесу "внесення правок" та "погодження випуску в ефір". Редакція вважає витребування такого широкого переліку даних надмірним.

    2. Ризик розкриття джерел.

    Як і в багатьох розслідуваннях "Схем", цей матеріал був частково підготовлений за допомогою джерел, які надали на прохання журналістів суспільно важливу інформацію на умовах повної анонімності. Такий прискіпливий інтерес силовиків до процесу підготовки матеріалу, включно із затребуванням внутрішньої редакційної комунікації, та подальша загроза обшуку, несе в собі потенційні ризики розкриття джерел інформації, в порушення українських законів та статті 10 Європейської конвенції з прав людини.

    3. Ризик обшуків.

    В ухвалі прямо йдеться, що в разі відмови редакції добровільно виконати рішення суду і надати слідству всі ці дані – суд має право винести рішення про дозвіл на проведення обшуків на "Радіо Свобода". При цьому вже зрозуміло, що виконати в повному обсязі ухвалу неможливо – скажімо, листування журналістів з редакторами, дані про редакційний процес підготовки програми розслідувань ми не надаємо, і це було легко передбачити. Тому не можна виключати, що правоохоронці навмисно придумали підстави для здобуття собі права на проведення обшуків в редакції (втім, мотиви до кінця не зрозумілі).

    4. Непрогнозованість дій правоохоронців.

    Викликає занепокоєння нелінійність поведінки слідчих ДБР. Адже в рамках цього офіційного розслідування "Схеми" вже пішли з ними на контакт. Так, у серпні вони звернулись до редакції з проханням надати офіційні запити, які журналісти відправляли під час свого розслідування, та відповіді на них. Редакція надала слідчим запитувані документи. Незрозуміло, навіщо для подальшої співпраці слідчим знадобилося застосовувати інструмент примусу, під загрозою обшуків. Ми завжди готові йти назустріч слідчим органам, допомагати їм доводити розпочаті нами розслідування до справедливої розв'язки, сприяти притягненню винних до відповідальності – але не тоді, коли правоохоронці через суд надмірно та необґрунтовано втручаються в роботу редакції.

    5. Неможливість оскарження.

    В ухвалі Печерського районного суду зазначено, що вона не підлягає оскарженню. Таким чином, суд не залишив журналістам можливості вимагати перегляду рішення, яке, на думку редакції, є надмірним втручанням у діяльність проекту журналістських розслідувань.

    Що далі?

    Наразі в редакції "Радіо Свобода" тривають консультації з адвокатами про те, які існують законні юридичні інструменти захисту від такого втручання в роботу журналістів.

    Водночас "Схеми" наголошують, що не вбачають можливим надавати слідству внутрішню редакційну інформацію, яка, очевидно, не має стосунку до суті кримінальної справи, та несе потенційні ризики розкриття журналістських джерел. Це стосується кримінальних проваджень стосовно представників як попередньої влади, так і нинішньої, незалежно від політичної приналежності фігуранта".

    Додамо, що ухвала діятиме місяць. Згідно з рішенням суду, якщо редакція не надасть правоохоронцям зазначеної інформації, то суд, за клопотанням слідчих ДБР, "має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання і вилучення зазначених речей і документів".

    Видання також наводить перелік даних, який журналісти мають передати в ДБР на виконання ухвали суду:

    • весь відзнятий матеріал;
    • інформаційні запити і відповіді на них, виконані під час готування зазначеної передачі;
    • можливі документальні матеріали, що підтверджують присутність (обліки робочого часу, завдання, бухгалтерські документи про виплати грошової винагороди за виконання завдань, редакційні завдання, оплату транспортних послуг, путівок на автомобілі) задіяних журналістів, операторів, водіїв та інших співробітників під час знімання матеріалу в т.ч. у вечірній і нічний час (в т.ч. 08.01.2018) для вказаної передачі;
    • інші наявні документальні матеріали, що стосуються зазначеної телепередачі (службові записки, повідомлення, погодження випуску в ефір, редагування, затвердження тексту телепередачі, внесення правок, рецензії, заперечення тощо).

    Як повідомляв 5.UA, у вересні журналісти "Схем" зробили розслідування, в якому досліджували, за що керівник Офісу президента Андрій Богдан отримував нагороду від Азарова. Журналісти з'ясували, що в листопаді 2013 року разом із Миколою Азаровим та Юрієм Бойком він літав до Санкт-Петербурга на переговори. А вже наступного дня після повернення делегації уряд зупинив підготовку до підписання Україною Угоди про Асоціацію з ЄС. Це і призвело до протестів та революції. Яка була позиція Богдана під час того візиту в Росію – від нього самого дізнатися не вдалося. Він відмовляється відповідати на запитання журналістів-розслідувачів.

    Попередній матеріал
    "Європейська солідарність" виграла суд у News One
    Наступний матеріал
    Викрадачка немовляти в Києві розповіла, чому пішла на злочин
    Loading...