Зернова війна з Польщею набирає обертів. Близько полудня польські протестувальники знову висипали на землю українське зерно. Цього разу з вагонів на колії пропускного пункту "Медика". Зерновози прямували до Німеччини й очікували на перевантаження. Зараз на зазначеній станції перевантаження чекають близько 40 українських вагонів. Черга з фур на в'їзд до України розтягнулася на 17 кілометрів. Київ та Варшава намагаються врегулювати ситуацію. Проте з обох сторін уже лунають розмови про взаємну заборону на імпорт продуктів. Подробиці знає журналістка "5 каналу" Христина Катарина.
Ногами по українському зерну. Польські протестувальники знову чинять крамолу: з вагонів на кордоні висипали українське збіжжя. Інцидент стався на пропускному пункті "Медика-Шегині". На землю навмисно викинули майже 4 тонни зерна. По ньому топталися й копирсалися руками.
В українському уряді дії польських фермерів назвали політичною провокацією. Міністр інфраструктури Олександр Кубраков зазначив: розсипане зерно йшло транзитом до Німеччини. Тобто жодних правил імпорту Україна не порушила.
"2 роки українські аграрії збирали зернові в бронежилетах, під ракетними обстрілами та мінною небезпекою. І українська армія буквально самостійно пробила коридор для цього зерна через Чорне море. Саме через Чорне море йде 90% нашого експорту. Це питання нашого виживання. І від українського зерна залежить виживання світу, це глобальна продовольча безпека, особливо в Африці та Азії", – розповів міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.
Офіційний Київ повідомив польських правоохоронців про несанкціоноване втручання в роботу залізниці. Проте відповіді жодної. Польська поліція не квапиться розслідувати злочин. За аналогічні дії минулого тижня також нікого не притягнули до відповідальності. Тоді біля пункту пропуску Дорогуськ протестувальники теж висипали на дорогу українське зерно. Натомість міністр економічного розвитку Польщі Кшиштоф Гетьман підтримав польських аграріїв. І додав: якщо рішення не знайдуть, Польща може взагалі заборонити імпорт усіх сільськогосподарських товарів з України.
"Можливо, рішення не буде, і доведеться запроваджувати таке ембарго. Це палиця з двома кінцями, тому що, зважаючи на абсолютні цифри, торгівля між Польщею та Україною є вигіднішою для Польщі. Але з іншого боку, нам потрібно вжити певних заходів, щоб урятувати фермерів, які опинилися в драматичній ситуації", – зазначив міністр економічного розвитку і технологій Польщі Кшиштоф Гетьман.
Ціна питання, зі слів польського міністра, 4 мільярди євро. Мовляв, саме стільки має знайти Єврокомісія, щоб вивезти з усіх країн ЄС надлишкове зерно, яке перебуває на складах. А це, каже, 20 мільйонів тонн. Український президент переконаний: річ не в зерні, а в політиці.
"Через польський кордон проходить лише 5% нашого агроекспорту. Тож насправді ситуація не в зерні, а, скоріше, в політиці. І під Куп’янськом, неподалік від кордону з росією, де не стихає ворожа артилерія, новини з кордону з Польщею виглядають просто знущально. Потрібні спільні рішення, раціональні рішення, щоб вийти з цієї ситуації", – переконаний президент України Володимир Зеленський.
"Я розумію емоції президента країни, яка перебуває у стані війни, але вкотре наголошую, що польські фермери перебувають у складній ситуації і їхній протест не має нічого спільного з політикою. Я б порадив своїм друзям з України бути більш чутливими до питань не лише польських фермерів", – наголосив міністр економічного розвитку і технологій Польщі Кшиштоф Гетьман.
Водночас самі польські аграрії не квапляться проявляти чуйність. Фермери перекрили всі пункти пропуску на кордоні з Україною. На деяких ділянках також планують блокувати рух пасажирського транспорту. Йдеться про КПП Угринів, Устилуг та Рава-Руська, попереджає "Держприкордонслужба".
