Микола Княжицький
Микола Княжицький Facebook / Микола Княжицький

"Олігархами мають визнаватися не ті, кого президент не любить, а ті, щодо кого є юридичні підстави": Княжицький про законопроєкт опозиції

    Читайте по-русски
    Депутат також наголосив, що президентський законопроект дозволяє олігархам фінансувати кандидатів на виборах без будь-яких обмежень

    Депутати з фракцій "Європейська Солідарність", "Батьківщина" і "Голос" подали проєкт закону про запобігання олігархізації, монополізації і корупції, який на противагу проєкту Зеленського визначає чіткі правила і критерії визначення олігархів та інструменти для обмеження їхнього впливу. Про це написав на сторінці в соціальній мережі Facebook автор законопроекту, народний депутат з "Європейської Солідарності" Микола Княжицький.

    Депутат зауважив, що в законопроєкті Зеленського закладений принцип, коли президент фактично призначатиме олігархів.

    "В його проєкті статус олігарха надає Рада національної безпеки і оборони, яка не має повноважень проводити будь-які перевірки або дослідження. Наприклад, щодо встановлення монопольного статусу або впливу на ЗМІ. Відтак, відкривається шлях до свавілля, коли "кожен з вас "президент" ~ "олігарх", – зауважує Княжицький. 

    За його словами, в законопроєкт опозиції закладено інший принцип – боротись треба не з олігархами, а з корупцією, яку олігархи множать через належні їм монополії та ЗМІ.

    "Рішення про надання статусу олігарха приймає НАЗК і лише за результатами низки перевірок і експертиз. Завдяки цьому олігархами визнаються не ті, кого президент просто не любить, а ті, щодо кого є юридичні підстави", – пояснив Микола Княжицький.

    Також закладено норму, коли НАЗК працює у зв’язці з Антимонопольним комітетом.

    "НАЗК веде відповідні реєстри декларацій і перевіряє образ життя чиновників. НАЗК проводить усі необхідні перевірки і притягує чиновників до відповідальності. Тобто воно вже сьогодні готове виконувати цей закон", – наголосив представник "Європейської Солідарності".

    "РНБО ж ні до чого не готове, і якщо воно запуститься, то щонайменше через рік, коли за кошти платників податків сформують для нього необхідну інфраструктуру – таку саму, яка вже зараз є в НАЗК", – зауважив він.

    Микола Княжицький також зазначив, що законопроєкт Зеленського виписаний так, що в Україні реальні олігархи під цей статус можуть не потрапити: "Наприклад, якщо особа володіє телеканалом, вона не може визнаватися олігархом, але якщо в неї є, приміром, блог або який-небудь канал у телеграмі, тоді так, держава буде готова визнати її олігархом".

    "За умов відсутності будь-якої процедури олігархом визнаватимуть кожного, хто не подобається президенту. Звичайна диктатура. Альтернативний пропонує чіткі критерії, які перевіряються на кожному етапі. Зокрема, перевіряється вартість активів, встановлюється наявність потенційного впливу на ключових державних посадовців (їх перелік є в законопроекті), визначається вплив на ЗМІ, при чому не лише корпоративний, як пропонує президент, а і через фінансування. Ми не сприймаємо боротьбу з блогерами, яку президент пропонує вважати деолігархізацією, і зосереджуємось тільки на телеканалах.

    За його словами, відрізняються законопроекти і за наслідками для олігархів.

    "Президентський законопроєкт визначає лише один наслідок для олігархів – вони не можуть брати участь у великій приватизації. Альтернативний – визначає цілу низку зобов’язань, в тому числі посилений моніторинг за належними олігарху підприємствами, щоб вони не перетворилися на монополії, кожна угода покупки активів підпадає під контролю АМК незалежно від суми угоди. І головне – всі чиновники, які раніше працювали на олігархів, а отже мають з ними зв’язки, підпадають під додатковий моніторинг з боку НАЗК", – пояснив він.

    Депутат також наголосив, що президентський законопроект дозволяє олігархам фінансувати кандидатів на виборах без будь-яких обмежень. В той час запропонований депутатами текст істотно обмежує олігархів у можливості фінансування виборів, і відповідно, кандидати, які фінансуються всупереч таких обмежень, матимуть проблеми з НАЗК і виборчими комісіями.

    Він також додав, що президентський законопроєект не містить нічого про вплив олігархів на суспільство через підконтрольні ним ЗМІ. Передусім через вплив на інформаційну політику, коли той чи інший телеканал працює на підставі темників і поширює "чорнуху" про одних і хвалить інших.

    "Альтернативний проєкт встановлює вимоги до збалансованості інформації, коли кожен інформаційний посил повинен супроводжуватися оприлюдненням позицій всіх сторін конфлікту, коли забороняється замовчування істотних фактів, завдяки чому глядачі отримують маніпулятивну інформацію, не гірше ніж те, що ми бачимо на ОРТ або "Росія 24". При чому контроль за збалансованістю здійснюється через авторитетні громадські організації, які працюють у сфері медіа, і які вже зараз регулярно оприлюднюють регулярні звіти про маніпуляції в ефірах українських ЗМІ", – розповів представник "Європейської Солідарності".

    Як відомо, Рада національної безпеки і оборони (РНБО) визначатиме, хто в Україні є олігархом. Про це мовиться у внесеному напередодні до Верховної Ради президентом Володимиром Зеленським законопроєкті "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)".

    Попередній матеріал
    В Україні оновили правила карантинного зонування
    Наступний матеріал
    У Франції скасовують обов’язкове носіння масок на вулиці та комендантську годину
    Loading...

    Всеукраїнський форум "Україна 30. Економіка без олігархів" – трансляція

    Боротьба чи імітація: що відомо про деолігархізацію Зеленського – "Прямим текстом із Юрієм Луценком"

    Українці вважають боротьбу з олігархами популізмом заради рейтингу Зеленського – соціологи

    "Це закон з корупційними ризиками": політолог про деолігархізацію в Україні

    Зеленський змінює закони під себе, щоб його команді було зручно ухвалювати будь-яке рішення – нардеп

    "Зеленський усіх обманув": нардеп про закон щодо деолігархізації і передвиборні обіцянки президента