Літак
Літак Shutterstock

Чи стане дешевше літати: що дасть пасажирам та авіакомпаніям угода про "відкрите небо" між Україною та ЄС

Читайте по-русски
Експерти кажуть, що результати авіаційного безвізу українці відчують ближче до літа

Залітайте в гості. Україна підписала авіаційний безвіз із Європейським Союзом. Тобто про обмеження на кількість рейсів можна забути. Окрім того, європейським компаніям дозволили літати всередині України. Охочих, щоправда, поки що немає. Натомість лоукост-перевізники вже почали збільшувати кількість міжнародних рейсів. І це на руку не лише самим авіакомпаніям чи аеропортам, а й пасажирам. Бо квитки можуть стати дешевшими. Натомість вітчизняні повітряні перевізники від угоди поки що не у захваті. Подробиці дізнавався журналіст "5 каналу".



Львівський мандрівник Орест Зуб відвідав 128 країн. Це – сотні годин у небі. Про пасажирські авіапервезення він, здається, знає все. Каже, найкраще сполучення Україна має з тими країнами, де працюють наші заробітчани.

"За моментами заробітчанськими вже підтягується і туризм, які особисті візити. Країни західної Європи їдуть на схід, дивитися, що ж там такого цікавого є. І Україна тут не вийняток. Уже зараз є доволі багато сполучень з Польщею, Італією, Німеччиною. Тобто з тими напрямками, де живе і працює багато українців", – каже мандрівник Орест Зуб.

Авіаційний безвіз. Після довгих років переговорів, Україна та Євросоюз таки підписали угоду про "відкрите небо". Раніше уряд був змушений укладати з кожною країною ЄС окремий авіадоговір. У документах обмежували кількість авіакомпаній та рейсів на тиждень.Тепер таких лімітів не буде.

"Ми 25 чи 30 років чекали цю видатну подію. Які у нас очікування? Дуже прості! Це прихід нових авіакомпаній, збільшення пасажиропотоку, відповідно, збільшення доходів аеропортів. Що дасть можливість модернізувати аеропорту інфраструктуру", – зазначає голова Ради директорів Міжнародного аеропорту "Київ" Денис Костржевський.

Сприйняли з пересторогами. Українські авіакомпанії вивчають текст угоди. З підписанням документа в них можуть з'явитися нові конкуренти. Європейські компанії не лише зможуть частіше літати до України, а й запустити в нас внутрішні рейси.

"Ми розраховуємо, що на момент відкриття внутрішніх українських напрямків для авіакомпаній із ЄС ринок внутрішніх європейських перевезень також стане доступним для вітчизняних авіаперевізників. Окрім того, сподіваємось, що і Україна, і європейські партнери створять справді справедливі умови для обох сторін", – сказано у позиції компанії Skyup.

Позиція "Міжнародних авіаліній України" наступна: "Ми можемо перерахувати тільки ті речі, які насправді надали б переваги українським перевізникам, зокрема, гарантовані зручні слоти у ключових аеропортах Європи та право здійснювати перельоти між країнами Європи. Проте, досі чіткого розуміння можливості здійснення авіакомпаніями України перельотів усередині Євросоюзу так і немає".

Літати зможуть, але є одне "але". Українські авіакомпанії мають право запустити рейси поміж різними країнами Євросоюзу, але поєднати два міста всередині однієї держави така угода не дозволяє. Тобто літати з Риму до хорватського Загреба – будь ласка. А от рейс із тієї ж італійської столиці до Мілану – це вже не для українського перевізника. Чи захочуть закордонні компанії літати на внутрішніх рейсах в Україні? Вигода від цього для пасажирів очевидна. Більша конкуренція – дешевші квитки. Наприклад, політ з Києва до Львова, гривень так за 500. А ви б що обрали – годину у небі чи ніч у потязі? Одеса, Харків, Запоріжжя, Херсон. На черзі ще Дніпро та Львів. Віталій вирішив цієї осені подорожувати Україною. Для мандрів обрав перельоти. Каже, якщо завчасно купувати квитки, то політ може коштувати кількасот гривень. Ще дешевше, припускає, може бути. Але це за умови, якщо рейси між українськими містами запустять європейські перевізники.

