У Рівному водії автівок на євробляхах не можуть розмитнити свої автомобілі. Десятки транспортних засобів стоять у зоні митного контролю. Люди кажуть, що процес гальмує сама митниця. Там, начебто, вимагають неправомірні благодійні внески та спеціально завищують вартість транспорту. Митники відповідають, що працюють у звичайному режимі, а так звані благодійні внески, то, виявляється, штрафи згідно з законом. Так хто ж гальмо легалізації євроблях? Намагалась розібратися знімальна група "5 каналу".
Рівнянин Максим Гладун за тисячу євро придбав у Литві "Мерседес", якому вже 16 років. Вирішив якомога швидше його розмитнити в Україні. Сплатив 2.200 доларів мита та ще 8.500 гривень. Останню суму чоловік називає неправомірним штрафом.
"Не порушував, ні транзиту, ні митних правил. Машина була переведена в режим імпорту під розмитнення. Все, сказали, буде штраф – ні за що, ні чому! Був поставлений у стислі рамки, оскільки машина стоїть на приватній стоянці, вартість 100грн/день. Подавати до суду – це затягнеться на місяці, втратити теж не хотілося пільгу на розмитнення 50%. Тому я написав скаргу на дії рівненської митниці, відповіді не отримав. На 6-й день я заплатив штраф і отримав документи на розмитнення", – пояснює автовласник.
У місцевій брокерській компанії скаржаться на те, що митниця почала самостійно визначати ціну розмитнення. Завищують її на кілька тисяч євро. Як результат – за 5 днів українські номери отримали лише 20 автівок. Десятки застрягли в зоні митного контролю Рівненської митниці.
"У нас 30 висить у базах, а 80 одиниць у нас лежить на оформлення. А дуже багатьом ми просто відмовляємо, бо фізично не справимося. Вся зона забита, люди не можуть заїхати, щоб почати процес розмитнення", – пояснює директорка брокерської компанії Катерина Яковчик.
Керівництво Рівненської митниці усі закиди спростовує. Так звані благодійні внески називають законними штрафами
"Тимчасове ввезення передбачало, що громадянин нерезидент – поляк, литовець, угорець – ввозив на митну територію України транспортний засіб на рік, без оподаткування і через рік він брав на себе зобов'язання його вивезти. Але Митний кодекс на сьогодні забороняє поляку цьому, угорцю і т.д давати у володіння, користування авто іншим особам, тобто українцю. Якщо він це зробив, то він порушив, через це нормою закону передбачено внесення добровільної плати – цих 8.500 грн. при переоформленні у режим імпорту після тимчасового ввезення", – пояснює заступник начальника Рівненської митниці ДФС Ігор Козлинець.
Самостійно встановлювати і "накручувати" вартість автомобіля, запевняють, також не можуть. Все згідно з формулою, яка прописана в законі.
"Акциз множиться на об'єм двигуна і на роки. Це для всіх і митні брокери краще за нас знають цю формулу. Ми ніяк не накручуємо", – запевняє заступник начальника обласної митниці Іван Іванов.
Але проблеми в роботі митниці є. Бо система перезавантажена і ще невдосконалена. Тож для автовласників створили гарячі телефонні лінії, щоб ті могли з'ясувати всі питання щодо розмитнення їхніх авто.
Ярослава Мовчан, "5 канал"