Це мережа ресторанів із найбільшим доходом у світі. І щодня вони обслуговують близько 69 мільйонів клієнтів у понад 100 країнах світу.
Станом на 2018 рік нараховувалося 37 855 ресторанів швидкого харчування McDonald's. І з тих пір ця цифра лише росла, пише "Дивогляд".
Але в чому секрет цієї мережі фастфудів? Як зі звичайної придорожньої закусочної всього за кілька років вдалося збудувати справжню "імперію бургерів"?
Почалося все у 1948 році, коли двоє братів, Річард і Моріс Макдональди відкрили першу закусочну під назвою McDonald's на околицях Сан Бернардіно, Каліфорнія.

У той час надзвичайно популярною була концепція, коли люди могли під’їхати до кафе і забрати замовлення, не виходячи з автомобіля. Але чекати, зазвичай, доводилося довго, а якість обслуговування не завжди була на належному рівні. Тож брати розробили власну систему швидкого обслуговування, яка мала знизити витрати і підвищити товарообіг.
У 1952 році брати Макдональди побудували нову будівлю, яка мала незвичну восьмикутну форму і великі панорамні вікна. Через них відвідувачі могли бачити весь процес виробництва. Це було дуже незвично і дуже приваблювало людей.
Моріс і Річард ретельно прорахували кожен рух і кожну операцію на кухні. Перед тим, як розставити обладнання, вони промальовували все крейдою на тенісному корті позаду свого будинку і змушували працівників уявляти, що вони готують страви, щоб знайти ідеальну розстановку.
Тож тепер виготовлення бургера займало лічені хвилини.
Ресторан працював лише на виніс, а весь посуд був паперовим, що добряче заощаджувало час і гроші на митті. Замість цілої купи позицій у меню залишилися лише кілька найпопулярніших страв: гамбургер, чізбургер, чіпси, яблучний пиріг, кава, солодкі газовані напої та пиво. Згодом додали картоплю фрі, мілкшейки і морозиво.

Ці молочні коктейлі стали дуже популярними, тож брати шукали спосіб, як готувати їх швидше. Вони натрапили на рекламу міксерів, які могли одночасно збивати кілька порцій мілкшейку, тож замовили одразу 8 таких міксерів.
Тут в цій історії з’являється Рей Крок.
Він був торговим агентом, який продавав ці самі міксери. Продажі у нього йшли не дуже, тому він дуже здивувався, коли дізнався про нове велике замовлення. Крок подолав пів країни, щоб подивитися на ресторан, якому знадобилося стільки шейкерів. І був вражений побаченим.

Перед віконцем видачі замовлень стояли черги, які в пікові години могли досягати сотні людей. Але задоволені клієнти дуже швидко відходили зі своїми паперовими пакетами їжі. Бізнес процвітав.
Крок познайомився з Річардом і Морісом, і ті показали йому свою кухню. Тоді торговий агент загорівся бажанням створювати франшизи ресторану McDonald's по всій країні. Макдональди не особливо цим зацікавилися, адже вони вже пробували створювати франшизи, та жодна з них не мала успіху, адже власники нових ресторанів змінювали меню, не дотримувалися стандартів якості чи чистоти або не могли впоратися з роботою. Окрім того, Макдональди не буле впевнені, що у місцевостях з не таким теплим і сонячним кліматом, як у Каліфорнії, система самовиносу матиме успіх.
Та син чеського імігранта Крок був дуже наполегливим, тож зрештою він переконав братів дозволити йому стати ексклюзивним агентом з продажу франшизи. Це був 1954 рік.
Рей Крок почав продавати ліцензії за 950 доларів + 2% від річного обороту. Крок брав собі 1,5%, а братам віддавав решту 0,5%. Підприємець був абсолютно впевнений в успіху, тому на початковому етапі такий відсоток його цілком влаштував. До речі, зараз франшиза McDonald's коштує близько мільйона доларів.
Читайте також: Колишня працівниця McDonald's розповіла, як мстилася грубим клієнтам
У 1955 році Крок зареєстрував компанію McDonald's System Inc, яку через 5 років перейменували на McDonald's Corporation. Всього за кілька років вдалося відкрити понад 200 ресторанів по всій Америці. І з кожним роком популярність мережі зростала.
Якщо Макдоналди розробили унікальну систему швидкого обслуговування, то Кроку вдалося досягнути однакових стандартів у кожному з нових ресторанів. Стандартизовані операції, забезпечували однакові на смак гамбургери в кожному закладі. Рей встановив жорсткі правила для франчайзерів про те, яка їжа має бути, з чого має бути виготовлена, розміри порції, спосіб приготування їжі, час приготування та упаковка. Однак він дозволив франчайзерам впроваджувати свій підхід до маркетингу.
Так, у 1963 році власник ресторану у Вашингтоні Віллард Скотт вигадав образ клоуна Рональда Макдональда, який сьогодні за впізнаванністю серед вигаданих персонажів поступається тільки Санта-Клаусу.
Перша ТВ-реклама з клоуном Рональдом Макдональдом:
За умовами контракту, усі свої нововведення Крок повинен був погоджувати з Макдональдами. Це викликало постійні суперечки, тож у 1961 році Рей знайшов спосіб викупити у братів всі права на бренд.
Щоб стати одноосібним власником компанії McDonald's, Крок мав заплатити Річарду і Морісу $2,7 млн (зараз це близько $21,6), а також зобов’язувався сплачувати 1% від щомісячного прибутку, однак цей пункт не був прописаний у договорі, а лише затверджувався рукостисканням.
Втративши права на назву McDonald's, Річард і Моріс Макдоналди змушені були перейменувати свій ресторан у Сан Бернардіно. Натомість Крок побудував новий McDonald's майже поруч.
Не витримавши такого удару, Моріс помер, а Річард так і не зміг пробачити Кроку такої зради. І 1% від продажів вони так і не отримали, адже не змогли довести, що дійсно була така домовленість. На сьогодні сума, яку вони мали отримати, складала би 100 млн доларів на рік.
Тим часом, мережа тільки розросталася і в 1967 році був відкритий перший ресторан за межами США – у Канаді. А в 1971 році McDonald's дійшов до Європи. В Україні перший ресторан швидкого харчування відкрився 24 травня 1997 року у Києві біля станції метро Лук’янівська.
Станом на 2021 рік, у 24 містах і п'ятьох селах України діє 109 ресторанів McDonald's.
До речі, поки мережа фастфудів розвивається по всьому світу, в Ісландії останній ресторан McDonald's закрили у 2009 році. А нещодавно стало відомо, що й Нідерланди планують заборонити фастфуд, щоб вберегти дітей від ожиріння.
Якщо ви втомилися від серйозних новин і хочеться трохи розслабитися, підписуйтеся на наш канал у Telegram. Дивогляд 5.UA – тут може бути страшно, але весело!