5 канал

Голова податкового комітету ВРУ: Потрібно не забороняти офшори, а оподаткувати прибутки з них

Голова комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповіла про те, яким чином в Україні боротимуться з виведенням коштів в офшори і розмиванням податкової бази, та чим загрожує деофшоризація

ЯКЩО ВЖЕ ЄВРОСОЮЗ ПРАЦЮЄ НАД ТИМ, ЩОБ УНЕМОЖЛИВИТИ ПЕРЕТІКАННЯ ПОДАТКОВОЇ БАЗИ, УКРАЇНА ТЕЖ РАНО ЧИ ПІЗНО ДОЛУЧИЛАСЯ БИ ДО ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЦЬОГО ПЛАНУ ДІЙ

– Після витоку "панамських документів" Президент оголосив курс на деофшоризацію, і ви очолили робочу групу з напрацювання відповідних законів. Сьогодні було перше засідання. Що вдалося зробити? Я знаю, що є різні точки зору на цю проблему – чи дійшли спільної думки?

– Насамперед, хочу повідомити, що відповідно до указу Президента, я як керівник робочої групи запросила в робочу групу величезну кількість асоціацій, представників бізнесу, урядових структур для того, щоб розпочати якомога правильніше той шлях, який ми маємо пройти як країна. На сьогоднішньому першому засіданні були присутні 47 представників цих різних організацій. Що мене дуже порадувало, більшість із них встигли все-таки ознайомитися з тим матеріалом, який я вчора розіслала всім сьогоднішнім учасникам для того, щоб уже хоча б розуміти – про що йде мова, що мається на увазі напрацювати робочою групою, який має бути кінцевий результат і що взагалі собою представляють заходи щодо уникнення розмивання податкової бази та переведення капіталів в інші юрисдикції. Сьогодні (5 травня - 5.ua) ми почали обговорювати, всі вели себе виважено і майже зійшлися на одній точці зору – що справді цей шлях треба починати, але треба починати дуже обережно, виважено, враховуючи всі наслідки, які можуть статися для бізнесу і для країни в цілому, і необхідний пакет законопроектів, який би дав змогу вирішити цю проблему.

ЕФІРНУ ВЕРСІЮ ІНТЕРВ’Ю ДИВІТЬСЯ ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ ⟩⟩⟩

Якщо говорити в комплексі, то ми маємо робити пакет законопроектів, який би прибирав ці всі перешкоди і нарешті дозволив б бізнесу вирішувати, де працювати – в Україні, з використанням навіть цих компаній, про які ми тільки що проговорили, але перебувати в Україні, залишатися в Україні з чесним обличчям, – а це можна тільки через застосування правил КІК (правила оподаткування контрольованих іноземних корпорацій – 5.ua). Тобто розкриття інформації про те, частками в яких компаніях ти володієш. І якщо твоя відповідальність буде відповідати тим критеріям, які ми пропишемо – дооподатковувати прибуток, отриманий у тих країнах, але дооподатковувати в Україні за ставками, діючими в Україні. Чим більше ми починаємо розбиратися, тим більше розуміємо, що не можна говорити, що це самі страшні кроки, які можна придумати, якщо вони вже імплементовані у 33 країнах, якщо вже Європейський Союз працює виключно над тим, щоб унеможливити це перетікання податкової бази, і спрямовує всі свої заходи, пов’язані з цим.

Україна теж рано чи пізно все одно долучилася би до імплементації цього плану дій. Так вийшло, що "панамський скандал" і указ Президента підштовхнув нас почати раніше цю роботу. Думаю, що сьогодні якраз мабуть історичний момент. Адже за всі останні 20 років ніхто собі навіть подумати не міг, що прийде той час, коли буде відкрита інформація, коли вся фінансова інформація буде доступна у країні, в якій ти є резидентом, адже всі країни світу використовували офшорні компанії і ніколи собі не планували і не думали про те, що скоро весь світ дізнається конкретно – що, де і в кого є, які активи є за межами своїх країн. Зараз через ведення такої політики прозорості відносно капіталів змінюється світ, і Україна теж буде змінюватися відповідно до тих правил, які встановлюються навколо нас. Якщо ми цього не будемо робити, Україна потрапить до того "чорного списку", до того переліку країн, які або не будуть обмінюватися інформацією, оперативною інформацією, або не будуть виконувати встановлені правила FATF (Міжнародна група з протидії відмиванню брудних грошей - 5.ua), і ми потрапимо до того "чорного списку", що відносини з Україною нікому не буде вигідно мати і ніхто їх не буде мати. Таким чином ми завдамо нищівного удару, тому що справді ізолювати країну таким чином ми не можемо. Тому наші наміри мають бути дуже зваженими.

