Україні варто не намагатися подовжити так звану "зернову угоду", а працювати над повною деблокадою своїх чорноморських портів. Нині йдеться про грубе порушення міжнародних законів морської торгівлі з боку рф та фактичне виживання української економіки.
На цьому наголосив відомий експерт в галузі промисловості, голова галузевої асоціації "Укрметалургпром" Олександр Каленков у інтерв'ю Forbes.
На питання, чи чи потрібна зміна формату "зернової ініціативи" та якими можуть бути дії України та партнерів далі – аналітик закликав взагалі відійти взагалі від слова "угода".
"Тому що ніяких угод не може бути з країною-терористом. Треба повертати все до міжнародного права. І зокрема треба відійти від слова "зернова", тому що морські шляхи потрібно відкрити для будь-якої цивільної продукції. Тобто, потрібно, щоб будь-яка продукція мала змогу як завозитися морем до України, так і вивозитися", – зазначив він.
На його думку, деблокада морських шляхів – це нині найважливіше економічне питання для України.
"Деблокада Чорного моря для всіх видів товарів забезпечить якнайменше зростання на 10% ВВП. Це сотні мільярдів гривень додатково у держбюджеті. І це до $20 млрд додаткових валютних надходжень в Україну. А якщо ми говоримо про кількість трудових ресурсів, на яких має вплив ситуація в Чорному морі, то це до півмільйона людей, які працюють в економіці України", – уточнив Каленков.
За його підрахунками, лише гірничо-металургійний комплекс би наростити експорт на понад $8 млрд, якщо відкрити морські перевезення. Загалом державний бюджет міг би отримати більше ніж на 135 млрд грн більше платежів.
"Ми повинні сказати нашим партнерам, що російська федерація порушує всі закони, посилаючись на можливі військові вантажі. Але ми ж можемо погодитися, наприклад, на вибіркову перевірку суден, які йдуть з України та від України, якщо це буде супроводжуватися дзеркально такими ж перевірками і російських суден. Потрібно, щоб була створена міжнародна комісія, і нехай така комісія перевіряє кожне судно російської федерації. Це перше. Друге – потрібно забезпечити безпечну торгівлю України. І тут є два аспекти: безпековий та економічний", – пояснив він.
Безпековий бік питання, на його думку, включає надання Україні додаткових систем ППО та мінних тральщиків. Багатоцільові винищувачі F-16 також стали б дуже дієвим механізмом контролю вод Чорного моря. Економічний – це забезпечити механізм страхування вантажів і суден, які проходять морем. А також є необхідність посилення санкцій проти рф.
"Якщо російська федерація грубо порушує міжнародні закони морської торгівлі, то взагалі яка може бути торгівля з російською федерацією? Повинна бути тотальна заборона морської торгівлі з російською федерацією. Якщо треті країни не підтримують санкції, треба накладати санкції на ті країни, на страхові компанії, які обслуговують рф, та інше", – підкреслив експерт.