Грабіж, алкоголь, ДТП: що не так із таксі в Україні та як легко стати таксистом – експеримент "5 каналу"

Таксі 5 канал / Час. Підсумки тижня
Ринок таксі в Україні є на 99% нелегальним, стверджують експерти

Зловити нечистих на руку. Антимонопольний комітет розпочав перевірку таксі. І привід для того був серйозний. Із запровадженням локдауну у столиці вартість поїздки подекуди сягала тисячі гривень. Фактично таксі коштувало як бюджетний квиток на літак до Європи.

Такі карантинні тарифи виставили, бо був шалений попит на їхні послуги. Спецперепусток у більшості киян не було, а на роботу – треба.

"Підсумки тижня" не стали рахувати заробітки таксистів. Нас зацікавила безпека пасажирів. Ринок нині просто переповнений, і за допомогою звичайного мобільного застосунку машину можна викликати будь-коли і будь-куди. І як з'ясувалося, більшість компаній, які здійснюють перевезення в Україні, не мають ліцензій. Тобто вони укладають угоди з інтернет-майданчиками, де адміністратор не несе відповідальності за будь-яку шкоду вашому життю і здоров’ю, а лише надає інформацію замовнику про перевізника та поєднує вас контактами. Влаштуватися на роботу на такий інтернет-майданчик водієм може будь-хто. Конкурсу там немає зовсім. А це означає, що водій, в автомобіль якого ви сіли, може бути небезпечним і навіть злочинцем.

Кореспондент "5 каналу" Мирослав Солонар провів експеримент і спробував влаштуватися на роботу таксистом. Ви будете вражені і після перегляду цього матеріалу точно будете обережніші з вибором служби таксі.

На таксистів кожен мешканець Києва звернув увагу на початку минулого тижня, коли у столиці їхати у громадському транспорті могли лише власники спецперепусток. Транспортними обмеженнями миттєво скористалися водії таксі і накрутили ціни до захмарних позначок. Найпопулярніші сервіси Uber, Bolt та Uklon пропонували розцінки в межах 500, 800 і навіть 1500 гривень за поїздку містом.

Щоправда, захмарні ціни не протримались і дня, надвечір упали до звичного рівня. Але й без накруток бізнес таксі в Україні надприбутковий. І розвивається, як йому заманеться, розповів "Підсумкам тижня" голова української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк.

Чоловік каже: "На ринку таксі є безлад. Він нелегальний на 99%. Для нього немає ні прав, ні законів, нічого не існує". 

Експерт додає: якщо в усьому світі таксі – це безпека і комфорт, то в Україні – це лотерея. Нині, за приблизними підрахунками, понад 200 тисяч таксистів в Україні поза законом.

Ти, головне, сідай, не дорого. Біля залізничного вокзалу Києва можна почути разів так сто. "Шашечок" тут більше, аніж люду. Є дорогі і дешеві служби таксі. Все, чого душа забажає. Щоправда, майже всі вони працюють нелегально. Ліцензію на роботу мають на руках одиниці.

Таксі в Києві
Таксі в Києві5 канал / Час. Підсумки тижня

У нашому таксі можуть побити, пограбувати чи спричинити аварію. Пів року тому в Києві водій на Uber протаранив людей на зупинці громадського транспорту. Тоді двоє людей загинули, ще двоє були травмовані. Як з'ясувалося, водій заснув за кермом.

На Чернігівщині на початку березня таксист убив свого пасажира. Тіло вивіз у лісосмугу і заховав у снігу. Поліцейські затримали чоловіка, який, до речі, раніше вже був судимий.

Отруювали, а потім грабували своїх пасажирів. У Київській області правоохоронці спіймали трьох таксистів, також із темним минулим. Під час поїздок вони пригощали своїх клієнтів напоями, в які підмішували снодійне – клофелін. Слідчі припускають: від їхньої діяльності міг загинути киянин. Нині бандитам загрожує до шести років за ґратами. І це лише кілька випадків кримінальної поведінки таксистів.

Арештований таксист
Арештований таксист5 канал / Час. Підсумки тижня

Речник асоціації відповідальних перевізників Олександр Дяченко говорить: "Завдання перевізників, організаторів цього процесу, дуже проста – максимально швидко виявити поганого водія і назавжди його позбутися". 

Та швидко виявити розбійника за кермом в українських компаніях, що надають послуги таксі, не виходить. Річ у тім, що водіїв перед прийомом на роботу практично не перевіряють.

Голова української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк каже: "На закон усі плювали, за це розплачується, на жаль, пасажир. У нас виходить, вибачте, приймають на роботу по телефону".

"Підсумки тижня" вирішили і собі зробити експеримент. Влаштовуюся на роботу в компанію Bolt, що надає послуги таксі. Паспорт та права маю при собі. Для початку реєструюсь в онлайн-застосунку в категорії "стати водієм" і обираю роботу саме на службовій машині. Тут натрапляю на перші вимоги. Застосунок просить водійське посвідчення і фото водія. І, як з’ясувалося, це все. Буквально декілька кліків у смартфоні – і вже кличуть на співбесіду. Телефонують із компанії особисто, за 20 хвилин після запису.

