Мінус 40 доларів за барель. Одна з найпотужніших американських марок нафти обвалилася в ціні і пішла в мінус. Такого світ ще не бачив. Але українці тим часом не побачать через це відчутного зниження вартості пального. Та й за повний бак на заправці не будуть нікому доплачувати. Тож як так сталося, що продавці чорного золота не лише не зароблять, а й змушені платити покупцям за те, щоби вони забрали пальне, кореспондентка "5 каналу" Евеліна Михайленко розбиралася.
Історичне падіння. Американська нафта знецінилась фактично за день і пішла в мінус. Ситуація небувала раніше: постачальники готові були доплатити, щоби чорне золото забрали.
Доки нафтові гравці мізкують щодо кризи на ринку, користувачі соцмереж цю новину підняли на жарт.
Упродовж дня світ спостерігав піке техаської нафтової марки WTI. Тільки за годину торгів котирування впали з 5 доларів за барель до нижче 1 долара. Далі ціна до мінус 37 доларів. Нещодавно добуту сировину постачальникам подіти було нікуди. Резервуари переповнені сировиною, а із родовищ уже йдуть нові партії.
"Це відбувалося лише з ціною одного конкретного контракту, який прив'язаний до ціни на американську нафту, але це один контракт, який мав виконуватися сьогодні. Проблема в тому, що аби його виконати, треба поставити нафту в точку Х. А в точці Х, там де були найбільші сховища, вони заповнені на 100%. Отже ви просто сьогодні саме зараз не можете виконати контракт і тому там вийшов такий колапс. Це не означає, що вся ціна на нафту так стрімко полетіла вниз", – розповідає Сергій Фурса, економіст.
І прямого впливу ця ситуація на українські бензоколонки не має, переконують аналітики. Тож і безплатного палива на заправках годі й чекати.
"Напевно, розчарую. Доплачувати на заправках за бензин не будуть. Є великий, дуже довгий ланцюг реакції міжнародних нафтових ринків до паливо-роздавальної колонки в Києві. Це спочатку зачепить червневі ф'ючерси. Вони вплинуть на європейські. Тобто, прямого впливу, щоби звідти і до нас. Такого і не було", – каже Артем Куюн, аналітик консалтингової групи "А-95".
Утім криза триває. Ціни падають і на інші марки нафти. Адже її більше ніж потрібно. А все тому, що світ зачинений на карантин. Виробництва зупинені. Рейси скасовані. Скоротився і пасажиропотік. Але не скоротився одномоментно видобуток нафти.
"Якщо сировина не використовується, вона повинна перейти на зберігання. Але є обмеження щодо того, скільки нафти може зберігати світ. Ми зіштовхуємося з обмеженнями накопичувальної потужності. Як наслідок, ми побачили, що ціна на нафту стала від'ємною", – говорить Джим Беркхард, аналітик нафтової галузі IHS MARKIT.
Зі свого боку за стіл переговорів довго не сідали країни ОПЕК+. Не могли домовитися, хто і на скільки скоротить видобуток нафти. Зрештою, на початку квітня узгодили. Від травня нафтовидобуток знизять на понад 9 млн барелів на добу. У такий спосіб виробники хочуть стабілізувати ціни. А поки Україна від цієї ситуації навіть в плюсах.
"Ті продукти, які ми експортуємо, незважаючи на світову фінансову кризу, ціна на них тримається. Руда, метал, пшениця, кукурудза. Там ціни плюс-мінус тримаються. А ті продукти, які ми імпортуємо, тобто за які ми платимо гроші, там ціна впала і тому така дивна ситуація, яка дуже сприятлива для гривні", – каже Сергій Фурса, економіст.
Не маєте де зберігати, везіть до нас. У "Нафтогазі" вже міркують над тим, як заробити на надлишках нафти на світовому ринку. Кажуть: резервуарів достатньо. Зокрема, на заводі у Кременчуці.
Евеліна Михайленко, Сергій Новіков, "5 канал"