АЗС
АЗС Shutterstock

"Бодяга" на заправках: як "чорні" АЗС впливають на стан автомобіля та довкілля і як з ними боротися

Читайте по-русски
Держава усунулася від контролю якості бензину вже понад 10 років тому

Кожен четвертий літр пального в Україні – фальсифікат. Тож Держекоінспекція заходилася досліджувати бензин на вміст шкідливих речовин, а на заправках перевірятимуть ліцензії на продаж і паспорт якості пального. Як "чорні" АЗС "б'ють" по кишені українців і впливають на довкілля, дізнавалася журналістка "5 каналу".

Микола не з підручника хімії, а з власного досвіду знає, що таке домішки в бензині та як вони впливають на автівку. Хлопець став жертвою "бодяги", тобто низькоякісного бензину. Після того, як рік заправлявся на АЗС однієї мережі, зрозумів, що почалися проблеми з машиною.

"Втрата потужності двигуна. Машина просто не їхала. Знімали бензобак. Повністю вичищали двигуна, бо там була просто грязь", – каже автовласник Микола.

В Україні нелегально працюють понад півтори тисячі заправок. 2019-го через такі АЗС реалізували близько пів мільйона тонн пального, інформує Нафтогазова Асоціація України. Через ці проблеми Держекоінспекція взялася за перевірку.

"Протягом цього року в межах ринкового нагляду ми здійснили понад 900 заходів державного контролю. І виявили понад 2400 порушень. Введено адміністративних санкцій на суму понад 13 млн грн", – зауважив голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований.

Як відбувається перевірка, йдемо дивитися і ми. Тестуватимуть дизельне пальне на одній із київських заправок. Про наш візит керівництво станції не знає. Певну кількість дизеля наливають у спеціальні ємності і маркують. Звідти – направляють до лабораторії. Там рідину досліджуватимуть на вміст шкідливих домішок і чи не перевищена допустима норма хімічних речовин. Низькоякісне пальне не лише псує автівку, а й впливає на екологію і здоров'я.

"Найбільша кількість шкідливих речовин вивільнюється саме від пересувного транспорту. У Києві це близько 95% загального обсягу шкідливих речовин в повітрі. Така картина й у інших великих містах – це Одеса, Львів, Харків", – додав Андрій Мальований.

За оцінками фахівців: майже 25% бензину в Україні – фальсифікат. А зменшити ризик купити неякісний бензин допоможе ліценція на його продаж. Якщо в компанії немає відповідних документів на продаж пального, найімовірніше, мережа АЗС продає неякісний бензин. Ось на заправці відсутній паспорт якості пального. Тож не виключено, що тут – контрафакт, тобто так звана "бодягя". Це низькоякісний бензин, який виготовляють на невеликих нафтобазах, додаючи до пального різноманітні домішки.

"Якщо в паливі перевищує вміст сірки в 20 разів, то це в повітрі акумулюється. Для людини – це захворювання легень, кровотворної системи і таке інше. Ми спостерігаємо, що паливо дуже рідко проходить перевірку оцінки відповідності. Тобто впевнено можу сказати, що 80% продукту не проходить перевірку", – наголосила завідувачка сектора Державного ринкового нагляду Держекоінспекції Олена Сібільова.

За інформацією "Консалтингової групи А-95", цього року збитки державного бюджету від тіньових схем на ринку пального перевищили 24 мільярди гривень. Із них майже 5 мільярдів держава втратила через виробництво нелегального бензину.

"Держава усунулася від контролю якості бензину вже понад 10 років. По-друге, всі ці виробництва не можуть пройти державну перевірку. Бо якщо будувати нову станцію АЗС, то бензин не буде дешевим. Всі норми пожежної безпеки теж не дотримані. Тому багато АЗС треба було б закрити, але вони працюють", – акцентував увагу аналітик "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн.

За один літр бензину потрібно сплатити близько 10 гривень податку. Тож часто автозаправні станції не зацікавлені в легальному веденні бізнесу.

"Якщо ти їх не сплатив, то можеш на 5 грн вторгувати дешевше, а ще 5 грн покласти в кишеню", – підсумував Артем Куюн.

Якщо ж ви не хочете натрапити на "чорну" АЗС, експерти радять звертати увагу на обмежений асортимент пального та спосіб оплати. Нелегали не надають фіскальних чеків, а також тривожним дзвіночком можуть бути занадто "привабливі" ціни пального.

Анжеліка Музиченко, Микола Довгий, "5 канал"

Нагадаємо, що 6 вересня, Міністерство економіки України підвищило граничну вартість бензинів та дизельного палива.

Попередній матеріал
Офшорний президент: як влада намагається відвернути увагу від скандалу – Гудименко у ток-шоу "Дійові особи"
Наступний матеріал
Пенсіонер погрожував підірвати будинок: на Львівщині пожежа ледь не забрала життя дітей
Loading...

"Пів королівства за бензин": чому Британія опинилась в епіцентрі енергетичного апокаліпсису та до чого тут Росія

Паливна криза у Британії: як уряд стабілізує ситуацію та що кажуть місцеві – сюжет

Ціна на газ в Європі продовжує злітати – вже понад $830 за тисячу кубів

Імпортному газу знайшли заміну: депутати прийняли за основу законопроєкт про виробництво біометану

В Україні підвищили граничну ціну на бензин і дизпаливо

На ЧАЕС запустили сховище відпрацьованого ядерного палива: що це означає – сюжет