"Коли моя мама зможе прилетіти до Києва?" Це запитання польського журналіста на пресконференції Володимира Зеленського 19 грудня змусило знову повернутися до питання, а чи реально, що двигуни цивільних літаків загудуть на злітних смугах українських аеропортів. Президент тоді відповів – Україна справді працює над цим. Раніше і голова Офісу президента Андрій Єрмак на зустрічі з іноземними послами у грудні амбітно заявляв: летовище невдовзі може запрацювати. А днями в пресслужбі аеропорту повідомили: зі злітної смуги "Борисполя" успішно виконали чотири технічні перельоти. Тож чи полетять літаки з "Борисполя" – експертів авіаційної галузі розпитувала журналістки "5 каналу" Ганна Рибалка.
Останній пасажирський літак із міжнародного аеропорту "Бориспіль" вилетів о третій ночі 24 лютого 2022-го. На початку грудня цього року в Офісі президента натякнули: летовище невдовзі може відновити роботу. А цитата "повернення до елементів миру можливе тому, що Україна здатна забезпечити безпеку цього об'єкта". Згадав про можливе відновлення роботи аеропорту під час війни і президент.
"Бориспіль – це як Чорне море. Це дуже серйозна операція, скажу вам чесно. Відкриття Борисполя – це перемога української ППО", – заявив президент України Володимир Зеленський.
Щоправда, сам аеропорт таких оптимістичних заяв не робив. Натомість повідомив: від початку повномасштабної війни звідси злетіло чотири цивільних літаки. Йдеться про технічний переліт до Європи. Тобто евакуацію суден.
"Цей технічний перегін повітряного судна з "Борисполя" не лише сприяє тестуванню політики відновлення, а й також є стратегічним кроком для українських авіакомпаній, що допомагає їм знижувати витрати та поліпшувати шанси виживання в ускладненому авіаційному середовищі. Ця стратегічна ініціатива відкриває шлях до відновлення регулярних операцій, тільки-но відповідна оцінка ризиків це дозволить", – заявили в міжнародному аеропорту "Бориспіль".
У "Борисполі" також розповіли про літак, який вдалося вивезти. Це найбільше пасажирське судно в Україні. Воно здатне перевозити близько пів тисячі пасажирів. Літак української компанії "Скайлайн Експрес" стояв на летовищі від 24 лютого 22-го. А нині вже – в одному з французьких аеропортів. Що означає технічний переліт і чи наближує така практика нас до відновлення цивільних перельотів, "5 канал" запитав в експерта з авіаційної галузі.
"Якщо говорити про технічний переліт, мова йде про виконання разового рейсу за окремим спеціальним дозволом", – каже експерт з авіаційної галузі Богдан Долінце.
А в умовах війни, крім цивільних погоджень – як-от Державіаслужби, Мінінфраструктури, – необхідні спеціальні дозволи безпекових органів. А це, зокрема, сили протиповітряної оборони.
"Для літака необхідно забезпечити одноразовий спеціальний коридор, визначити тайм-слоти роботи цього коридору, тому що фактично в цей час в цьому коридорі сили повітряної оборони не можуть знищувати жодні цілі. Ані ракети, ані дрони тощо", – пояснює експерт з авіаційної галузі Богдан Долінце.
Тому ця інформація є таємною, каже Долінце. Для того, щоб ворог нею не скористався і не запустив ворожі цілі для безперешкодного прольоту. У мережі почали ширити інформацію щодо літака, який вдалося успішно евакуювати з України. Мовляв, з Борисполя вилетіло судно російської авіакомпанії "Азур". Однак авіаексперти це спростували. Boeing 777-300ER надійшов до України наприкінці 2021 рок після роботи в російській авіакомпанії Azur Air. Однак нині стосунку до країни-агресорки не має.
"З "Борисполя" вилетів літак української авіакомпанії з українським бенефіціаром, який є в реєстрі повітряних суден України під реєстраційним знаком UR-AZR №118. Власниця літака – AERCAP Ireland – одна з найбільших лізингових компаній у світі, у якої чимало претензій до рф. Skyline Express – одна з кількох, які вижили, забезпечують роботою українських пілотів, авіаційний персонал і платять податки тут, в Україні. В рф чи над рф не літають", – зазначає авіаексперт Андрій Гук.
Щодо відкриття цивільних рейсів, кажуть знавці галузі, тут має бути дотримано низки факторів. Чотири головні – це безпека польотів, розробка нових інструкцій для роботи під час загроз. Друга – наявність інфраструктури та обслуговування суден. Третя – авіаційне страхування. Ще один важливий момент – чи знайдуться авіакомпанії, готові літати до України під час війни.
"Звісно, може почати літати якась українська авіакомпанія, тому що їй не потрібні додаткові дозволи. Але знову виникне питання погодження страховими компаніями з власниками повітряних суден. І після цього виникне запитання, а чи є пасажири? Ніхто не говорить, чи є достатня кількість пасажирів, які будуть готові літати в таких безпекових умовах? На таких літаках, з такими авіакомпаніями. І, звісно, за таку вартість квитка. Усі розуміємо, що мова про такі квитки, які були до війни по сто доларів, в нинішніх умовах таких квитків, на жаль, не буде", – наголошує експерт з авіаційної галузі Богдан Долінце.
Сумніви в експертів викликає й відновлення польотів саме з міжнародного аеропорту "Бориспіль". Це Київщина – куди за лічені хвилини долітає балістика, а про крилаті ракети і "Шахеди" годі й казати. Та й утримання такого великого авіхабу влетить у чималу копійку державі. Вірогіднішим варіантом, звідки теоретично у майбутньому можуть полетіти літаки, називають аеропорт в Ужгороді. Однак тамтешнє летовище має технологічні обмеження – підходить лише для прийому невеликих літаків.
Ганна Рибалка, "5 канал"
Раніше 5.ua повідомляв, що Україна може відкрити один аеропорт при посиленні ППО. Посилення протиповітряної оборони також стане гарантією відновлення України.
Читайте також: чи запрацює аеропорт "Бориспіль" під час війни: які перспективи відновлення цивільної авіації.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.