За будь-яким розумним визначенням слова, блокада росією чорноморських портів України – це акт піратства або, щонайменше, його загрози. І західні країни, коли погодилися на приховані погрози кремля топити торгові судна під іноземним прапором у міжнародних водах, дозволили рф шантажувати цим світ.
Про це для видання СЕРА написав американський дипломат Курт Волкер.
Він закликав покласти край такій ситуації та припинити російську блокаду. Навіть коли зернова угода нормально функціонує – вона лише створює "правовий фасад" для узаконення дій росії щодо блокування решти українського морського експорту.
"Зернова угода надає росії безпрецедентну роль у нагляді за чорноморським судноплавством, незважаючи на те, що вона має юридичні претензії лише на 10% берегової лінії Чорного моря та є учасником Конвенції Монтре, яка була розроблена для забезпечення свободи торгівлі через протоки Босфор і Дарданелли. Конвенція покладає на Туреччину, а не на росію, роль забезпечення свободи судноплавства", – наголосив дипломат.
Він вважає, що США, Велика Британія, Нідерланди, країни "Великої сімки", Євросоюзу та всі союзники по НАТО повинні вимагати від рф негайно припинити погрожувати нормальному комерційному судноплавству в міжнародних водах Чорного моря. Це дозволило би сподіватися на повернення українських портів до нормальної роботи.
На думку Волкера, такі зусилля мають бути підкріплені низкою практичних дипломатичних, економічних та гуманітарних кроків:
- Україна та Захід мають нагадати Туреччині про її роль у забезпеченні вільної торгівлі через протоки.
- Збільшення зусиль з розмінування в Чорному морі – деякі міні вільно плавають у міжнародних водах. Велика Британія, Нідерланди, Німеччина, Канада та Сполучені Штати мають потенціал для надання допомоги в цьому питанні – зокрема щодо безпосередньої передачі Україні тральщиків.
- Західні уряди мають запровадити програми страхування від воєнних ризиків для судноплавних компаній, які ведуть пряму торгівлю з Україною, покриваючи як судна, так і вантаж.
- Країни НАТО повинні брати участь в операціях, які не створюють загрози свободі судноплавства в міжнародних водах Чорного моря, щоб підтримувати принцип безперешкодного транзиту. Це можуть бути як Туреччина, Болгарія та Румунія, що мають вихід до узбережжя та і інші члени Альянсу, кораблі яких повинні тимчасово пропускатися до Чорного моря, адже вони не є воюючою стороною.
- Нарешті, країни НАТО повинні попередити, що будь-які атаки на комерційне судно в міжнародних водах Чорного моря є недопустимими і вважатимуться актом піратства. Згідно з міжнародним правом, у таких випадках допустимою є пряма військова відповідь. НАТО має засоби для цього, навіть якщо їхні кораблі не заходять у Чорне море.
"Підтримка свободи судноплавства в Чорному морі узгоджується з довгостроковою політикою Сполучених Штатів та інших країн і загалом служить економічним, а не військовим цілям. Було б неймовірно нахабно та незважено з боку рф атакувати міжнародні судна у відкритих водах Чорного моря. Настав час визнати, що росія блефує і назавжди відкрити порти Одеси", – резюмував ексспецпредставник США в Україні.