poradumo.com.ua

Британські вчені навчилися "програмувати" сперматозоїди та працюють над "самозаплідненням людини"

Проведена робота ставить під сумнів майже 150-річну догму про те, що тільки запліднення яйцеклітини сперматозоїдом веде до формування повноцінного зародка

Британські біологи вперше створили повноцінний зародок, обійшовши фазу запліднення яйцеклітини і її злиття зі сперматозоїдом. Таке відкриття спрощує процес клонування в майбутньому, стверджують науковці у виданні Nature Communications, передає УНІАН.

"Наша робота ставить під сумнів майже 150-річну догму про те, що тільки запліднення яйцеклітини сперматозоїдом веде до формування повноцінного зародка і народження здорового потомства. До цього ми вважали, що тільки яйцеклітина може "перепрограмувати" сперму так, щоб почався нормальний розвиток ембріона", - зазначив мікробіолог Тоні Перрі з університету Бата Великобританії.

Як вдалося з'ясувати науковцям, живі істоти - такі, як ящірки, кури, риби або комахи, здатні до партеногенезу – самозапліднення, коли дві яйцеклітини зливаються одна з одною, утворюючи зародок, або ж жіноча статева клітина спонтанно починає розвиток, незважаючи на "половинчастий" набір хромосом.

У ході експериментів мікробіологи виявили, що вони можуть "перепрограмувати" сперматозоїди і навіть заготовки чоловічих статевих клітин, робити їх придатними для злиття з "половинчатою" ДНК партеногенот і продовження розвитку вже у вигляді повноцінного ембріона.

Як зазначили дослідники, подібний процес завершувався успішно і приводив до народження здорових мишей у 24% випадків, що є дуже високим шансом на успіх при процедурі клонування. Маленькі виведені мишенята не відрізнялися від "нормального" потомства гризунів і володіли схожої масою, розмірами, інтелектом і могли успішно розмножуватися, даючи здорове потомство.

Успіх цього експерименту, за словами експертів, відкриває дорогу для створення технологій "самозапліднення" людини. Таке досягнення згодом можуть використати для отримання "чистих" ліній ембріональних стовбурових клітин та розкриття генетичної природи рідкісних хвороб.

Дивіться також: Науковці пояснили здатність мозку до передбачення