І з одного боку, ми маємо не нашкодити, а з іншого – маємо бути поза діяльністю всього цього ринку, маємо бути в групі тих країн, які займаються імплементацією цих кроків, направлених на протидію розмиванню податкової бази. Ніяка не "деофшоризація". Статус офшорних компаній – він був і буде. І не від нас це залежить, які країни визначили у своїх регіонах певні території офшорними – це справа кожної країни. Заборонити діяльність через введення отаких заборонних заходів ми також не маємо права, тому що в нас величезна кількість напрямків, які вільно працюють по всьому світу. І як ми можемо сказати, що ви не можете працювати з певними країнами або додатково маєте платити якісь податки Україні? Це інша філософія. Вона, мабуть, теж має право на існування, вона має бути обговорена суспільством, прийняте рішення якесь, але ту філософію, яку я сьогодні донесла робочій групі і запросила до роботи членів робочої групи з концепцією, яку їм запропонувала – вона саме має напрямок як привнести в українське законодавство, імплементувати ті заходи, які діють у європейських країнах; які діють у країнах, котрі справді мають на меті боротьбу з розмиванням, тобто зменшенням податкової бази, а не просто якийсь там наступ на власний бізнес.

НЕ ХОЧУ СПЕРЕЧАТИСЯ З ЛЮДЬМИ, ЯКІ ВЖЕ ПОНАД 20 РОКІВ ЗНАХОДЯТЬСЯ В ПОЛІТИЦІ, ВІД ЯКИХ КОЛИСЬ ЗАЛЕЖАЛА ПРЯМА МОЖЛИВІСТЬ ЗРОБИТИ ЩОСЬ КРАЩЕ

– Ви вже дискутували з фракціями парламенту з приводу пакету цих законів, і в фракції "Батьківщина" є два законопроекти, спрямовані на боротьбу з відмиванням коштів. У чому принципова різниця між цими законами і чому тоді все закінчилося таким скандалом, в результаті якого Юлія Тимошенко, лідер цієї фракції, звинуватила вас в опорі деофшоризації у зв’язку з тим, що ви нібито є партнером Президента Петра Порошенка, який, за її словами, ховає сам кошти в офшорах?

– Ну, по-перше, я тоді ще на тій робочій групі по законопроектах 4380 і 4381 заявила, що я не є бізнес-партнером Порошенка. Хоча б мала за велику честь ним бути, але так не сталося. Я ще раз повторю – я не є партнером. Я займаю виключно професійну позицію, і якщо Юлії Володимирівні було невідомо до цього, що в нас в комітеті всі законопроекти, які складаються не з двох рядків, розглядаються в робочих групах і виноситься професійна думка щодо них, то я їй повідомила про це – що ваші законопроекти і рішеннях по них не можуть бути так швидко прийняті не тільки тому, що це порушення регламенту Верховної Ради, а вже тому, що це по суті більш ємкі законопроекти, які потребують обговорення з експертним середовищем, з суспільством. Якщо і в подальшому ми будемо вести себе таким чином, що от в нас є пакет законопроектів, які обговорені, подобаються, ми теж їх підтримуємо, і те, що вони обговорені – це дуже добре, ми тоді розуміємо в залі, що це напрацьовані проекти, яких насправді потребує суспільство, – це дуже добре. Це стосується наприклад змін до Податкового кодексу, які напрацьовувалися нами в минулому році, №3357, і "Батьківщина" їх підтримує, і я вдячна їм, тому що вони долучалися і до робочих груп і в презентації законопроекту приймали активну участь.

