Бос

Хороший, поганий, злий: 5 типів керівників, з якими вам доведеться працювати

Shutterstock

16 жовтня у світі відзначають Міжнародний день боса. Це свято для усіх керівників, незалежно від їхнього рівня — від лідерів невеликих колективів аж до президентів.

Вперше це свято відзначили ще у 1958 році. Його започаткувала секретарка однієї фірми в Чикаго, яка хотіла якось потішити свого боса. Зазначимо, що дівчина працювала у компанії свого батька, а на 16 жовтня якраз припадав його день народження.

У професійній літературі зазвичай виділяють 5 типів керівників. Звичайно ж, у житті рідко можна знайти якийсь тип у чистому вигляді, бо кожна людина поєднує в собі кілька різних. Та майже завжди їх поведінка формується навколо одного типу, який береться за основу (природно, на підсвідомому рівні).

Лідер
Лідер
Фото: Shutterstock

Харизматичний лідер

Про цього керівника можна сказати, це головний герой всіх американських історій успіху. Це людина, яка побудувала бізнес з нуля власними руками. Він вміє надихати людей, як ніхто інший. Його енергія надихає. Саме в компаніях з такими керівниками найчастіше трапляються технічні революції.

Такий управлінець зазвичай ігнорує дрес-код, завжди готовий вислухати будь-якого співробітника, що, правда, не означає, що він погодиться з його думкою. Як показує історія, саме до такого типу керівників найбільше прив'язані службовці компанії, адже  його ідеї є для них таким собі каталізатором, який переходить згодом у відданість. Вирости разом з таким керівником може кожен працівник. І це одна з головних переваг такого стилю. Впевненість у собі і воля є основними рисами цього типу. Такий управлінець терпіти не може поразок, адже це б'є по його его.

Звичайно, той факт, що керівник всіляко заохочує ризик і нові ідеї, також позитивно впливає на талановитих співробітників. Правда, харизматичне лідерство сьогодні актуальне далеко не скрізь. Такий керівник, звичайно, є найпопулярнішим в США та багатьох країнах Європи (здебільшого, англосаксонських). Але ось в Азії і Австралії такий тип керівництва зовсім неприйнятний через культурні традиції.

Крім того, варто зазначити, що такий стиль керівництва дуже продуктивний на стадії становлення бізнесу, коли воля є одним з найважливіших атрибутів успіху. Та коли компанія росте, керівнику доведеться змінюватися, хоча, звичайно, не кардинальним чином. Одним з найвідоміших представників даного типу є співзасновник Apple Стів Джобс.

Дипломат

З назви вже стає зрозуміло, що такий управлінець основну увагу приділяє командній діяльності. Мабуть, це найкращий тип керівника для бізнесів, де працюють високоосвічені фахівці (які можуть бути набагато розумнішими від управлінця, наприклад вчені). Дипломат характеризується доброзичливістю, компетентністю, здатністю слухати.

Як правило, головним завданням дипломата є налагодження рівноправних відносин із співробітниками. Вони не підлеглі, а партнери. Всі найважливіші рішення приймаються після обговорень зі співробітниками, причому дипломат намагається зробити так, щоб були враховані думки всіх і кожного. Настільки, наскільки це можливо в конкретно взятій фірмі.

Найбільшою популярністю дипломати користуються в Японії. Саме з цієї країни і прийшов цей тип керівництва. Мудрий дипломат розуміє, що без інших людей неможливо домогтися успіху. При цьому керівник не вважає себе вищим від інших. Він ніколи не скаже: "Я це зробив", але завжди може зазначити: "Ми зробили це".

Якщо говорити про представників цього типу, то відразу ж на думку спадає Коносуке Мацусіта з Panasonic. Крім Азії такий тип керівництва користується великою популярністю і в Латинській Америці.