Мирослав Солонар
Мирослав Солонар5 канал / Час. Підсумки тижня

При собі треба мати права, паспорт, код. В смс надіслали потрібну адресу.

Приїхав до офісу компанії. Узяві з собою найважливіше: документи та приховану камеру. В залі очікування бачу двох чоловіків, яких уже взяли на роботу. Дочекався черги, розпочинається моя співбесіда.

"Ви у таксі "Мирослав" раніше працювали? – Ні, не працював узагалі. – Ви на механіці їздите? – Так, на механіці. – Який у вас загальний стаж водіння? – Три з половиною роки. – Так, добре", – говорить співробітниця компанії.

Співбесіда для роботи в таксі
Співбесіда для роботи в таксі5 канал / Час. Підсумки тижня

Ключовим вимогам – відповідаю. Ще кілька хвилин жінка, яка вела зі мною діалог, заповнювала якісь папери і, в принципі, мені вже пропонують роботу таксиста. Яким чином так швидко перевірили мої паспортні дані – залишилося таємницею. Про вільне знання української мови та вулиць міста мене взагалі не запитали. Роботодавцю я сказав, звісно, що подумаю.

Запитали лише паспорт і водійське посвідчення – і вуаля...

Також свої послуги водія я запропонував ще двом популярним сервісам у Києві.

Розмова з компанією Uklon: "Із приводу документів, щоб я орієнтувався, які з собою треба мати. Це техпаспорт, страховий поліс і водійське посвідчення".

При цьому ні слова не було про медичну перевірку та довідку про несудимість.

У Державній службі України з безпеки на транспорті, в якій видають ліцензії службам таксі, кажуть: такі сервіси як Uber, Bolt, Uklon і багато інших працюють нелегально.

Голова Державної служби України з безпеки на транспорті Єгор Прокопчук говорить: "Це просто якийсь оператор, який надсилає вам якісь смски і повідомлення, тобто в них немає ліцензії. Не оформлені на роботу, ніхто не здійснює контроль за дотримання режиму праці і відпочинку, ніхто не здійснює контроль за їхнім психічним чи фізичним станом водіїв".

А от легальне і безпечне – автоматично дорожче. І такі служби таксі в Україні є. Вони значно прискіпливіше ставляться до водіїв та їхніх документів. Крім стандартного пакету, потрібен ще військовий квиток і медична довідка.

Розмова з "Express-таксі": "Тому що ми оформлюємо по трудовій книжці водіїв. – А скажіть, будь ласка, довідку про несудимість потрібно чи ні? – Наскільки я знаю, ні. Але ви проходите перевірку в службі безпеки і якщо будуть якісь питання, то можливо, попросять показати".

У підсумку, великі гравці на ринку таксі більше дбають про кількість, аніж про якість роботи співробітників. Зокрема такі сервіси як Uber, Bolt, Uklon не вимагають медичної довідки та довідки про несудимість, не відстежують, чи були водії винуватцями ДТП. На відміну від офіційно зареєстрованої служби "Express-таксі", де цьому приділяють увагу.

Отже результати, що ми отримали, красномовно характеризують потенційних водіїв, яким сервіси таксі довіряють життя і здоров’я своїх клієнтів. Зробити таксі безпечнішим для українців можна, якщо його повністю легалізувати та навести лад у цій сфері. Відповідний законопроєкт уряд розробив ще у 2020 році, але сподобався він не всім, тому поки що він припадає пилом. Або, як у нас кажуть законотворці, доопрацьовується.

Єгор Прокопчук, голова Державної служби України з безпеки на транспорті, говорить: "Новий законопроєкт створений саме для того, щоб регулювати цей ринок, проте на сьогодні проблема в тому, що багато хто в асоціації чи в тих самих таксистів заперечують саме проти такої редакції".

Нині держава не може зійтися з таксистами щодо однакових правил гри та єдиного розміру податку. Через таку невизначеність і далі страждатимуть ті українці, які користуються послугами таксі. Контролювати дотримання бодай швидкості руху таксистів-нелегалів взялися у Міністерстві внутрішніх справ. Після торішньої автотрагедії спільно з компанією Uber розробили спеціальну програму для таксистів-шумахерів.

Антон Геращенко, заступник міністра внутрішніх справ, каже: "Якщо водії порушують швидкісний режим, то вони отримують повідомлення від компанії, що шановний водій, ви зараз порушили швидкість. Будь ласка, не порушуйте правил дорожнього руху".

63-річному Євгену жодні програми контролю за швидкістю не страшні. Чоловік понад 20 років за кермом, чотири з яких – водій таксі. Роботою своєю задоволений і серед колег користується авторитетом.

Свою професію Євген називає рятівною, особливо зараз, у локдаун, коли діють транспортні обмеження. Радіє, що може і заробити, і допомогти людям. І таких таксистів теж вистачає. Але бути хорошими їх спонукають не закони чи правила ринку, а особиста мораль.

Мирослав Солонар, Іван Лємєхов, Юрій Усік, "5 канал"

Попередній матеріал
"До наступу готові": як бійці ООС на передовій реагують на загострення і стягування ворогом сил до кордону України
Наступний матеріал
"Такий був крик фазанів, як ото діти плачуть": чому любителям "погосподарювати" не варто палити суху траву навесні
Loading...