"Я думаю, що зараз це буде битва між лоукостами. Класичні авіакомпанії і до коронавірусу, а особливо після нього, вони і так не використовували свої ліміти на тих напрямках, які у них були. Зараз найцікавіше змагання буде якраз між Wizzair та Ryanair. І Ryanair у більш вигідній позиції, тому що він знаходиться у аеропорту Бориспіль, де у основному відбувається весь міжнародний трафік. Відповідно вони можуть пасажирів підвозити у регіони", – припускає мандрівник Віталій Дехтярьов.

Однак євролоукости поки що поєднувати українські міста не поспішають.

"Поки що ми не маємо таких планів. Але ми зацікавлені такими можливостями. Я думаю, що у майбутньому приділимо увагу розвитку нашої діяльності на ринку внутрішніх пасажироперевезень", – повідомив президент Wizzair Роберт Кері.

Ryanair ще до підписання угоди про "відкрите небо" обіцяв "агресивну експансію" на український ринок. Ірландська компанія заявила, що не проти літати з 12 аеропортів в Україні, але поки що це лише слова.

"Єдиний ринок, на який я хотів би звернути увагу – це Україна. Я думаю, що ми станемо найбільшим інвестором в Україні, коли вони приєднаються до європейського "відкритого неба", – запевнив виконавчий директор Ryanair Майкл О'Лірі.

Результати авіаційного безвізу українці відчують ближче до літа. Тоді й буде зрозуміло, чи стали квитки дешевшими. І на яких саме напрямках.

"Між Україною і Німеччиною, Францією, Чехією ще називали окремі напрямки, Нідерланди. Це такі основні напрямки, на яких були ті чи інші обмеження. І це, звичайно, вплине з точки зору зниження. Чи це буде по всіх напрямках, чи окремих – зараз складно прогнозувати. Зараз компанії-лоукостери заявляють свою готовність літати на цих напрямках. Але реально чи вони там залишаться або, наприклад, інші компанії звідти підуть – ми реально побачимо десь за пів року", – підсумував авіаексперт Богдан Долінце.

Умови угоди для європейських компаній запрацювали одразу після її підписання. Тобто вони можуть відкривати додаткові рейси. Наприклад, Wizzair уже запустив 25 нових закордонних напрямків. А от українські авіакомпанії повноцінно скористатися усіма вигодами "відкритого неба" не можуть. Україна ще має узгодити авіаційне законодавство з нормами ЄС, а йдеться про понад пів тисячі документів.

Сергій Барбу, Олексій Тищенко, Олексій Іванченков, "5 канал"

Як повідомляв 5.UA, Україна та ЄС підписали угоду про спільний авіапростір.

Попередній матеріал
"Дякую захисникам України": як великий і малий бізнес підтримує ветеранів російсько-української війни
Наступний матеріал
Херсонщина перейшла у "червону" зону карантину: на вулиці вийшли патрулі – подробиці
Loading...
Росія, газ, авіабезвіз: про шо найвищі посадовці говоритимуть під час саміту "Україна – ЄС" – сюжет

Росія, газ, авіабезвіз: про шо найвищі посадовці говоритимуть під час саміту "Україна – ЄС" – сюжет

Тренінг, петинг і накачування "зеленої" команди – Гео Лерос у "Час Ч"

Тренінг, петинг і накачування "зеленої" команди – Гео Лерос у "Час Ч"

У МЗС відреагували на чутки про скасування безвізу з ЄС

У МЗС відреагували на чутки про скасування безвізу з ЄС

Євросоюз може скасувати безвіз для України: причини

Євросоюз може скасувати безвіз для України: причини

Кабмін затвердив угоду про безвіз із Перу – коли почне діяти

Кабмін затвердив угоду про безвіз із Перу – коли почне діяти

Україна хоче укласти угоди про безвізовий режим та зону вільної торгівлі із США – Кулеба

Україна хоче укласти угоди про безвізовий режим та зону вільної торгівлі із США – Кулеба