Перформанс проти здорожчання вартості проїзду влаштували в Одесі – маршрутка там відсьогодні коштує вже 7 грн і для містян це задорого. Активісти вимагали від влади взагалі заборонити маршрутки, яких немає в жодній цивілізованій країні світу, й запровадити електронний квиток. Адже перевізники зазвичай приховують свої надприбутки. Натомість – раз-по-раз підвищують вартість проїзду, аргументуючи це здорожачанням долара, нафти, біткойна чи неврожаєм кавових бобів у Бразилії.
Попри мороз, біля будівлі міськради зібралося кількадесят обурених одеситів. Люди жартують: готові копати метро, якщо ціни на проїзд у маршрутках не стануть адекватними. Від 15 січня вартість становитиме 7 грн, замість звичних 5-ти грн. Як пояснює Яна Титаренко: "Хочемо показати міському голові, що проблеми пора розв'язувати глобально, а не локально. І як альтернатива – пропонуємо рити метро".
А водії скаржаться – курс долара стрімко зростає і тягне за собою ціну на пальне та обслуговування транспорту. "Це все прив'язане до долара, будь-який ремонт – амортизація, машина розбивається. Ви ж хочете безпечно їздити? Ми теж хочемо, ми не хочемо в тюрму. Машину треба ремонтувати", – розповідає водій маршрутного таксі Владислав.
Економісти ж запевняють: вартість проїзду має бути ще вища. "Це десь від 8,3-8,5 грн. Це той мінімум, що необхідний для забезпечення заробітної плати водіям, доходу інвесторам. Він має привести в належний стан той рухомий склад, який працює", – розписує директор науково-виробничого центру "Економінформ" Георгій Хаскін.
З такими цифрами активісти не погоджуються та пропонують чиновникам запровадити електронний квиток, щоб точно порахувати пасажиропотік та вартість проїзду: "Ми вимагаємо обґрунтованої ціни на маршрутні перевезення в Одесі. Аби був розвинений громадський транспорт та не було маршрутного таксі фактично. Треба ввести електронний квиток, щоб вартість проїзду залежала від відстані, яку долає пасажир".
Запроваджувати електронний квиток чиновники почнуть з наступного року. І ще деякий час визначатимуть пасажиропотік та вираховуватимуть справжню вартість квитка. Головна проблема, вважають у мерії, – відсутність альтернативи дорогим приватним перевізникам. Маршрутки забезпечують проїзд на 75-ти напрямках міста, а електротранспорт працює лише на 30.
"Наше головне завдання – зробити муніципальний транспорт основним видом перевезень для пасажирів. Він комфортніший і більш дешевий. В Одесі проїзд у трамваях і тролейбусах коштує 3 грн. Маршрутки ми хочемо зробити допоміжним транспортом, щоб уникнути гонок на дорогах та битви за пасажирів", – наголошує директор департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міськради Олександр Ілько.
У департаменті вже почали реалізовувати проект із розвитку муніципального транспорту. За підрахунками чиновників, на це треба щонайменше п'ять років.
Ольга Дунська, Сергій Іщенко, "5 канал"
Дивіться також фотогалерею:
"Пасажири вистрибували з вікон": В Одесі загорівся трамвай – фотогалерея