Топфірми з президентської ініціативи "Велике будівництво" тепер перекваліфікувалися на головних підрядників відбудови в регіонах України. У воєнний час вони на спрощених умовах отримують мільярди гривень за прямими контрактами без конкурентних закупівель.
Про це написала виконавча директорка Інституту законодавчих ідей Мартина Богуславець для ZN.UA.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.
"Служби відновлення (колишні САДи з підпорядкування "Укравтодору") – одні з ключових гравців у відбудові країни. У їхньому розпорядженні – мільярди гривень. Але їхні практики не стали кращими. 2022 року САДи, як і ОВА, активно критикували за мільярди на ремонти доріг під час війни. А 2023-го, коли Служби автодоріг стали Службами відновлення, критики поменшало, хоча ремонт та утримання доріг залишилися у пріоритеті, та й підходи до освоєння коштів не змінилися", – наголосила експертка.
За її словами, із розширенням функціонала у Служб відновлення збільшився і діапазон ремонтів та закупівель.
"Разом із замовниками також перекваліфікувалися й підрядники – від дорожніх тендерів до відбудови електростанцій, будівництва водогонів, захисту об'єктів критичної інфраструктури, фортифікаційних споруд. Незмінними залишаються ТОП фірм-улюбленців, тільки на спрощених умовах", – зазначила Богуславець.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Вона повідомила, що ці компанії у 2023 році отримали підрядів кожна на більше як 5 млрд грн:
- ТОВ "Автомагістраль-Південь" – 5,4 млрд грн від Служби відновлення в Запорізькій області на інженерні та будівельні роботи по об'єкту №14 та ще 5,32 млрд грн від Служби відновлення у Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону р. Інгулець – Південне водосховище.
- ТОВ "ОНУР КОНСТРУКЦІОН ІНТЕРНЕШНЛ" – 5,36 млрд грн від Служби відновлення у Львівській області на інженерні та будівельні роботи.
- ТОВ "Група компаній "АВТОСТРАДА" – 5,3 млрд грн від Служби відновлення в Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону Хортиця (ДВС2) – Томаківка – Марганець.
- Експертка наголошує, що мільярдні договори та самостійне визначення виконавців без тендерів – наслідки пункту 13 постанови КМУ №1178, який дає розпорядникам бюджетних коштів широкі можливості здійснення закупівель.
Богуславець наголосила, що йдеться про прямі договори без конкурентних закупівель.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
"Таким чином, фірми з шорт-листа дорожнього будівництва перемістили до переліку головних підрядників відбудови в регіонах… Запровадження моніторингу закупівель Держаудитслужбою, як показує практика, особливого впливу на такі закупівлі не має", – зауважила експертка.
Вона резюмувала, що нині високим залишається ризик повторення старих схем, бо Служби відновлення й досі працюють із суто формальними антикорупційними програмами, з нечинними громадськими радами, а про конкурси на посади – "там узагалі забули".
Як з'ясували розслідувачі Bihus.Info, сотні мільйонів на відбудову Київщини отримали сумнівні компанії та структури, пов'язані з ОП.
Дивіться також відео: Дорога на Закарпатті за 600 млн грн. В Києві — ремонт шматка Кільцевої за 1 млрд грн. Усе на часі?