Я точно з такою ж відданістю хотіла віднестися до їх законопроектів 4380 і 4381, обговоривши їх з експертним середовищем, зрозумівши філософію до кінця, тому що, на мій погляд як спеціаліста, я можу собі це дозволити, що б вони там не говорили, філософія, яка носить заборонний характер, мала би бути пояснена чимось. І на тій єдиній робочій групі, яку я збирала по цих законопроектах, я хотіла – після презентації автором законопроекту Терьохіним даної концепції – перейти до конкретного обговорення з експертами. Для того щоб експерти конкретно поставили запитання, тому що в законопроекті є додатки, які говорять про встановлення додаткового податку щодо окремих операцій. Притому там податок є у розмірі 100% від вартості транзакції, є 30, є 10 тощо. І оскільки і експерти, і депутати не всі дочитали все до кінця, не всі навіть почали читати ці законопроекти, я хотіла, щоб він зробив експрес-аналіз, як це завжди робиться на робочих групах, і швидко відповів на всі ключові запитання, щоб зняти ті непорозуміння, які склалися одразу в тих людей, які взяли таки законопроект і почитали деякі пункти із нього. Все це було перервано політичними заявами, політичними шоу. Я не вмію так себе вести. Я не хочу сперечатися з людьми, які вже понад 20 років знаходяться в політиці, від яких колись залежало пряме право і пряма можливість зробити щось краще. Адже ми зараз розгрібаємо наслідки всіх тих 24-х безвідповідальних років, які призвели до такого стану економіки. Кожен рік, кожний прем’єр, кожен Президент, приходячи на свої посади, якісь виносили плани, але їм ніколи не вдавалося їх зробити. Я не хочу говорити про конкретні персони, але хотіла б сказати, що в нас суспільство, по-перше, не вміє чекати, по-друге, в нас суспільство не вміє консолідуватися, не вміє домовлятися, я маю на увазі політичних діячів. Після виборів всі мають заспокоїтися, сісти за один круглий стіл і домовитися про те, що якийсь певний термін, – чи 3 роки, чи всі 5, – ми не чіпаємо один одного, ми працюємо на благо країни. Невже приклад стану, в якому знаходиться наша економіка, не показав, що їх поведінка протягом цих 24-х років неправильна?

НЕМАЄ КОНСОЛІДАЦІЇ НАВКОЛО ГОЛОВНОГО ЗАВДАННЯ – ДАТИ МОЖЛИВІСТЬ ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ ВСТОЯТИ

Ви не зуміли утримати країну хоча б у стані не гіршому, ніж 1991 рік. Ми зруйнували все, не створюючи нічого нового, а можливості такі були у кожного, хто зараз виступає і критикує нинішнього Президента, нинішній уряд. Я теж багато чим незадоволена. Я теж вважала, що ми можемо набагато швидше змінити країну. Саме, наприклад, будучи професіоналом в податковій галузі, я вважала, що ми дуже швидко наведемо лад у цій сфері, але так не стається. Знову ж, тому що існує поряд велика кількість груп, політиків, які діють, так скажемо, на захист власних інтересів, у власному розумінні, як вони би бачили цю політику, як вони би бачили економіку країни. Немає цієї консолідації навколо однієї головної задачі – дати можливість економіці України встояти. Я вже не кажу про розвиток економіки, який би мали започаткувати. Ми зараз на самому дні. Коли говорять, що відсоток зростання ВВП з’явився, я чесно не відчуваю цього, і не відчуває цього й бізнес. Можливо, це статистичні виключно дані. Відчуття такого немає ні в кого із громадян України. І тому, якщо зараз політична еліта не зупиниться, не перестане глумитися один над одним і не сконцентрується над напрацюванням таких глобальних, важливих законопроектів, то ми просто не встоїмо. Кожен рік, мені здається, і це можна статистично підтвердити, ми втрачаємо своїх платників податків, тих активних платників податків, як фізичних осіб, умів, які виїжджають з України, так і юридичних осіб, які демонтуються і переводяться в інші країни. І це призведе до того, що ми залишимося майже ні з чим, маючи такий ресурс і маючи такі перспективи України в цілому на майбутнє.

Тому повернемося до сьогоднішньої робочої групи. Якщо ставити за мету виконання цілей і завдань, поставлених Президентом, це має бути комплекс законопроектів. А оскільки це комплекс законопроектів, вони зачіпатимуть різні сфери населення, різні кластери. І саме зараз ми маємо об’єднатися в єдину силу, тому що і нульове декларування, про яке ми сьогодні говорили, концепцію якого ми теж з нашими експертами напрацювали, і я готова представити на розгляд робочої групи наступного разу, це все будуть ті етапи, які вкрай необхідні для нашої країни. Коли ми говоримо, що будемо застосовувати правила КІК, ми маємо говорити: а що перед цим ми маємо ліберального зробити для того, щоб наші громадяни підняли голову, розправили плечі і могли з легкістю ввійти і виконувати нові правила, які будуть встановлені в нашій країні. І це кілька законопроектів, пов’язаних із таким входженням, виконанням нових правил, обов’язково мають бути. Це все глобальні законопроекти. Треба крок за кроком, не поспішаючи, з головною метою – не нашкодити, зараз напрацювати ті законопроекти, і крім напрацювання, головне завдання – відпрацювати їх так, щоб вони були проголосовані в залі. А вони будуть проголосовані, якщо вони будуть зрозумілі для бізнес-спільноти і якщо бізнес-спільнота через своїх депутатів і до своїх депутатів донесе цю думку. І тоді, звісно, такі законопроекти можуть будуть проголосовані. Навіть у презентації, яку я розіслала, я дала невеличкі два слайди для того, щоб порівняти концепції тих двох проектів законів про податковий суверенітет України та офшорні компанії порівняно з концепцією, яку я пропоную. Різниця в тому, що тут є заборона діяльності з офшорними компаніями. А концепція нашої робочої групи, яка сьогодні була представлена і яка була підтримана членами робочої групи, це не запровадження заборон, а запровадження цивілізованих правил з оподаткування доходів, отриманих в інших юрисдикціях.

