Mercedes Geländewagen, Ferrari Roma тощо. Ці VIP-автівки таки потрапили до України під час нульового розмитнення, що тривало від квітня до кінця червня, та їх насправді, було дуже мало. Загалом, за цей час українці завезли понад 230 тисяч транспортних засобів. Частина з них і машини для фронту, які купували волонтери. Та найбільше нарікань лунало через машини для пересічних українців. Бо ж тут і черги на кордоні, і недоотримання податків, що наповнили б бюджет, і проблемна логістика із доправлянням гуманітарних вантажів. То чому ж українці так масово почали приганяти авто з-за кордону та чи вплине це на автомобільний ринок та ціни загалом, дізнавалася журналістка "5 каналу".
Понад 200 тисяч так званих "євроблях" завезли українці за період дії пільги на ввезення авто. Лунали заяви і про кілометрові черги з VIP-автівок на кордоні. Однак, найбільше, понад 80% з усіх, українці завезли транспортних засобів із найдешевшої цінової категорії. Нульове розмитнення автомобілів Верховна Рада дозволила від квітня. Закон ухвалювали, щоби волонтери могли дешево завозити машини для військових, а також для громадян, які втратили автівки через війну. До найпопулярніших ввезених авто, згідно з даними Інституту досліджень авторинку, увійшли Volkswagen Passat та Golf, Skoda Octavia, Audi A6 та А4.
"Тенденції не змінилися люди продовжують купувати машиниVolkswagen Passat, Renault Megane, Volkswagen Golf, ті якими користуються щодня. Тенденції щодо ввезення супер елітних машин не існує. Близько 300 машин дорожчі за 100 тис доларів заїхали за весь період, то який це масовий?", – сказав голова інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
Щодо кілометрових черг із VIP-авто, то таких до України ввезли усього кілька сотень. Найбільше українці купували транспортних засобів від однієї до двох тисяч доларів – таких понад 24 тисячі одиниць. У слотах від 2 до 4 тисяч зелених – понад 29 тисяч машин. Найдешевших, тобто до 1 тисячі доларів українці ввезли понад 5 тисяч одиниць. А от славнозвісних елітних авто було всього 3,5 сотні. Черги на кордонах, неможливість вчасно доправити гуманітарну допомогу та найголовніше – недоотримання надходжень до бюджету змусило нардепів таки скасувати нульове розмитнення. У бюджетному комітеті назвали і суму наданої пільги – понад 26 мільярдів гривень.
"Я вважаю це була помилка, не треба було цього робити, спільна помилка багатьох депутатів від різних фракцій, які вирішили комусь, бо хайп на темі, лайки у ФБ важливіші, ніж наповнювати бюджет під час війни. Ми не допомогли тим людям, які втратили автівки, ми зробили нерівність між людьми, багатьом нашим воїнам, а не займаються перепродажем авто", – зауважив перший заступник голови комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк.
Громадські активісти певні: такий ажіотаж через те, що українці не спроможні розмитнити авто за повною ціною.
"Зроблять чесні правила гри, то ніхто не буде гнати цей шрот і українці, ті, що можуть будуть купувати якісні автівки і проблема відпаде. І тоді не треба робити це розмитнення", – наголосив засновник проєкту "Зупини Лося", громадський активіст Костянтин Андріюк.
Дослідники авторинку певні: такої кількості пригнаних автівок з-за кордону надалі не буде. Відтак очікувати, що надійде більше податків до бюджету не варто.
"Про чинну систему розмитнення, до якої ми повернулися, то в ній найбільшою проблемою є акцизний податок нараховується – чим старший автомобіль, тим більший акциз, чим машина старіша і дешевша, тим більший акциз", – додав Станіслав Бучацький.
Костянтин Андріюк повідомив: "Проблема, провина можновладців тому, що люди бачать, яка корупційна складова оці сертифікації і так далі, і тому подібне, дозволяють завозити в Україну ШРОТ, і своєю бездіяльністю, і він коптить повітря, і створює проблеми на дорогах. Забезпечте рівні правила для всіх".
На ціни нових автівок "із салону" ввезені євробляхи не вплинуть. Бо це різні автомобільні ринки та покупці.
"Нові машини купують одні і ті самі люди, які раз у 3-5 років змінюють автомобіль на новий. Навіть не середнього рівня достатку і нормально себе в житті почувають. Коли говоримо, що ставимо високий податок на ринку вживаних і почнуть купувати нові – ні не почнуть. Найближчим часом буде розвиватися ринок вживаних авто. В людей банально немає грошей. Нових машин продають близько 2-3 тисяч, в перший місяць було 500-700, ринок вживаних авто внутрішній живе, люди потребують", – підсумував Станіслав Бучацький.
Загалом у липні можуть оформити близько 5-10 тисяч авто. Більшість – ті, які доїжджатимуть з-за кордону і їх розмитнення буде фактично вимушеним, бо авто вже куплені, кажуть в Інституті досліджень авторинку. Якщо формулу розмитнення не змінять, у серпні статистика буде вже зовсім іншою: 3-5 тисяч авто за місяць. Везтимуть головно новіші та дорожчі авто, а також "американців".
Олена Рибінська, Ганка Кудрявцева, "5 канал"
Нагадаємо, раніше Железняк повідомляв, що мито повернеться для всіх автомобілів, окрім тих, які йдуть на потреби ЗСУ.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.