Для жителів правобережної частини Запоріжжя гребля ДніпроГЕС – головний шлях, щоб дістатися на роботу або додому. Тут – постійні затори та тягнучки. Микола, інженер одного з промислових підприємств, вимушений прокидатися на дві години раніше, щоб встигнути на працю.
"Дуже важко особливо вранці. Вранці, коли на роботу, виїхати в проміжок з 7-ї до 9-ї практично не реально", – каже Микола.
Тетяна – жителька найвіддаленішого від центру житлового масиву. Розповідає: кожна поїздка через ДніпроГЕС перетворюється на випробування.
"Довго доводиться чекати, особливо з Осипенківського, можемо простояти і годину, може і п'ять хвилин, з Плотини взагалі не поїхати", – зазначає мешканка Запоріжжя Тетяна Мірошніченко.
Після будівництва 88 років тому магістраль ДніпроГЕСу розширювали лише раз – у 70-ті роки. А останні масштабні ремонтні роботи тут тривали у вересні 2019-го. Тоді, під час візиту до Запоріжжя, президент Володимир Зеленський заявив, що гребля придатна для руху щонайбільше ще кілька років. Уже за півтора року після ремонту – асфальтне покриття знову вкрите тріщинами.
"Це посилення тимчасове, це явище тимчасове. Це якби на певний термін", – пояснює директор філії "Дніпровська ГЕС" ПрАТ "Укргідроенерго" Віктор Кучер.
У підприємстві "Укргідроенерго", якому і належить гребля, розповідають: під час попереднього ремонту виявилося, що уздовж майже всієї лінії шляхопроводу на ДніпроГЕСі утворилася тріщина, саме в місці кріплення металевих конструкцій.
"Коли розкрили, зняли сорочку дорожню, весь асфальт у різній товщині по всій території, виявилася понад 600 метрів майже суцільна тріщина, на кожній із плит, які неможливо було експлуатувати", – повідомив директор філії "Дніпровська ГЕС" ПрАТ "Укргідроенерго" Віктор Кучер.
2019-го цю проблему вдалося не вирішити, а просто тимчасово заморозити. На смугах обмежили рух транспорту, вагою більше як 3 тонни, та встановили швидкісний режим для авто – 40 кілометрів за годину. Зараз тривають чергові ремонтні роботи.
Зараз для проведення зварювальних робіт – рух транспорту на ДніпроГЕСі зупиняється вночі, з 00:00 до 4:00. Але фахівці стверджують, що це – рішення тимчасове. Потрібен капітальний ремонт.
Якщо ж перекрити рух греблею повністю – на Запоріжжя чекає неминучий транспортний колапс. Запасу міцності шляхопроводу на ДніпроГЕСі, кажуть експерти, вистачить максимум на рік-півтора. Після цього греблю треба закрити щонайменше на 2-3 роки.
"Місто Запоріжжя дуже є специфічним у роботі транспорту взагалі, тому що у нас є лівий і правий берег, і лівий, і правий – спальні райони, і комунікація у нас відбувається тільки за рахунок ДніпроГЕСу та моста Преображенського. Другої альтернативи у нас немає. Або об'їжджати за 150 кілометрів через місто Дніпро", – зазначив начальник управління з питань транспортного забезпечення та зв'язку Запорізької міськради Олександр Власюк.
Щоб уникнути транспортного колапсу, у Запоріжжі розраховують на запуск нових мостових переходів. Першу чергу мостів, які поєднають спальний район з островом Хортиця, підрядник обіцяє запустити вже цього тижня. Другу, за умови постійного фінансування будівництва, – 2022-го. Лише так місто зможе дозволити собі відремонтувати переправу.
Денис Розенков, Дмитро Дубина, Запоріжжя, "5 канал"