330 мілілітрів сорому. Після того, як у мережі з'явилося зображення пляшки комбучі – напою з чайного гриба – й етикетки "Героїчна Буча Комбуча" – такий каламбур спричинив хвилю обурення.
У лютому – березні 2022-го росіяни закатували й розстріляли в Бучі сотні людей. У місті досі можна побачити фасади та шибки, побиті ворожою артилерією. Виробник, який, до речі, зареєстрував підприємство в Гостомелі, на Київщині, нічого поганого в брендингу напою не побачив. Мовляв, вважає свою комбучу героїчною, бо цей напій поліпшує процеси обміну речовин і нормалізує роботу кишківника. А з тим, що місто героїчне, бо пережило навалу рашистів, ніхто не посперечається.
"Буча ж героїчна? Героїчна. А то що гонять ніби маркетинг, заробляють на крові...Ми ж героїчна Буча! Аби прикопатися", – вважає Тимур.
"Він надихає, освіжає. Після того, що ми пережили. Цей напій. – Надихає на що? – На перемогу!" – каже В'ячеслав.
Утім такої думки далеко не всі містяни. Деякі вважають: виробник вирішив розрекламувати свій товар шляхом трагедії, яка навесні 22-го вразила весь світ.
"Не дуже добре! Щось не складається – з трагедією і з напоєм", – наголошує Вікторія.
"Цей піар на війні недоречний взагалі. Тим паче, для тих, хто реально пережив це. Немає ніякого бажання взагалі купувати такий товар", – переконує Ярослав.
У мережі провели паралелі між трагедією у Бучі і Голокостом. Адже таку тему складно уявити на етикетках товарів, скажімо, в Ізраїлі.
"В Ізраїлі напевно інша ментальність, тут цього не торкаються не те що сміливо, а голосніше шепоту. Це величезна трагедія, як і Буча це величезна трагедія. Тому я не уявляю, до якого б попелу в Ізраїлі було б стерто згадку про щось подібне у рекламній кампанії", – пояснює маркетолог Дмитро Розенфельд.
Засудили історію з комбучею і в Інституті національної пам'яті.
"Дуже багато людей зараз, під час війни, не лише військових, але й цивільних, – це люди травмовані. Чутливість до всіх речей, пов'язаних з населеними пунктами, з місцями, де сталися трагічні події, де російське вторгнення призвело до загибелі людей, підвищена. Маркетинг стратегії, позиціювання товарів, неймінг – вони обов'язково повинні враховувати цей елемент чутливості, тому що інакше це призведе до ретравматизації людей. Це абсолютно безвідповідально", – наголосив голова Інституту нацпам'яті Антон Дробович.
Раніше броварня "Варвар" випустила пиво з написом "Герої не вмирають". Використання фрази про Героїв Небесної Сотні та захисників, які віддали своє життя у війні, на пляшці з пивом теж обурило українців. Утім співвласник броварні каже: це робили з метою благодійності. А назву присвятили, зокрема, і колезі, який загинув на фронті.
"Це не був маркетинговий хід. Це був один із засобів, за допомогою якого ми збираємо гроші. Збираємо, збирали і будемо збирати для наших хлопців. Ми протягом всієї війни зібрали і передали більш як 6 млн гривень і мені шкода, що в когось вийшли негативні або неприємні сприйняття нашої цієї ідеї, проте ми всі робимо все, щоб наблизити нашу перемогу", – запевняє співзасновник компанії-виробника пива Олексій Гавриш.
Після повномасштабного вторгнення виробники та їхні піарники не вперше вдаються до теми війни, намагаючись популяризувати свій товар. Так, одна з кондитерських фабрик випускає шоколадні цукерки "ППО" із зображенням пташки, співачка Тіна Кароль рекламує панчохи власного бренду із написом "ЗСУ", на полицях супермаркетів виставляють і горілку "Соборна" та ковбасу "ЗСУ". Маркетолог вважає: такі назви свідчать про популярність наших захисників. Табу в маркетингу – використання назв, які можуть сприйматися як хайп на трагедіях.
"ЗСУ зараз стали брендом не гіршим ніж "Кока-кола" або "Мерседес бенц", або "Х'юлет Пакет". Я вважаю, що товари, які прославляють нашу армію, товари, які мають гуморну нотку – я думаю, що вони повинні бути. Не питання – подушка в обіймах ЗСУ, там чи колготки, чи щось тепле, не знаю, морозиво. Але воно не повинно стосуватися якихось трагедій", – переконує маркетолог.
А от морпіх Іван Костенко, який розкритикував "Бучу Комбучу" в соцмережах, іншої думки. Він вважає – згадка про Збройні сили на товарах знецінює щоденний подвиг наших військових.
"Це мерзенно, тому що намагаючись впарити свій якийсь товар, люди знецінюють взагалі всі поняття. У нас є чітке визначення, що таке герой, що таке геройський вчинок і це не тістечко, і не якийсь напій, і не якийсь жіночий пенюар. Знецінювати все це, намагаючись заробити гроші, це просто дніщє", – обурюється військовослужбовець ЗСУ Іван Костенко.
"5 канал" намагався отримати коментаря у виробників скандального напою зі згадкою Бучі. Однак за адресою на Київщині, де зареєстроване підприємство, ми побачили зруйнований снарядами будинок. А сайт компанії "ліг" у перші дні нищівної критики в мережі. На повідомлення представники компанії теж, на жаль, не відповіли. Сам напій ані в Бучі, ані в іншому українському місті на полицях не бачили.
Ганна Рибалка, Ганка Кудрявцева, "5 канал"
Як повідомлялося раніше, Міністерство оборони України замовило у фірми-"прокладки" постачання харчів до тилових військових частин за завищеними подекуди у 2-3 рази цінами. Про це свідчать оприлюднені журналістами документи.
Дивіться також відео за темою: Скандальні закупівлі Міноборони: умисний підрив довіри до держустанови чи все ж розкрадання грошей?
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.