В Україні хочуть повернути обов'язковий техогляд для всіх авто. Такий сюрприз від урядовців чекає на водіїв уже в 2022 році. Та за словами експертів, це справжня проблема для українських автовласників. Бо через екологічні вимоги, майже 80% машин можуть не пройти технічного огляду. До того ж водії побоюються повернення корупційних схем, якими свого часу займалися ДАІвці. Тож чим для українських водіїв може обернутися повернення техогляду, дізнавалася журналістка "5 каналу".
Так, аварія сталася кілька тижнів тому в Луцьку. Водій перед виїздом не перевірив технічний стан автівки. У неї зламалася ресора. Тож, заходячи в поворот, машина перекинулася, водій не постраждав. Такі аварії непоодинокі, але охочих добровільно робити техогляд – одиниці.
"Дуже рідко. Дуже. Був період, коли сказали, що перевірятимуть виїзд за кордон. То оце 5 машин заїхало. І все", – повідомив заступник директора СТО Володимир Вечурко.
Раз на рік перевіряти технічний стан треба для автобусів, вантажівок і таксі. Утім наступного року правило має поширитися на всіх автовласників. Кермувальники такій новині більше раді, ніж збентежені. Мовляв: безпечніше буде їздити на дорогах.
"Особливо екологія. Їхати за іншою машиною просто неможливо. Дим такий, що жах", – каже автовласник Іван.
Автовласник Андрій розповідає: "Головне – це безпека. Бо зараз майже 90% не слідкують за своїм авто".
"Це все і затрати, і час. А якщо не встиг зробити, то штраф. Ну в нас, в Україні, настільки знаю, то так: заїхав, гроші дав і тобі зробили", – зазначив автовласник Євген.
Саме через корупційні схеми в Україні й скасували обов’язковий технічний огляд іще десять років тому. Станції обслуговування тоді грішили фіктивними ТО.
"При можливості проводити на місяць до 500 техоглядів, вони проводили 2500 щомісяця. Тобто йшла звичайна торгівля обов’язковим технічним контролем", – запевнив голова спілки "Суб'єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації" Ігор Черненко.
Та у 2014 році Україна підписала угоду про Асоціацію з Євросоюзом. І один із пунктів – обов’язковий техогляд для всіх автовласників. Для некорупційної Європи – це цілком звична практика. Та як утілити це в Україні, у профільному комітеті розмірковують.
"Ми домовилися в комітеті розглянути це все на підкомітеті. Висловити всі пропозиції і ті, що раціональні – залишити, а ті, що складні для роботи – відкинути. Але це 100% буде і під кінець року ми будемо виходити з якимись пропозиціями", – акцентувала увагу членкиня комітету з питань транспорту та інфраструктури Оксана Савчук.
Член комітету з питань транспорту та інфраструктури Микола Величкович наголосив: "Це справді ненормально, що вже середина жовтня, а нормального законопроєкту, який буде реалізований, і досі немає. Тут хочеться зберегти такий баланс: перше, щоб не було корупції, друге, щоб транспорт їздив справний і третє, щоб мотивувати власників проходити цей техогляд".
Де проходити техогляд, скільки це коштуватиме та хто контролюватиме процес – відповідей поки немає. Щоби подолати корупційні ризики, автоексперт Дмитро Гончарук радить у законі прописати три пункти: відеофіксація техогляду, внесення в базу даних результатів і персональна відповідальність за таку роботу.
"У Польщі, наприклад, експерт, який з порушеннями провів техогляд, відсторонюється від цієї роботи на 5 років", – розповідає президент Асоціації безпеки експлуатації транспорту Дмитро Гончарук.
Знавці кажуть, що після відновлення обов'язкового техогляду в зоні ризику будуть "євробляхи", машини зі зміною заводських конструкцій і так звані "битки", тобто ті автівки, які побували в аварії. Нині в Україні налічується понад 10 млн легкових і комерційних авто. Утім пройти технічний огляд, за оцінками експертів, зможуть лише 40% українських автівок. До прикладу, якщо машина вкрита корозією, тож вона техогляд уже не пройде. Коли законопроєкт про обов'язковий то потрапить до парламенту, поки не відомо. Міністерство інфраструктури розробляло кілька варіантів, але в уряді їх не підтримали. Якщо раптом наступного року документ таки не ухвалять, це може стати проблемою для українських автомобілістів, які захочуть поїхати до ЄС. Їх на авто не пропустять на кордоні.
Анжеліка Музиченко, Євген Школьник, Дар’я Воронкова, "5 канал"
Нагадаємо, що в Україні набрали чинності нові штрафи за порушення правил дорожнього руху. Штрафні санкції застосовуватимуться як до водіїв, так і до пішоходів і велосипедистів.