Офіс
Офіс
Фото: Shutterstock

Гуманіст

Цей тип керівника розглядає компанію як одну велику родину. Він, перш за все, цінує співробітників як людей, і вже потім звертає увагу на їхні професійні якості. У компаніях такого типу співробітники часто відпочивають разом, дружать, виїжджають на природу. Начальник цілком може вирішити деякі проблеми підлеглих (наприклад, добровільно оплатити лікування їхніх родичів, причому він сам зателефонує лікарю, щоб дізнатися, як стан хворого, не тому, що це треба для роботи, а з людських міркувань.).

У компаніях, де біля керма стоїть гуманіст, зазвичай немає якихось штрафів, жорстких систем для контролю співробітників. Безсумнівно, такий стиль керівництва найкраще застосовувати в маленьких фірмах, оскільки з ростом компанії керівнику буде все складніше спілкуватися з кожним співробітником як з другом. Найбільшою популярністю цей стиль користується в деяких країнах Латинської Америки, Китаї, та інших малозабезпечених державах. У Європі та США керівники-гуманісти не прижилися. По-перше, тому, що тут не люблять втручання в особисте життя (навіть з добрих спонукань), а по-друге, тут вищі доходи і зовсім інший стиль роботи, через що створити такі відносини вкрай складно.

Демократ

Демократ характеризується тим, що готовий делегувати частину своїх повноважень співробітникам, тим самим розділивши з ними і відповідальність за результат. Треба зазначити, що демократ повинен повністю довіряти своїм працівникам і бути впевненим в тому, що вони впораються з тими завданнями, які він перед ними ставить.

Такий керівник тісно спілкується з колективом. Більш того, часто проводить із співробітниками неробочий час (більярд, боулінг, риболовля і так далі). Він не вважає себе обраним, і вже тим паче кимось, хто ставить себе вище від  співробітників. Всі рівні й можуть в будь-який момент висловитися. Правда, це не означає, що в компаніях, де біля керма стоїть демократ, відсутній контроль виконуваної роботи. Просто контролем займається не тільки керівник, а й ті працівники, яким були делеговані певні повноваження. Вони вже звітують про виконану роботу перед керівником. І  на них уся відповідальність за результат. І перед колективом зокрема.

Завдяки такому стилю управління компанією управляють службовці. Найбільшого поширення такий тип отримав в Німеччині і США.

Керівництво
Керівництво
Фото: Shutterstock

Бюрократ

На сьогодні цей тип керівника вже не так поширений, як раніше, але майже всі інші типи увібрали в себе деякі риси від бюрократа. Чіткий контроль, система оцінок співробітників, постійні звіти, правила, яких слід дотримуватися. Все це улюблені інструменти керівника-бюрократа.

Він є типовим начальником, накази якого потрібно виконувати не роздумуючи. Ніякої самодіяльності, все слід виконувати згідно з правилами. Така поведінка керівниками обумовлена тим, що бюрократ завжди повинен володіти точними даними. Ніякої невизначеності, ніяких рішень не приймається на основі інтуїції. Все повинно бути чітко розставлено по поличках.

Навколо керівників бюрократів завжди повно інтриг, пліток, йдуть битви за посади. Такий вид керівництва сьогодні продовжує користуватися великою популярністю, мабуть, тільки в Китаї, де процвітає комунізм.

Звичайно, ідеального керівника не буває. Все залежить від того, чим займається компанія. Далеко не кожного працівника можна буде змусити виконувати свої обов'язки демократичним шляхом (особливо, якщо робота йде на заводі, і службовці є низькокваліфікованої робочої). У той же час харизматичний лідер навряд чи зможе успішно надихати групу лікарів високого класу. Вони і так знають, чого хочуть і як цього досягти. Їм не потрібен такий дороговказ.

За даними GLOBE (Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness) найбільш популярними типами керівників у більшості країн є демократи і харизматичні лідери. Нічого дивного в цьому немає. В цей же час бюрократів однаково не люблять в більшості країн.

А який тим лідерства найбільше імпонує вам? 

Якщо ви втомилися від серйозних новин і хочеться трохи розслабитися, підписуйтеся на наш канал у Telegram. Дивогляд 5.UA – канал, де живуть тільки лайтові новини. Релаксуймо разом!

ПРОКОМЕНТУЙТЕ