КОШТИ, ВИВЕДЕНІ З УКРАЇНИ, ПОТІМ ПОВЕРТАЮТЬСЯ, АЛЕ ПІД ВИГЛЯДОМ НЕ ДОХОДІВ, А КРЕДИТІВ. АЛЕ ВСЕ ОДНО ВОНИ ІНВЕСТУЮТЬСЯ В БІЗНЕС В УКРАЇНІ І ТУТ ПРАЦЮЮТЬ

– Коли приблизно, орієнтовно ваші напрацювання побачить парламент, сесійна зала?

– На жаль, в указі Президента є конкретні строки, вказані щодо напрацювання законопроектів – до 10 червня 2016 року. Я сьогодні зрозуміла зі слів експертів, особливо експертів-аудиторів "Великої четвірки", про те, що це занадто короткий строк для напрацювання зважених законопроектів, особливо в частині контролю іноземних компаній, і як показав досвід інших країн, що до прийняття таких законів напрацьовувалися і інші точкові законопроекти, постанови і т.д. для того, щоб уже зважено підійти до застосування таких більш жорстких правил, як існують при контролі іноземних компаній. Тому я буду говорити в подальшому з керівниками фракцій про те, що мабуть ми сьогодні сплануємо якийсь план дій – чим ми можемо поки що розпочати, якими законопроектами, якими діями для того, щоб спланувавши все оце меню, яке потрібно зробити, ми бачили кінцевий результат, виконання завдання Президента. Я думаю, що вже самому Президентові набридла та інформація, яка викидається весь час проти нього, я не хочу коментувати ті закиди, вже говорила на попередній групі, що ті люди, які в цьому полі працювали весь час, зараз заявляють про те, що з цим треба боротися і мало не терміново. А ті презентації, які були надані до законопроекту 4380 і 4381, там є дещо гострі цифри саме за той період часу, коли найбільше виводилося через офшорні компанії коштів з України, і як цього можна було не помітити, якщо прямо під одним із цих стовпчиків стояло "прем’єр Юлія Тимошенко"? Просто самі проти себе подали інформацію.Ну я не до цього. Крім того, що в цих стовпчиках не зовсім правдива інформація показана, бо там враховані тільки транзакції з України, а в Україну – не враховані.

Ми сьогодні говорили на робочій групі, що у нас величезна кількість інструментів, пов’язаних з тим, що кошти, які виведені з України, повертаються потім в Україну, але під іншим виглядом, тобто під виглядом не доходів, а кредитів, – але все одно вони вливаються, інвестуються в бізнес в Україні і працюють тут в Україні, і термін їх повернення, наприклад, 10 чи 15 років. І це вже зрозуміло, що це ніякі не кредити, що це власні інвестиції, які працюють в Україні. Так от, якби таке завдання стояло, ми могли би мабуть попросити Національний банк визначити все-таки справді оцей розрив. Тому що, наприклад, я вже почула таку думку, що у 2014 році виведено було менше коштів, ніж заведено в Україну, саме з офшорних компаній. Тому, розумієте, тут треба дуже зважено відноситися до інформації, яка подається, яка виноситься і на якій ґрунтуються докази того, що необхідно терміново припинити роботу з офшорами. Така моя думка.

– Гаразд. Я думаю, що ця дискусія тільки почалася в суспільстві і в експертному середовищі, будемо ще говорити про цю тему. Дякую вам.

Тетяна Даниленко, "5 канал"

ЕФІРНУ ВЕРСІЮ ІНТЕРВ’Ю ДИВІТЬСЯ ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ ⟩⟩⟩

Попередній матеріал
У Генпрокуратурі назвали версії вибуху на Яворівському полігоні
Наступний матеріал
США передали Антикорупційному бюро спецобладнання на півмільйона доларів

Великі компанії перевели в офшори 221 млрд доларів у 2015 році - ООН

Президент створив робочу групу з питань деофшоризації

Мінфін визначив кілька кроків для деофшоризації української економіки

Порошенко пообіцяв, що сьогодні підпише указ про деофшоризацію