Дослідження Марсу
Дослідження Марсу 5 канал

Пошуки життя на Марсі: місії NASA, які змінили уявлення про Червону планету

Читайте по-русски

Останні приготування на пусковому майданчику NASA. З мису Канаверал у Флориді запустять ракету, яка доправить новий марсохід Perseverance на Червону планету. Апарат шукатиме на Марсі ознаки життя. "5 канал" організовує спеціальний марафон. У четвер із 14:00 стежте за запуском марсоходу наживо. А про його попередників та що їм уже вдалося дізнатися про Червону планету – дивіться в сюжеті "5 каналу".

4 грудня 1996-го. З мису Канаверал у Флориді на ракеті Дельта-2 вирушив маленький і майже невагомий апарат. Це "Соджорнер" – перший ровер NASA, який підкорив Марс.

"Це, безумовно, буде одним із приголомшливих відкриттів у Всесвіті", – говорив Білл Клінтон, 42-й президент США (1993-2001).

"Соджорнер" примарсився 4 червня 1997-го в межах програми "МарсПетфайндер". Сам марсохід камери не мав. Адже його антена могла передавати дані лише в радіусі пів тисячі метрів. Об'єктив вбудували в нерухому станцію, вона ж і тримала зв'язок із Землею. Живлення апарат отримував від сонячних батарей. "Соджорнер" був розрахований на 7-денну місію, але пропрацював 85 діб. За цей час він встиг передати на Землю 550 знімків Червоної планети. Апарат припинив свою роботу, коли нерухома станція втратила зв'язок із Землею. Це сталося у вересні 1997-го.

Вивчення рельєфу, ґрунту, клімату Червоної планети та пошук життя – стали метою наступної місії NASA MarsExploration. Виконати ці завдання мали два ровери – Spirit та Opportunity. Ці марсоходи були технічно удосконалені: мали кольорові стереокамери і створювали тривимірну карту місцевості. Апарати самі будували собі безпечний маршрут, мали шліфувальні інструменти та мікроскопи для аналізу порід. Першим у міжпланетну подорож вирушив Spirit – 10 червня 2003-го. За пів року подолав 225 мільйонів кілометрів у Космосі. Та на початку січня 2004-го дістався поверхні Марсу.

З першого дня Spirit почав передавати детальні зображення поверхні Марсу. Люди вперше побачили Червону планету у кольорі. Завдяки роверу світ дізнався і про так звані "пилові дияволи" – повітряні вихорі на Марсі.

Spirit пропрацював на поверхні Марса 6 років, 2 місяці і 19 днів, наколесив понад 7 із половиною кілометрів. Сигнали припинив подавати 2010-го. Через пилову бурю марсохід побудував неправильний маршрут і назавжди застряг у ґрунті.

Справжнім успіхом НАСА стала місія марсохода під назвою Opportunity. Він стартував на три тижні пізніше свого колеги Spirit і 25 січня 2004-го року торкнувся поверхні кратера Ігл. За розрахунками вчених, апарат мав пропрацювати 90 діб. Однак Opportunity їздив Червоною планетою понад 5 тисяч солів – так називаються марсіанські дні. Це приблизно 15 земних років.

"Ми розраховували на 90-денну місію і не планували від'їжджати далеко від місця посадки. Але Opportunity зробив те, що досі здавалося неможливим", – заявив Джон Каллас, менеджер проєкту з дослідження Марса.

Марсохід відправив на Землю 217 тисяч фотографій, зокрема 15 повноколірних панорам Марса. Так учені змогли детальніше вивчити рельєф Червоної планети. Він розкопав і проаналізував кілька десятків зразків порід, знайшов і дослідив метеорит, зустрів на Марсі й відзняв тисячі світанків і заходів сонця та записав звук вітру.

Але найбільшим відкриттям Opportunity стала вода. Точніше мінерали, які можуть бути тільки у воді. Вчені дійшли сенсаційного висновку: клімат на Марсі був м'якшим та вологішим, там могли жити мікроорганізми.

"Ми досі вважали, що на Марсі геть сухо. Але тепер дізналися, що на глибині мільйони років тому була прісна вода", – розповів Джим Грін, головний науковий співробітник NASA.

За свою 15-річну подорож Opportunity подолав більше ніж 45 кілометрів. Це поки що абсолютний рекорд. Зробити ще більше відкриттів завадила марсіанська погода. У 2018-му році пилова буря затьмарила сонце і ровер втратив живлення. Працівники NASA пробували зв'язатися з апаратом понад 800 разів – та все марно. У лютому торік місію Opportunity остаточно завершили. Прощаючись із ним, інженери NASA не стримували сліз.

Ще більше секретів Червоної планети людству розкрив марсохід Curiosity. У перекладі українською – "допитливість". Він приземлився на Марсі 2012-го у кратері Гейла і досі залишається на ходу. Щоб убезпечити його від пилових бур, інженери замінили сонячні панелі на сучасні акумулятори. Curiosity – це не просто всюдихід нового покоління, а й справжня хімічна лабораторія. На його облавку – величезна кількість наукового обладнання, апарат здатен збирати зразки порід та досліджувати їхній хімічний склад. Curiosity має 17 камер, зокрема й фронтальну. Тож може робити панорами зі своєю участю. Таке собі марсіанське "селфі".

Curiosity мав вивчити рельєф та атмосферу Марсу. Ровер визначив, що марсіанський ґрунт має два шари, а мінерали води містяться на глибині 40 сантиметрів. Завдяки апарату люди дізналися й середню температуру марсіанського повітря – плюс 3 градуси за Цельсієм.

"Кожна наступна місія підтверджує наші припущення, що на Марсі могло існувати життя", – заявив Джон Гротцингер, керівник місії Curiosity.

Окрім Curiosity нині на Марсі працює космічний зонд InSight. Він сів на Червону планету 2018-го. Завдання апарату – дослідження ґрунту на глибині понад пів сотні метрів. Для цього InSight оснащений буром, мікроскопом та сейсмометром. Останній дасть можливість почути, що відбувається в глибинах Марсу.

Вероніка Орєхова, "5 канал"