"Вважаю, що спочатку слід закрити кордон, переглянути процедури та системи, а потім, можливо, відкрити його знову, але вже за нових умов. Тому що зараз можна везти до Польщі що завгодно, скільки завгодно і як завгодно. І ніхто не може це контролювати. Вони продовжують говорити про різні контролі та процедури, але це не працює", – заявив організатор протесту Марцін Вельгош.
"Ми хочемо, щоб пан Туск приїхав і поговорив з нами, фермерами, щоб пані Урсула фон дер Ляєн зрозуміла складне становище фермерів тут, у Польщі. Фермери приїжджають до нас з усієї Європи: з Франції, Німеччини, Бельгії. Тому що цей непотріб потрапляє до них: гниле зерно заходить через цей коридор солідарності, зерно і нафта також потрапляють до Західної Європи. Тому нехай вони схаменуться, поки не пізно", – каже організатор протесту Роман Кондров.
Блокада на кордоні з Україною може тривати до квітня. Тоді у Польщі відбудуться місцеві вибори – зазначає експерт з міжнародної безпеки Тарас Жовтенко. Торгову війну з Україною вважає частиною передвиборчої кампанії колишньої керівної партії "Право і справедливість". А ще, каже, з протестів польських фермерів стирчать російські вуха.
"Блокують транспортні шляхи у країнах східного флангу НАТО. Гібридний план кремля – заблокувати логістику всередині НАТО", – пояснює експерт з міжнародної безпеки фонду "Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва" Тарас Жовтенко.
Доки Київ разом із Варшавою та Брюсселем шукає вихід із кризи, українські перевізники влаштували мирну акцію у відповідь на польську блокаду. Її проводять на трьох пунктах пропуску: "Рава-Руська", "Краківець" та "Шегині". Водії розмістили на вантажівках плакати з промовистими написами.
"Згідно зі статистичними даними польських міністерств, Україна завезла десь 4,3 мільйона тонн до Польщі, а росія і білорусь – 8 мільйонів тонн. Загальний обсяг – 12 млн тонн. Тобто ми десь тільки 1/3 завезли туди. Чому так акцентують на Україні? Ми думаємо, що це все-таки політичні ігри ідуть", – вважає водій вантажівки Михайло Краковець.
"Якщо в тебе є питання з зерном, умовно, то блокуй питання з зерном, але не блокуй 100 видів підгруп товарів, які їдуть в Україну. Тим паче, нам так важко. Усі розуміють, що в нас іде війна. Зрештою, я думаю, це не всі поляки. Поляки нам допомагали з самих початків і, думаю, поляки з нами далі солідарні", – зазначає водій вантажівки Ігор Брезмен.
Демонстрація триватиме доти, доки польські фермери не припинять протест. Якщо ж цього не станеться, українська влада готова піти на радикальний крок: заборонити імпорт продуктів із Польщі.
Христина Катарина, "5 канал"
Нагадаємо, ще в листопаді 2023 року поляки почали блокувати рух вантажівок на кордоні між Україною та Польщею. Страйкарі вимагали повернути для українських перевізників спеціальні дозволи для в'їзду до ЄС. Їх тимчасово скасували, щоб підтримати економіку України під час війни. Також поляки хочуть доступу до української системи "Шлях" і скасування електронної черги на кордоні для свого транспорту.
Замість того, щоб працювати, польські фермери та перевізники тероризують українців. Протягом тривалого періоду блокади тисячі українських вантажівок тижнями залишалися заблокованими біля кордону з польського боку. Страйкарі унеможливили рух не лише комерційних вантажів, а й тих, які були призначені для українських військових.
У січні уряд Польщі досягнув угоди з протестувальниками щодо розблокування кордону з Україною.
Читайте також: поляки заблокували 6-й КПП й перешкоджають руху вантажівок із гуманітарною допомогою – ДПСУ.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.