Монетизація пільг на проїзд: чи справді пільговики гроші "на руки" отримають

В Україні запроваджують нову систему монетизації пільг на проїзд. Ця новація означатиме, що за проїзд у транспорті платитимуть усі, але пільговики отримуватимуть на свої рахунки грошові компенсації, відповідно до середніх норм користування транспортом

Від цього мають отримати зиск і пільговики, і перевізники, які часто скаржаться на те, що місцеві бюджети не компенсують їм пільгових пасажирів. Остаточне рішення про запровадження цього механізму ухвалюватимуть місцеві органи влади.

Подружжю Рибалок компостувати квиток не потрібно. Для них проїзд – безплатний. Пенсіонерка Анна Рибалка – музикант і часто, для настрою, їздить грати на фортепіано до одного з торговельних центрів столиці. Чоловік складає їй компанію.

На день подружжя користується кількома видами транспорту. В середньому такий проїзд щодня мав би коштувати для родини близько 40 гривень. Отримати ці гроші на руки Анна Рибалка не проти. Але на громадський транспорт, зізнається, їх би не витрачала.

"Економила би. Може, й їздила би менше. Мені краще ходити", – каже пані Анна.

У середу Кабмін ухвалив Постанову про монетизацію пільг на проїзд. Нині пільговики у громадському транспорті їздять безплатно. Гроші за їхній проїзд перевізнику мають компенсувати із місцевих бюджетів. Тепер, пропонують урядовці: гроші пасажир отримуватиме напряму.

Монетизація пільг на проїзд, схема

"Хтось витратить її на декілька десятків поїздок у трамваї, а комусь буде вигідніше три рази скористатися таксі. Кожен регіон має визначити середню вартість поїздки саме в цій області і далі, вже виходячи з рівної кількості поїздок, затвердити мінімальну гарантовану суму виплати", – пояснює систему гендиректор директорату сім’ї та соціальної підтримки населення Мінсоцполітики Віталій Музиченко.

Водій автобусу, ілюстративне фото

Йдеться про компенсацію щонайменше 30 поїздок на місяць. Утім, кількість поїздок і суму виплат органи місцевого самоврядування можуть збільшувати самостійно. До того ж, можуть і розширювати коло пільговиків.

Саме на індивідуальний підхід розраховує киянин Іван Фелоняк. Пільговик порахував: щомісяця йому необхідно мінімум 80 поїздок, бо працює.

"Непогано, якщо ця монетизація буде хоча б на два – туди й назад – чи чотири рази проїхати. Тому що гроші підуть туди, куди їм треба", – каже Іван.

Громадський транспорт у Києві

Багаторічний досвід кондуктора Наталії Коцківської свідчить: 60% пасажирів цього автобуса – пільговики. Порахувала: якщо всі вони платитимуть за проїзд, то план виконувати буде легше.

Громадський транспорт у Києві

Черкаські маршрутники виступають за те, щоби пільговики розраховувалися готівкою. Запевняють: щодня 15% пасажирів перевозять безплатно.

"Ми, міські перевізники, перевозимо 16 категорій пасажирів. І вже три роки нам ніхто ні копійки не платить. Це поки тільки бажання зробити добре (монетизація пільг на проїзд – ред.). Ми вітаємо, щоб таки зробили добре", – каже директор ПрАТ "Черкасиавтотранс" Володимир Соломенний.

Коштів на компенсацію проїзду вистачає хіба що для пасажирів тролейбусів, виправдовуються у міськраді. Там додають: ідею монетизації схвалюють лише в разі, якщо така система діятиме по всій Україні.

"Якщо той саме АТОвець або особа з інвалідністю І-ІІ групи поїхала в Київ на лікування, то там вона за весь транспорт має платити готівкою. Потім збере всі ці талони, проїзні документи, приїде до Черкас, де, наприклад, не буде прийняте це рішення, принесе у міськраду і скаже: відшкодовуйте", – зазначає начальник управління соцгарантій Департаменту соцполітики Черкаської міської ради Валентина Литвинович.

Зрештою, чи переходити на монетизацію пільг на проїзд – кожен населений пункт вирішуватиме самостійно.

Людмила Павленко, Яна Лимаренко та Данило Шматько, "5 канал"

Попередній матеріал
Дивовижний астронавт NASA Рендольф Брезнік у Києві: що привіз із собою та чим вражений
Наступний матеріал
"Світ не пробачить": понад 20 країн світу застосували до РФ "дипломатичні санкції" через "справу Скрипаля"